U FOKUSU
Branislav Brana Jovanović (1933-2002)
jedna je od „ličnosti iz senke“
domaće popularne kulture. Njegovo je ime retkima poznato ali su njegovi radovi
itekako znani generacijama čitalaca časopisa „Politikinog zabavnika“, „Politikinog bazara“ ili „Ilustrovane politike“, nekolikih slikovnica
ili knjiga izdavača kakvi su „Prosveta“,
„Nolit“, „BIGZ“, „Mlado pokoljenje“ odnosno strip serije „Nikad robom“. Jovanovićevi bukvalno
bezbrojni crteži krasili su pomenuta izdanja, ilustrujući članke iz raznih
oblasti, od istorije do sadašnjosti, od mode do svakodnevnih sitnica...
Nenadmašni Brana je naizgled lako,
jasno i prepoznatljivo baratao perom ili četkicom, tehnikama laviranog tuša ili
akvarela uspevajući da stvori prizore koji dočaravaju atmosferu vremena,
tenzije, fizičke pokrete ili duhovne nedoumice. Jovanović se aktivno bavio
animacijom, kao scenograf, animator i režiser.
Na
žalost, kao i u svemu što se dešavalo na ovdašnjim prostorima (bez obzira kojoj
državi pripadali), voluntarizam i princip „lako
ćemo“ udruženi sa „filosofijom
palanke“ bagatelisali su Jovanovićevu
umešnost, zanatsko savršenstvo i nesumljivu umetničku uverljivost. Mnoštvo
njegovih radova je izgubljeno ili bačeno a oni sačuvani nedostupni su javnosti.
Za života je ovaj umetnik imao samo jednu samostalnu izložbu, 1999. godine,
jedna je knjiga posvećena njegovom radu („Simboli boja&boje simbola“ Darka
Šarenca) i dodeljeno mu je tek poneko priznanje. Možda sve to nije malo ali
je svakako nedovoljno za autora velikog opusa i visokih dometa.
REČ KRITIKE
Knjigu
„Stripovi iz Nikad robom (1966-1968)“,
iz edicije „Uspomene“, čine tri
stripa koje je Jovanović nacrtao za
prestižnu strip seriju koja je u žižu interesovanja javnosti vratila i
promovisala domaći strip. „Uspomene“
donose i knjigu stripova iz ove strip serije koje je nacrtao Radivoj Bogičević; i dok je Bogičevićev strip opus predstavljen samo
prvim sveskama tri serijala koje je radio, Jovanovičev
strip opus u „Nikad robom“ ovom je
knjigom kompletiran. Legendarni Brana
je nacrtao samo tri strip sveske. „Kad
mitraljez umukne“ sa temom iz I svetskog rata, svojevrsni je nastavak Bogičevićevog serijala o tri srpska
borca koji hrabrošću i domišljatošću brane Srbiju
od napada moćnog neprijatelja, dok su sveske „Krvavo svitanje“ i „Barjak
nad Srbijom, Takovski ustanak II deo“, scenariste Dobrice Erića, pokušaj da se Drugi
srpski ustanak protiv Turaka pretoči u sentimentalno-ratnu epopeju. Jovanović je uspešno u slike preneo ne
uvek smislena scenarija odstupajući od klasičnog realističkog crteža u korist
nekonvencionalnijeg ali poletnijeg, kome nisu strani ni karikaturalnost, skice
i kroki prizori odnosno kasnije definisani „prljavi
grafizam“. U tom smislu sve tri sveske su stepenice u razvoju stripovskog
jezika i iskušavanja crtačkih mogućnosti koje i posle 40 i kusur godina od
objavljivanja deluju sveže, moderno i sugestivno.
Knjigu,
koja je reprint originalnog formata i tehničkih karakteristika - dve strane
crnobele, dve u „petobojnoj ofset štampi“
(osim „Krvavog svetanja“ koje, sem
naslovnice, nije obojeno) - prati informativni, pronicljivi i lepršavi pogovor Slobodana Ivkova koji se ne zadovoljava samo
faktografijom već daje i dublji uvid u proces stvaranja i štampanja stripa,
kontraverze i scenarističke propuste ali i Branine
majstorske poteze. Rečju, ovo je raritetna
knjiga iz koje se uči istorija srpskog stripa kroz pera i četkice njenog
velikana.
(„Dnevnik“,
2014)
0 komentara:
Постави коментар