U FOKUSU
Željko Pahek (1954) višestruko je
značajna i, bez preterane skromnosti, legendarna ličnost jugoslovenskog i srpskog stripa a ne treba smetnuti s uma ni
njegove svetske uspehe - od pojavljivanja u prestižnim svetskim strip
publikacijama (kakva je „Heavy Metal“)
do pojave albuma kod stranih izdavača. Pahek
je jedna od najmarkantnijih stvaralačkih ličnosti u Jugo-strip talasu iz 1980-tih koja je gotovo od prvog stripa i
ilustracije imala izgrađen crtački stil, načine komponovanja tabli, kadriranja,
postizanja dinamike prizora odnosno tenzija crtačko-pripovedačkim rezovima.
Na polju stripske naučne fantastike stvarane na
ovim prostorima Pahek je još
značajniji autor obzirom da je uspeo da izgradi nekoliko prepoznatljivih
univerzuma koje je postojano dograđivao odnosno razvijao. „Astro-iđanski“, „Legijsko nepromočivih“ te „robotsko-svemirski“ ciklusi postali su njegovi zaštitni znaci i
reperi ovdašnjeg čvrsto žanrovskog stripa. Prva dva ciklusa su kompaktni
svetovi (oba nedovršena) dok je treći nehomogen ali je baziran na nekim od
ključnih elemenata naučnofantastičnog
arsenala. Ne treba zaboraviti ni Pahekove
ilustracije odnosno naslovne strane u releventnim edicijama žanrovskih knjiga
kakve su „Kentaur“, „Polaris“, „Znak
Sagite“, „Tardis“ a koje su
utvrdile njegovu poetiku kao i likovno-koloristički rukopis. Uz sve rečeno
treba dodati i nemalu Pahekovu
popularnost među čitaocima koja je donela i nekolike reprinte starih radova
„razbacanih“ po različitim izdanjima.
REČ KRITIKE
Album
„1300 kadrova“, na čijim koricama stoji
i obećavajuća odrednica „Zbirka stripova
nº 1.“, na impozantnih 216 stranica (deo u koloru), donosi obe epizode „Astro-iđana“ („Oživljeni Metuzalem“,
„Skrapulonska bebica“) odnosno kompletne „Legije Nepromočivih“ („Casino“, „Veliki brat“, „Mumije iz rova 202“) te
robotsku „Cinema histories“, svemirski
„Bagi Fliper“, mračnu fantaziju „Doboš“ i veseli „Što-šta“. Raznolikosti ovako sakupljenih (ne)mogućih budućnosti
(robotska civilizacija, jurnjave svemirom, bizarna bića, večiti rat na Zemlji)
jedinstvene su u poletnom karikiranju žanrovske ikonografije i arsenala. Pehakove budućnosti daleko su od blistavo-sterilnih
i herojskih primera čojstva i junaštva. Nasuprot instantno lepim žiteljima budućih
svetova, „lik stvari koje dolaze“
(kako bi rekao H. Dž. Vels) pre liči
na nepregledne horde „ružnih, prljavih i
zlih“ potomka naših koji uopšte ne znaju da žive u „blistavoj budućnosti“ jer u njoj ništa nije elegantno, parfinisano
i dostupno pritiskom na dugme. Pahekovi
(anti)heroji su spadala, vrdalame, mutivode i zabušanti u „smutnim vremenima“ okruženi krntijama, skleptanim svemirskim
brodovima i robotima, ofucanim enterijerima i ništa boljim eksterijerima. Uprkos
svemu, oni se zabavljaju, sprdaju sa svima i svačim, izvlače deblji kraj s osmehom
(i knedlom u grlu). Ljuto-gorki humor, karikaturalni crtež, dopadljivi prljavi
grafizam odlike su Pahekove poetike,
vispreno zavodljive i sveže posle dvadeset i kusur godina od originalnog
pojavljivanja - što znači da je test opstanka u vremenu uspešno položen a Pahek potvrđen kao živi klasik ovdašnje Devete umetnosti. Svima koji ga prate od
prvih pojavljivanja kao i novopridošlim generacijama stripoljubaca ovo je obavezna
lektira uz nadu da je to prvi tom Pahekovih
stripovskih (ne)dela. Rečju - uživajmo!
(„Dnevnik“,
2014)
0 komentara:
Постави коментар