U FOKUSU
U pregledima
savremene ruske proze Igor Sahnovski (1958)
redovno se pominje kao jedan od najzanimljivijih autora; neretko ga nazivaju i
budućim klasikom. Sve njegove prozne knjige imale su velikog odjeka kako među
čitaocima tako i među kritičarima. Roman „Životne
potrebe mrtvih i kratke priče“ dobila je 2003. godine nagradu „Ruski Dekameron“. Roman „Čovek koje je znao sve“ bio je 2007. u
najužem izboru za nagradu „Nacionalni
bestseler“ i apsolutni pobednik prema anketama među čitaocima; po romanu je
snimljen i istoimeni film. “Zavera
anđela“, roman iz 2009. godine je neobična porodična hronika o „ljubavi, vremenu i poželjnim slučajnostima“
a za sada poslednja knjiga „Oštar osećaj
subote: Osam slučajeva u prvom licu“ (2013) zbirka je tragikomičnih i
šokantno iskrenih muško-ženskih priča o „malim“ i jedinstvenim životima. Sahnovski je autor i dve knjige poezije,
„Pogled“ i „Najbolji
dani“, obe objavljene 1988. godine. Prevođen je na
više jezika i aktivan učesnik književnog
života u Rusiji, urednik u nekoliko
izdavačkih kuća i časopisa, jedan od osnivača nedeljnika „Klub knjige“. Njegovi stavovi o ruskoj društvenoj stvarnosti
odnosno o literarnim prilikama i neprilikama oštri su i provokativni a poneki
postupci kontraverzni - tako je na
svečanoj ceremoniji dodeli nagrade„Bronzani
puž“ za najbolji
naučnofantastični roman, koju dodeljuje Boris Strugacki lično, za knjigu “Čovek koji je znao sve”, Sahnovski rekao: “Hvala, momci, veoma sam polaskan,
ali ja nisam vaš, izvinite!” jer on, kako tvrdi, nikada nije pomislio da je reč
o knjizi fantastike (a u samom romanu piše “Neka
mi oproste ljubitelji naučne fantastike, ali ja zaista ne pišem za njih.”)
zaboravljajući da knjige znaju više od njihovih autora.
REČ KRITIKE
Nižeg
naučnog saradnika Aleksandra
Bezukladnikova, sa bednom i neredovnom platom voljena supruga Irina napušta zarad galantnog
novopečenog biznismena. Izgubljen u tranzicionim kolopletima krotki i povučeni intelektualac,
takoreći rođena žrtva u smutnim vremenima, shvata svoju beskorisnost i pokušava
da se ubije ali mu ni to ne uspeva. Umesto blagoslova nestajanja on dobija
neočekivani dar - može da zna svaku činjenicu, rešenje svake situacije ali - samo
ako baš na to pomisli. Van ovog fokusiranog razmišljanja Bezukladnikov je i nadalje sasvim bezazlena kreatura. Ovaj dar mu
omogućava da stekne mnogo novca (da isplati dugove suparniku sa kojim Irina
živi) ali ga uvodi u srce sistema koji ga je uništio, u kanale kriminala i
trgovine koji su neodvojivi od političkih i policijskih struktura. Naravno,
pojava nekontrolisanog igrača privlači sve moćnike koji bi da ga se dokopaju,
otkriju za koga radi i potčine svojim interesima. Kada postane jasno kakav je Bezukladnikov potencijal on postaje
objekt interesovanja/kupoprodaje tajnih službi. No, čovek koji sve zna može
svakome da utekne, od svakoga da se sakrije, da nađe atraktivnu partnerku (ali
tipičnu sponzorušu i snobušu) i konačno svoj obični, mali mir, ali ne može da
vrati suprugu koja tone u vrlog luksuza, požude i poniženja.
Grotesknost
likova koji paradiraju obesmišljenom društvenom pozornicom potcrtana je lepršavim,
na momente ciničnim pripovedanjem, koje mami gorke čitalačke osmehe. Sahnovski nema predrasuda i ne želi da
budi bilo kakve nade. Mali čovek samo čudom može da opstane u zlim, brutalnim
vremenima sirovog kapitalizma.
Roman je
nadahnuto i suptilno preveo Dušan Patić.
(„Dnevnik“,
2014)
0 komentara:
Постави коментар