U FOKUSU
Brajan Talbot (1952) je
strip autor bogatog i šarolikog opusa, od andergraund
stripova, onih o super junacima kakvi su Sudija Dred ili Betmen te
proslavljenog „Sendmena“ (1991-1993).
Njegove grafičke novele privlačile su značajnu čitalačku odnosno kritičarsku
pažnju i dobile više prestižnih nagrada; „Avanture
Lutera Artrajta“, stvarane od 1978. do 1989, jedna su od prvih britanskih grafičkih novela za kojima su sledile „Priča jednog lošeg pacova“ (1995), „Alisa u Sanderlendu“ (2007), serijal „Grendvil“ (2009-2012), „Ćerke“ (2012; izdanje „Omnibusa“ 2013). U Talbotu su spojene naizgled nespojive krajnosti komercijalnog, alternativnog i umetničkog
stripa. Svaka od ovih kategorija ima svoja pravila i karakteristike,
mogućnosti, domete i ograničenja. Suprotnosti komercijalnog i umetničkog
podrazumevaju se dok je alternativni
strip onaj neukrotivi faktor čiji rezultati su potpuno neizvesni odnosno
problematični. Otuda se strip stvaraoci najčešće drže jedne forme i ne zalaze u
ostale. Talbot se pokazao i kao vešt
zanatlija i kao razbarušeni alternativac i kao precizan i dubok, višesmilen
umetnik. Njemu, što je takođe retko, nisu strani ni fantastičko-žanrovski miljei niti pretežno realistički prosede. Ovakva univerzalistička sposobnost čini ga
kompletnom stvaralačkom ličnošću sposobnom za visoke uzlete imaginacije.
REČ KRITIKE
Višestruko
nagrađena „Priča o jednom lošem pacovu“
spojila je nekoliko tematskih linija koje se prepliću kako u samoj radnji tako
i na značenjskim nivoima. Osnovni zaplet prati bekstvo mlade devojke Helen Poter od patološke porodice u
kojoj je ona bila žrtva očevog seksualnom maltretiranja odnosno majčine
otvorene nezainteresovanosti i netrpeljivosti. Dete je, doživljavajući sebe kao
prljavo, loše biće, sa jedinim bliskim bićem, pacovom, pobeglo od kuće uletevši
u neprijateljsko okruženje grada koji nema milosti prema slabima i nezaštićenima.
Čak i kada dođe u kontakt sa blagonaklonim ljudima Helen, opterećena svojim iskustvima, nije u stanju da prihvati
normalnu ljudsku bliskost i beži dalje. Ni dešavanja na putu nisu manje
dramatična i tek će u raskošnoj prirodi, među pitomim ljudima Helen uspeti da nađe svoj privremeni
mir. Njeno ozdravljenje i zaceljenje kao ličnosti nastaviće se spoznajom problema, kroz čitanje
knjiga, te konačnim suočenjem sa roditeljima i odvajanjem od njih. Posle
katarze Helen je preporođena i može
krenuti u novi, normalni život.
Kao i u „Ćerkama“
stvarni život je neraskidivo vezan za literaturu pa Helen ide putem svoje omiljene spisateljice Helen Beatriks Poter (1866-1943) koja je kao dete takođe imala
probleme sa uklapanjen u okruženje.
Bez uticaja Prirode, dobrih ljudi i životinja, te Književnosti nema zdrave ličnosti koja
uživa u lepotama življenja i ponaša se odgovorno prema sebi i drugima. „Priča o jednom lošem pacovu“ hrabro
ukazuje na prećutkivana zlostavljanja dece u roditeljskom domu ali i na
„normalnu“ netrpeljivost i zlobu običnih ljudi te redovni izostanak elementarne
empatije za živo biće kraj nas. Da li za to kriva stresna civilizacija ili su
koreni ovog zla dublji Talbot ostavlja
čitaocu da odgovori prema sopstvenoj savesti.
Znalački
predgovor „Omnibusovom“ izdanju
napisao je Zoran Penevski.
(„Dnevnik“,
2014)
0 komentara:
Постави коментар