Dejan Ognjanović (1973) ljubiteljima
žanrovske fantastike, prvenstveno horora/mračne
fantastike, predstavlja se najčešće kao kritičar, esejista i polemičar, prevodilac
i priređivač recentnog izabora priča H. F. Lavkrafta, kao vrsni poznavalac
savremenog trenutka u svetskoj literaturi ovog usmerenja ali i klasičnih
temelja žanra; aktivan je i kao filmski kritičar. Paralelno sa navedenim
aktivnostima Ognjanović se oglašava
kao pripovedač zastupljen u periodičnim publikacijama i nekolikim antologijama
originalnih priča odnosno kao autor romana „Naživo“
(iz 2003.g. drugo izdanja 2010.).
Punu deceniju
posle prvenca pojavljuje se njegov novi roman pod naslovom „Zavodnik“. Za pratioce dosadašnjeg Ognjanovićevog opusa „Zavodnik“
je nemalo iznenađenje kako zbog odabira teme tako i njene realizacije. Naime,
do sada je Ognjanovićeva proza bila
na tragu savremenog, „tvrdog“ horora,
eksplicitnog u opisima brutalnosti, nasilja i mračne-demonske strane ljudskog bića
ili (nat)prirodnih sila. Ovakva je poetika nametala specifična sredstva
izražavanja i „efikasno usmerene“ tehnike pripovedanja. „Zavodnik“ je, spram svega toga, iskorak na sasvim drugu stranu. Priča
prati unajmljenog profesora koji iz Niša
odlazi u seoce Špaj da podučava brata
i sestru, siročiće koje odgaja baka. Izmešten iz urbanosti na koju je navikao
profesor pokušava da pošteno odradi svoj zadatak ali u tome biva ometan
svakojakim okolnostima koje od malih i bezazlenih izrastaju u fatalne. Oko
dečaka i njegove sestre, njihovog pokojnog oca ali i čitave porodice, lebdi
neodređena tajanstvenost koja se, kako događaji odmiču, postupno opredmećuje
sve do kulminacije u poslednjoj sceni romana.
REČ
KRITIKE
Zaplet romana
podsetiće čitaoce na remek-delo literature XIX veka, „Okretaj zavrtnja“ Henrija Džejmsa (1843-1916), u kome je racionalni
pogled na svet suprotstavljen metafizičkom, primarnijem, bližem prirodi čoveka.
Ognjanović u svom romanu realnost razmerava u XXI veku, vremenu interneta i
visoke urbanosti koji stoje u centru civilizacije dok na marginama i dalje
postoji ruralni koncept stvarnosti. Profesor je izaslanik iz artificijelno stvorene
Prirode, poslat u paralelnu stvarnost
jedinstva čoveka i originalne, primarne Prirodom.
Spoj ova dva koncepta ne može proći bez konflikta. Veštačka civilizacija
brojčano je nadjačana, njeni argumenti i znanja beskorisni su na divljoj
granici sa Primarnom Prirodom. U
pitanju boj sa nadmoćnijim protivnikom kome pomaže i profesorova konfuznost,
nedostatak jasnih ideja o sopstvenom postojanju, slaba inicijativa i odlučnost
- što su manjkavosti nastale zbog preteranog oslanjanja na razvijen intelekt.
Intelektualac, bačen u „divljinu“, uspeva da je spozna samo dok uočava princip
uzrok-posledica. Pred mistifikacijama i tajnim obredima koji su upućeni silama
čija je snaga bezmerna, profesor ne zna šta da misli i dela jer one nisu deo
njegovog naučenog životnog obrasca. Sudar fizičkog i metafizičkog, racionalnog
i instinktivno-paganskog (ali i formalno religijskog) koji se proteže kroz čitavu
priču od autora traži da ostane nedorečen, da barata nagoveštajima i gradi
atmosferu u kojoj se mnogo više naslućuje nego što biva izrečeno. Takvo
kazivanje iziskuje disciplinovan iskaz, punu kontrolu na tekstom. Ognjanoviću uspeva da priča teče bez
trzavica i tapkanja u mestu. „Zavodnik“
je ambiciozno zamišljena priča koja je konsekventno privedena kraju što
potvrđuje da od Ognjanovića možemo
očekivati nova, kompleksnija dela.
(„Dnevnik“,
2014)
0 komentara:
Постави коментар