Nakon što je uspešno stigla blizu kraja štampanja strip serijala „Džeremaja“ znamenitog Hermana
Hupena (1938), agilna izdavačka kuća „Čarobna
knjiga“ odlučila je da obraduje stripoljupce i započne objavljivanje „Komanče“, u tvrdom povezu i punom
koloru sa po tri epizode u knjizi (u ovoj su „Red Dast“, „Ratnici beznađa“ i „Vukovi
Vajominga“), serijala koji je Herman,
kao mladi crtač radio po scenariju Mišela
Regnijea poznatog kao Greg
(1931-1999). Greg je bio vrlo aktivan
učesnik strip života na
frankobelgijskoj sceni pa je osim pisanja scenarija animirao i podučavao mlade strip autore. Među njima je bio i talentovani
Herman kome je Greg isprva davao „zadatke“ da crta pričice o raznim junacima od
kojih će bar jedan ostati upamćen - pustolovni kapetan broda Bernard Prins. Greg, koji je krajem
1960-tih bio urednik magazina „Tintin“,
u neprestanoj potrazi za atraktivnim sadržajima, zaključio je da časopisu
nedostaje vestern strip (u to vreme
je interesovanje za vestern poraslo
zahvaljući pojavi „špageti vesterna“);
veliki hendikep za realistički vestern
strip bila su dva serijala koja su
postavila visoke standarde u ovom žanru - Žižeov
„Džeri Spring“ i „Bluberi“ Žiroa i
Šarlijea (za koga su mnogi smatrali da je konačni, nenadmašni vestern).
Ipak, Greg i Herman nisu se obeshrabrili i započeli su rad na novom stripu a decembra 1969.g. u „Tintinu“ se pojavila premijerna
priča-epizoda na 8 strana. Na prvoj tabli upoznajemo mladog kauboja koji usred
puste ravnice zaustavlja diližansu jer je ostao bez konja. Dogovor debelog
kočijaša i kauboja iznerviraće jedinog putnika, Vali Honda, pistolerosa na lošem glasu koji poteže oružje... U
nastavku, „stoper“ koji sebe zove Red
Dast, iz pistolerosove zaostavštine saznaje da je ovaj bio angažovan da
eliminiše Komanču, mladu vlasnicu
ranča „Tri šestice“ u blizini gradića
Grinston Fols pa joj, uprkos zdravom razumu,
ponudi svoje usluge (koje podrazumevaju i sukob sa drugim revolverašima i
raskrinkavanje moćnog čoveka koji stoji iza čitave zavere). Rančerski poslovi
ne idu baš najbolje ali Dastova snaga
i snalažljivost polako okreće dešavanja u dobrom smeru. Vremenom se na ranču okuplja
mala ali odabrana ekipa koja će se nositi sa lošim bogatašima i još gorim
agentima za Indijanska pitanja odnosno sa nezadovoljnim Indijancima, besnim graditeljima pruge i bezočnom porodicom
bandita... Posle prvog albuma „Red Dast“,
koji je nastao sabiranjem kratkih epizoda od 8 strana (izuzetno pogodnih za
objavljivanje u strip časopisima),
sledeće priče više nisu deljene na poglavlja već teku u kontinuitetu.
Iskusnom
rukom oprobanog majstora Greg gradi
ovaj „vestern ep“ (što potencira
pseudoistorijskim komentarima) u kome uloge imaju živopisni likovi bliži „prljavom vesternu“ nego iskustvu
ulickanih posleratnih holivudskih vestern filmova. Čak i kada se kreće
utabanim šablonskim stazama Greg nalazi
atraktivnu vizuru koja povećava zavodljivost priča. Sa svoje strane Herman se trudi da prati Gregov predložak pa je u segmentima
prvog albuma vidljivo kako crtež „sazreva“, postaje dinamičniji i puniji
(naročito u razvoju izražajnosti lica Reda
Dasta i Komanče - njihova
upadljivo glatka i pomalo prazna lica brzo dobijaju unutrašnju dubinu). Već u
drugom i trećem albumu Herman
suvereno vlada svojom crtačkom veštinom kao i filmskom montažim prizora, kadrova
i čitavih tabli. Njegova verzija „ružnog,
prljavog i zlog“ Divljeg zapada samosvojna je u svojoj uverljivosti i prepoznatljivo
se razlikuje od ostalih reprezentativnih vesterna frankobelgijske strip škole.
„Komanča“ je na ovim prostorima
objavljivana u mnoštvu izdanja, od „Caka“,
„Denisa“, „Biser stripa“, „Super stripa“, „Politikinog zabavnika“ do „Stripoteke“ i „Marketprintovih“ crno-belih albuma. Objavljivanje integralnog
serijala prilika je da se stare i nove generacije čitalaca uvere u valjanost
ovog antologijskog serijala kome proteklo vreme (pola veka!) nije umanjilo ni
svežinu ni atraktivnost.
(„Dnevnik“,
2020.)
0 komentara:
Постави коментар