Isak Asimov (1920-1992) nesporno spada u klasike naučne fantastike i jedan je od
nekolicine autora koji su decenijama laički sinonim za „pravog“ pisca naučne fantastike. Profil takvog pisca
podrazumeva visoko naučno-tehničko obrazovanje, prisutnost u medijima i
sposobnost da se piše za široku publiku, što će reći razumljivo, bez literarnih
egzibicija. Asimov je doktorirao
hemiju i do 1958. g. predavao na Bostonskom
univerzitetu da bi potom prešao u „slobodne umetnike“. Vanredna marljivost
u pisanju naučno popularnih i naučnofantastičkih
dela rezultirala je zbirom od preko 500 knjiga objavljenih pod njegovim imenom
(neki autori tvrde da je broj knjiga i veći jer je Asimov u mlađim danima koristio i pseudonime)! Asimov je (jedno vreme i kao Ajzak
Asajmov) prevođen u Jugoslaviji
već od kraja 1950-tih, u časopisima kakvi su “Kosmoplov”, “OTO zabavnik”, “Galaksija”, “Politikin zabavnik” odnosno
“Sirius” i “Alef” te u posebnim knjigama edicija “Kentaur”, “Polaris” ili
“Zoroaster”.
Asimov je literarni zanat ispekao na modelu palp proze, i nadalje svoju spisateljski
veštinu nije preterano razvijao, izričito odbijajući da se bavi književnošću
van žanra pa je, u nadobudnosti slavnog pisca, izjavio kako nikad nije „traćio vreme na Prusta, Tolstoja i ostale
pompezne Grke“! Prvu priču objavio je sa 19 godina i ubrzo postao jedan od
glavnih saradnika magazina “Astounding”
koji je vodio Džon Kembel, tvorac američkog
palp koncepta naučne fantastike, koji podrazumeva mnogo akcije, ludih naučnika,
buljookih zlih vanzemaljaca i hrabre, mlade belce spremne da spasavaju svet i
svoju draganu. Kembel je (a ne Asimov) smislio i poznate zakone robotike u cilju obezbeđenja
neprikosnovene vlasti čoveka nad tim mašinama; Asimov je ispisao mnoštvo priča koje se iscrpljuju u pukom dokazivanju
opravdanosti ovih zakona, odnosno u pozitivnom manipulisanju njima. Zbog
prepoznatljivosti ovog segmenta Asimov
je nazivan i “dobri doktor za robote”
a Tri zakona robotike (kasnije je sam
Asimov dodao i nulti zakon) ušla su u
standardnu ikonografiju naučne fantastike
ali i u teorijske temelje robotike. U
tzv “zlatnom dobu naučne fantastike”
koje se računa od 1940. pa do (zavisno od teoretičara) 1950. ili 1960. godine, Asimov je, uz Artura Klarka i Roberta
Hajnlajna, bio deo “velike trojke” pisaca naučne fantastike koji su važili za najpopularnije i
najkvalitetnije na ovom polju. Posebno veliko bilo je rivalstvo Asimova i Klarka koje su se oni trudili da “podgrevaju” u medijima; konačni
kompromis ogledao se u dogovoru da jedan o drugom naizmenično govore kao o “najboljem piscu među naučnicima”
odnosno “najboljem naučniku među
piscima”. Asimov je negativno govorio o “novom
talasu” u naučnoj fantastici
(pokretu koji je pomerao tematske i stilističke granice žanra); takođe je važio
za velikog kozera čije je pripovedanje neke anegdote i šale umelo da potraje
sat ili dva! Prepoznatljiv po dugim, čupavim zulufima Asimov je majstorski privlačio pažnju medija koji su rado citirali
njegove misli kakve su “ako bi mi doktor
rekao da imam još 6 minuta života ne bih se zbunio - kucao bih (na pisaćoj
mašini) malo brže”, “za razliku od šaha, u životu igra se nastavlja i posle
mata”, “najlakši način rešavanja problema je poricanje njegovog postojanja”, “nasilje
je poslednje pribežište nesposobnjakovića”…
Pored
niza robotskih dela (“Čelične pećine”, “Golo
Sunce”, “Roboti zore”, “Roboti i carstvo”...), Asimov je napisao dela koja
je svrstao u cikluse o kosmičkom Carstvu (“Svemirske
struje”, “Zvezde, prah nebeski”, “Kamičak na nebu”...), o tajanstvenoj Zadužbini (“Zadužbina”, “Druga zadužbina”, “Zadužbina
i carstvo”, “Na rubu Zadužbine”...), odnosno dela omladinske proze (serija
romana o Lakiju Staru, svemirskom
rendžeru). Nekoliko Asimovljevih
romana ostalo je van pomenutih ciklusa (“Kraj
večnosti”, “Fantastično putovanje” I i II, “I sami bogovi” za koji mnogi
kritičari tvrde da je njegova najbolja knjiga). Pred kraj života Asimov je povezao cikluse o robotima, Carstvu i Zadužbini, gradeći svoju „istoriju budućnosti“.
Bezmalo
sva Asimovljeva naučnofantastična dela zasnovana su na spekulativno-naučnim tezama
oko kojih se pletu intrige i njihova „ingeniozna“ razrešenja, često u formi
detektivske istrage. Karakterizacija likova je pojednostavljena, uvek u senci
gigantskih poduhvata, superiorne tehnologije i pompeznih društveno-državnih
organizacija. Uprkos ovim manjkavostima, Isak
Asimov je klasik naučne fantastike
(što, neminovno, znači i da ga mlađe generacije ne čitaju) i zaslužuje
uvažavanje jer svojim delima uspešno zadovoljava mladalačku žudnju za
avanturama na egzotičnim mestima; pošto je planeta Zemlja odavno istražena, svemir je postao „divlja granica“ čudesa i
bajki XX veka, kojom haraju nova
čudovišta-vanzemaljci, roboti, „radi“ božanska tehnologija, uzdižu se i padaju
carstva i junače se neustrašivi heroji-uzori.
Asimovljevi Zakoni robotike glase:
Prvi
zakon: Robot ne sme da povredi čoveka ili
da svojom neaktivnošću dozvoli da čovek bude povređen.
Drugi
zakon: Robot mora da izvršava naređenja
koja mu daju ljudi, osim kada su takva naređenja u sukobu sa Prvim zakonom.
Treći
zakon: Robot mora da štiti svoju
egzistenciju sve dok takva zaštita nije u sukobu s Prvim i Drugim zakonom.
Pošto
je uočio „rupu” u zakonima Asimov je
dodao i Nulti zakon: Robot ne sme
da ugrozi čovečanstvo, ili da svojom neaktivnošću dozvoli da čovečanstvo bude
ugroženo.
(“Dnevnik”,
2020.)
0 komentara:
Постави коментар