Harold Rudolf
Foster, poznatiji kao Hal
Foster (1892-1982) nesporni je klasik strip
umetnosti a njegovo životno delo „Princ
Valijant“ je remek-delo kako u okrilju 9. umetnosti tako i sveopšte kulture
XX veka. Od 13. februara 1937. godine do povlačenja u penziju 1979. Foster je pisao i crtao priču o princu
sa Severa, iz Tule, koji će vremenom postati vitez Kralja Artura odnosno jedan od vitezova Okruglog stola i u svojim avanturama, ratovima i putovanjima obići
bezmalo čitav svet, od Evrope do Amerike i Afrike. Foster će, nakon što je, zbog artritisa, morao da traži
zamenu, te „iskušao“ nekoliko crtača, odabrati Džona Marfija (1919-2004) kome će prvo crtati skice u olovci a onda
od 1789. table u potpunosti prepustiti strip. Marfi je „Princa Valijanta“
crtao, najpre po sinovljevom scenariju, sve do 2004.g. da bi ga, par meseci pre
svoje smrti, predao Gariju Ganiju,
koji je po scenariju Marka Šulca,
Valijanta crtao do 2012. godine
kada olovku „preuzima“ Tomas Jejts
(dok Šulc piše priče). „Princ Valijant“ i dalje izlazi u
nedeljnim, kolorisanim tablama i premijerno ga objavljuje preko 300 američkih
dnevnih novina.
„Princ Valijant“ je od svojih početaka
bio izuzetno delo, i kao priča i kao likovno delo. Foster se nije opredelio za standardnu istorijsko-avanturističku
priču u pogodbenom Srednjem veku već je pomno proučio epohu, od velikih
događaja do svakodnevice, od načina ratovanja do odevanja i ishrane. Stoga su Valijantovi doživljaji uvek bili
uverljivi i ubedljivi. Kao rezultat takvog Fosterovog
proučavanja, s jedne strane, i restrikcija hartije zbog II svetskog rata, s
druge, nastao je strip „Srednjevekovni
zamak“ (integralno reizdat 1957.g.) koji se može smatrati pravom studijom
ondašnjeg vremena, običaja i shvatanja. Za razliku od „običnih“ stripova Fosterov Valijant nije ostao u „večnom sadašnjem
trenutku“ već je polako ali vidljivo sazrevao i stario; njegova životna priča
podrazumeva i brak sa voljenom princezom Aletom,
rođenje i odrastanje dece te vrlo aktivno učešće članova porodice u priči bilo
„rame uz rame“ sa Valijantom bilo u
samostalnim doživljajima. Ovo je, u vreme originalnog objaljivanja stripa, bio krajnje
originalan strip koncep (a ni danas nije preterano često korišćen).
Zahvaljući
opredeljenju da strip izlazi u nedeljnim brojevima novina, u punom koloru,
najpre u kaiševima a potom, zbog povoljnih reakcija čitalaca, kao tabla preko
čitave stranice, „Princ Valijant“ je
dozvolio Fosteru da potpuno razvije
svoj talenat. Njegov fascinantni realistički crtež, neopterećen strip balonima
(sav tekst se nalazi ispod crteža), prepun detalja, jednako uspešno predstavlja
lica i mimike kao i eksterijere, pejzaže i masovne scene. Fosterovo klasicističko koncipiranje prizora u potpunosti odgovara
priči koja je na tragu slavnih srednjevekovnih epova i saga. Otuda je spoj reči
i slike potpun i neraskidiv.
Sedmi tom
reprezentativnog kolor izdanja sabranih Valijantovih
doživljaja zatiče ga kao mladog supružnika i ponosnog oca sina-prvenca Arna, rođenog u Americi, koji će biti kršten u blistavom Kamelotu, pred dvorskom svitom sa Kraljem Arturom na čelu. No, viteške dužnosti brzo će ga odvojiti
od porodice i poslati da ispita neobične događaje u dalekom zamku. Pošto
razreši tamošnje nevolje Valijant će
sa nekolicinom vitezova, kako ne bi sedeli besposleni i izazivali nevolje, biti
poslat da obiđe zid koji su podigli Rimljani
kao prepreku divljim Piktima.
Ispostaviće se da tamo stvari ne stoje ni malo dobro jer su Pikti prešli zid i pljačkaju sela. Mala
družina suprotstaviće se najezdi više lukavstvom nego snagom. Branitelji bi,
ipak, bili nadjačani da se u toj divljini, u odsudnom trenutku bitke, nije
pojavila Aleta, vođena ljubavlju
prema mužu. Ona će nadmudriti Pikte a
onda se posvetiti lečenju teško ranjenog Valijanta.
Kako bi pospešila njegov oporavak ona ga vodi u rodnu mu Tulu kod oca, kralja Aguara.
Prezdraveli vitez uputiće se u Rim
kako bi ocu odatle doveo valjane poznavaoce hrišćanstva. Ali dok Valijanta nema, Tulu opseda vojska spremna da je osvoji. No, ma koliko neprijatelji
moćni bili oni se ne mogu meriti sa Aletinom
spretnošću i dovitljivošću koja će, na kraju, otkloniti opasnost. Za to vreme, Valijant putuje Evropom koja je, zbog propasti Rimskog
carstva, u potpunom rasulu...
Ratovi i
svakodnevni mir, plemeniti vitezovi i nemilosrdni varvari, živopisni,
vragolasti Vikinzi, nespretni
čarobnjaci, dečaci koji žele da postanu junaci, mudre žene i praznoglave siledžije,
tragedije i smešne zgode sabrani su u veliku sagu o mitskom vremenu koja je
neizostavna lektira svih ljubitelja i poštovalaca Umetnosti.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар