„The Long Tomorrow“
je zbirka naučnofantastičnih stripova
koje je nacrtao Mebijus (Žan Žiro, 1938-2012), velikan svekolike
9. umetnosti i autor koji je profilisao vizuelni izgled i doživljaj budućnosti
u masovnoj kulturi kraja XX veka a čiji je uticaj i danas nezaobilazan. Kako u
uvodnoj reči kaže, Mebijus je 1975.g.
bio deo velike ekipe umetnika koju je okupio Alehandro Žodorovski s namerom da stvore filmsku adaptaciju naučnofantastičnog romana „Dina“ Frenka Herberta. Film je trebao
da u svemu bude izuzetan iskorak iz dotadašnjih
vizuelnih-scenarističkih-glumačkih-muzičkih obrazaca pa su na saradnju pozvani
mnogi izuzetni autori, od Mebijusa,
Gigera, Daglasa Trambala, Orsona Velsa do Mika Džegera, grupe Pink
Flojd i, kao apsolutna zvezda, Salvador
Dali. Uprkos intenzivnog rada i gotovo zaokruženog likovnog identiteta
priče, film nikada nije stigao dalje od pripreme postavši tako najpoznatini
nesnimljeni film u istoriji. U svoj toj kreativnoj gužvi Mebijus je, dok je
iscrtao stotine i stotine skica, upoznao Dena
O’Banona (1946-2009; autor scenarija za film „Alien“ iz 1979.g.) koji mu je pokazao svoje skice za strip na kome je radio. Mebijus je bio oduševljen pričom i
zatražio pravo da je nacrta. Tako je nastao kratki strip „The Long Tomorrow“ o doživljajima marginalnog privatnog detektiva
Klaba koga, u košmarnoj budućnosti u
kojoj svi žive u mega-gradu, angažuje bogata klijentkinja za naizgled lak
posao; kako to biva, stvari se komplikuju jer uopšte nisu onakve kakvima se
čine. Klab je, naravno, prethodnica Džona Difula iz serijala o Inkalu dok je naslov stripa moguća
parafraza naslova Čendlerovog romana „The Long Goodbay“ iz 1953.g; istini za
volju postoji roman „The Long Tomorrow“
Li Braket iz 1955.g. ali je reč o „spej
operi“ što je daleko od tematike Mebijusovog
i O’Banonovog stripa. Ova je parodija
na klasične tvrde krimiće vanredna
pre svega po atmosferi i enterijerima: Mebijusov
haotični-frustrirani-agresivni-medijski-reklamni grad-džungla budućnosti
postaće likovni temelj kako za film „Blejd
raner“ Ridlija Skota (1982) tako i kiberpank
roman Vilijema Gibsona „Neuromanser“ iz 1984.g. odnosno uzor za mnoštvo
drugih potonjih dela koja će ovaj lik budućnosti definisati kao ikonografski
obrazac naučne fantastike ali i opšte
kulture. U sličnom okruženju dirigovanih masovnih neuroza i pojedinačnih maničnih
ispada razvija se i sledeći strip u
albumu, priča bez reči „Rock City“.
„Svemirski“ segment albuma čine
kratki stripovi koji su, u suštini, stilske vežbe na neke od prepoznatljivih i preteranim,
neinventivnim trošenjem šablonizovanih žanrovskih tema koje u Mebijusovoj verziji bivaju revitalizovane
i nadograđene zbog čega deluju sveže i ubedljivo. Tako se priča „Vaseljena je baš mala“, kako i naslov
kaže, poigrava apsurdom beskraja svemira a „Riđobradi
i mozak-pirat“ naopako okreće sukob astronauta i veštačke inteligencije
uvodeći u zaplet i ličnost onoga ko je mozak programirao. „Artefakt“ je efektna minijatura o odnosu veliko-malo u razmerama
planeta-živo biće.
Posle fantazmagorijskog horor sna
pilota svemirskog broda u „Približavanju
Kentauriju“ (po scenariju Filipa
Drulea) sledi „Varijacija br. 4070 na
„poznatu“ temu“, gorka groteska o vodniku koga, posle nuklearne apokalipse,
izvode iz podzemnog bunkera i streljaju jer nije poslao atomske rakete na
protivničku stranu i tako lišio Francusku
zadovoljstva pravedne odmazde protiv agresora! To što je čitava planeta, i bez
tih bombi, uništena ne menja odluku jer - dužnost je dužnost ma kako (be)smislena
bila.
Mebijusov
grafizam, u svemu osoben, danas je legendaran. Od dizajna mašina, svemirskih
brodova, svakojakih arhitektura i pejzaža do odeće, obuće i šešira, od svakovrsnih
ljudskih fizionomija do nezemaljskih kreatura, strip čitalac/gledalac neprestano, iz slike u sliku, susreće nešto
novo i izuzetno u širokom rasponu od vilinskih lepota do mračnih ponora svemira
i ljudskog uma. Kompozicija crteža i tabli prefinjena je iako deluje spontano i
jednostavno.
I
posle četiri decenije Mebijusove
slike su uzbudljive i fascinantne a njegove priče vrcavo duhovite i intrigantne,
pune citata i aluzija. Otuda, uvid u strip
s kraja XX i početka XXI veka definitivno nije moguć niti potpun bez poznavanja
Mebijusovog opusa.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар