Gvido Krepaks
(1933-2003), rođen u Milanu kao Gvido
Krepas, arhitekta, dizajner i crtač ilustracijama
za naslovne strane časopisa i ploče počeo je da crta stripove 1963.g. a 1965.g. sa nekoliko prijatelja osnivao strip
magazin „Linus“, u kome će započeti
objavljivanje svog najznačajnijeg dela, serijala „Valentina“. Mada je u prvoj epizodi „Neutron“ Valentina sporedni lik kasnije ona postaje junakinja niza
epizoda koje se od 1968. pojavljuju i u formi albuma; za Krepaksovog života objavljeno je 27 albuma ovog serijala, na koje
se nadovezuju albumi sa ilustracijama i skicama. Uz „Valentinu“ Krepaks je, stvorio desetak albuma sa avanturama drugih
lepršavih i erotizovanih heroina. Takođe je iscrtao nekolike strip adaptacije književnih dela. Krepaks će ostati zapamćen po
prepoznatljivom crtežu, specifičnom kadriranju i montaži tabli odnosno erotici
koja ne prelazi u vulgarnost i sklonosti prema fantazmagorijskim,
halucinantnim, somnambulnim sadržajima u skadu sa duhom hipi generacija 1960-tih.
Valentina Roseli je rođena 1942.g. u
jeku II svetskog rata, u Milanu i
odrasta u posleratnom svetu obnove „običnog života“, promene političkih sistema,
rasta standarda i fascinacije popularnom kulturom. Ona se slabo ili nikako ne
uklapa u sredinu i tek ljubav sa Filipom
Rembrantom, brak i rođenje sina Matije
donose delimično smirenje njenog nemirnog duha i fantazije. Valentina se bavi modnom fotografijom
dok je Filip, koji je ranije bio
maskirani Neutron, borac protiv
zločina, sada intelektualac vezan za razne projekte.
„Trilogija Baba Jaga“ iz 1972. godine
donela je Krepaksu popularnost i
priznanja njegovog neuobičajenog pristupa i tretmana stripa koji je, za razliku od standardnog, potpuno razbarušen,
neopterećen imperativima brze akcije i lako razumljivog crteža. Trilogiju, koja
je u stvari tetralogija, čine celine „Baba
Jaga“, „Plavobradi“, „Anet“ i do sada neobjavljeni „Mali kralj“. Baba Jaga je veštica poslata iz sveta u utrobi zemlje
da potčini Valentinu koja će, po
starom proročanstvu, začeti naslednika naroda podzemaljaca. Nakon što bezmalo udari autom Valentinu, Baga Jaga je poziva u svoju kuću; ma koliko se protivila
Valentina odlazi i na poklon dobija
lutku Anetu koja ima velike
natprirodne moći. Valentinina
nevoljna opsednutost vešticom razvija se u nizu bizanih erotsko-fetišističkih
događaja i horor-psihodeličnih snova-košmara. Filip pomaže supruzi da se otrgne u obračunu, na kraju druge
epizode, u kome Baba Jaga (žena
neodređenih godina, ekscentričnog odevanja i ponašanja) propada kroz rupu u
podu svoje kuće na smetlište. No, u delu „Anet“
veštica se vraća i otima malog Mateju
a potom zaposeda i Valentininu svest
i vodi je u podzemlje. Filip je prati
do grada Toitatnama u kome počinje
obred dobijanja vođe koji vidi i koji će žene iz kulta Aran Tuavana povesti u borbu protiv gvozdenih ljudi. Filip će prekinuti obred ali će Valentina, Matija i on pasti u ruke gvozdenih ljudi (koji podsećaju na
robote). Gvozdeni žene koriste za oplodnju a Valentinu od te sudbine spasava Baba
Jaga. Filip i Valentina primoraju Baba
Jagu da im pokaže put na površinu gde nalaze lutke sa svojom odećom i
odlaze u poznatu im realnost.
Nakon stripova
sledi segment „Iza kulisa jednog stripa“
u kome Krepaksov sin Antonio i supruga Luiza objašnjavaju pojedine table odnosno njihovu „realnu podlogu“
što produbljuje uvid u umetnikovu inspiraciju i realizaciju dela.
Priča
sa elementima fantazije, naučne
fantastike i horora, prožeta fetišizovanom i pritajeno perverznom erotikom,
sa mnoštvom citata bajki i filmova, insistiranjem na modnim detaljima, na
neobičnim predmetima (iz XIX i ranog XX veka), ekstvaganciji i izveštačenoj
afektaciji, dozvolila je Krepaksu da
se razmahne i crtački i montažerski. Municiozni crteži iz neuobičajenih
perspektiva, slike koje su na rubovima ostale nedovršene, niz malih kvadrata
koji prate mimiku likova, table koje sadrže crtež koji se razvija u vremenu -
sve to potvrđuje Krepaksa kao
vanrednog stvaraoca i njegov netipični odnos prema mediju u kome stvara. Otuda „Valentina“ nije „lak“ strip i traži čitaoce otvorenih pogleda
i shvatanja ali ih nagrađuje vanserijskim umetničkim doživljajima i senzacijama.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар