Strip
prvenci-blizanci Aleksa Rejmonda
(1900-1956) „Flaš Gordon“ i „Džim iz džungle“ imali su premijeru 7.
januara 1934.g. Dve nedelje kasnije, 22. januara, započele su avanture „Tajnog agenta X-9“, po scenariju
proslavljenog pisca Dešijela Hemeta
ali su, zbog Rejmondove prezauzetosti,
već sledeće godine predate na rad drugim autorima. Rad na „Flašu“ i „Džimu“
nastavljen je u standardnom ritmu: u nedeljnom strip dodatku objavljivani su na
čitavoj stranici velikog formata u koloru, i to sa tri kaiša „Džima“ na vrhu strane i četiri kaiša „Flaša“ ispod - ovaj izgled originalnih
stranica zadržan je i u izdanju „Čarobne
knjige“ koje u šest tomova prati Rejmondov
rad na ovim stripovima od početka do 1944. kada je Rejmond, zbog odlaska u rat, prekinuo da ih crta i više im se nije
vratio (izdavač je za njih angažovao druge autore). Format objavljivanja
stripova na jednoj stranici „tražio“ je male slike, pretrpane detaljima, kako
bi se ispričala nova „doza“ zapleta uz uzbudljivo-neizvesnu poslednju sličicu
koja „tera“ čitaoce da potraže sledeći nastavak i saznaju šta je bilo dalje. Rejmond je iz nedelje u nedelju razvijao
i usavršavao crtež u tim skučenim prostorima; ipak, čini se da je prelomni
trenutak za njegovo napredovanje došao kada su novine promenile format pa je
jedan strip zauzimao čitavu stranu (što je već forma strip table) i dozvolio
crtaču da se razmaše. Mada su se stvari brzo vratile na staro tj. stari format,
pomak je napravljen pa stripovi nadalje drugačije „dišu“ i formalno i tehnički:
„Džim“ se pojavljuje u dva standardna kaiša a „Flaš“ u tri krupnija kaiša koje često „remeti“ veća, ambicioznije
zamišljena i realizovana slika. U drugoj i trećoj godine rada na ovim
stripovima nastavlja se trend smanjivanja prostora koji pripada doživljajima „Džima iz džungle“ a u korist „Flaša Gordona“. Očigledno je da je
avantura plavokosog atlete, njegove devojke Dejl
i profesora Zarkova „adut“ kako
za izdavača (Gordona je, u jednom
periodu, redovno objavljivalo 150 novina!) tako i za autore, crtača Rejmonda i saradnika/scenaristu Dona Mura (čija uloga još uvek nije
razjašnjena jer nije jasno da li je Mur
pomagao Rejmondu u stvaranju zapleta
ili je bio kompletni scenarista). Iskušavanje Rejmondovih likovnih sposobnosti, različitih tehnika crtanja
likova, objekata i pozadina, kao i kadriranja odnosno „sklapanja“ tabli,
intenzivnije je u „Flašu“ mada se
neka rešenja prenose i u „Džima“ tako
da se neretko iste fizionomije pojavljuju na istoj strani, u gornjem i donjem
stripu.
Drugi tom “Flaša
Gordon i Džima iz drungle”
sadrži stranice objavljene od 4.8.1935. do 30.5.1037. Stripovima prethode
instruktivni tekstovi o razvoju ovih strip serijala odnosno o filmskim
serijalima o Flašu Gordonu, koji su
započeti već 1936.g. prateći slavu stripa ali je i šireći na novu publiku,
isprva “priče u slikama” pretvarajući u “priče u pokretnim slikama” a kasnije
se sve više osamostaljujući od originalnih strip avantura.
U
ovom tomu “Džim iz džungle” iliti
Džim Bredli, lovac, traper,
istraživač koji za zoološke vrtove sakuplja divlje životinje nastavlja svoje egzotične avanture po
južnoj Aziji, od malajskih džungli
preko Šangaja do Indije. Njegova uloga samostalnog delioca pravde podrazumeva
odbranu otete majke s bebom, pokušaj da “drži na oku” nestašne kćeri, da spoji
oca i izgubljenog sina… Na tom će putu, pored devojaka koje se u njega tajno
zaljubljuju i odlaze, naleteti na fatalnu Šangaj
Lil, navaljalicu velikih ambicija koja mu u jednom trenutku sasvim otvoreno
nudi - brak! Do tada srčani i nepokobljivi Džim
mora da ustukne. Do venčanja, ipak, neće doći a Lil, koju Džim operiše i
tako joj spasi život, okreće list i postaje dobra stavljajući svoje usluge u
službu američkog konzula. Već u sledećoj epizodi sličnu pretnju - brak ili smrt
- uputiće Šangaj Lil nemilosrdni Napoleon Orijenta. Srećom po nju Džim osujećuje tiraninova namere pa se
ovaj, ni manje ni više, ubija skokom kroz prozor! Lil i Džim nastaviće samostalne
i zajedničke poduhvate a nad njima će lebdeti pitanje da li će se žar ljubavi ikada
rasplamsati.
Slične
dileme čitalac nalazi i na donjem delu stranice, na planeti Mong. Ovde je postavka malo drugačija - Dejl voli Flaša ali ga vole i druge devojke, sve redom princeze i kraljice.
Delimično je to i razumljivo jer je atleta sa Zemlje, u međuvremenu, postao krunisana glava - kralj Kire pa, dakle, i poželjni mladoženja.
Sticaji okolnosti teraju Flaša u zagrljaje
udavača što Dejl baca naizmenično u
očaj i jarosni bes. I taman kad Flaš izgladi
stvari, nova avantura donosi novu lepoticu, bilo da ona živi u kraljevstvu pod
zemljom ili pod vodom ili na drveću. Zemaljska trojka krstari Mongom menjajući pejzaže i zajednice, od
praistorijske do super tehnologizovane, neprestano se boreći protiv imperatora Minga Nemilosrdnog. Velika pažnja
poklonjena je vizuelnim “efektima”, ekstravagantnim damskim toaletama, kitnjastim
vojnim uniformama i elegatnoj arhitekturu. Za razliku od pozadine slika u “Džimu” koja je često prazna ili sa
nešto dekorativnih linija, “Flaš” je,
kao “udarni” strip crtan domišljatije i predanije pa ne čudi da je lako postao
uzor mnogim potonjim strip autorima.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар