Strip prvenci-blizanci Aleksa Rejmonda (1900-1956) „Flaš Gordon“ i „Džim iz džungle“ imali su premijeru 7. januara 1934.g. Dve nedelje kasnije, 22. januara, započele su avanture „Tajnog agenta X-9“, po scenariju proslavljenog pisca Dešijela Hemeta ali su, zbog Rejmondove prezauzetosti, već sledeće godine predate na rad drugim autorima. Rad na „Flašu“ i „Džimu“ nastavljen je u standardnom ritmu: u nedeljnom strip dodatku objavljivani su na čitavoj stranici velikog formata u koloru, i to sa tri kaiša „Džima“ na vrhu strane i četiri kaiša „Flaša“ ispod - ovaj izgled originalnih stranica zadržan je i u izdanju „Čarobne knjige“ koje u šest tomova prati Rejmondov rad na ovim stripovima od početka do 1944. kada je Rejmond, zbog odlaska u rat, prekinuo da ih crta i više im se nije vratio (izdavač je za njih angažovao druge autore). Format objavljivanja stripova na jednoj stranici „tražio“ je male slike, pretrpane detaljima, kako bi se ispričala nova „doza“ zapleta uz uzbudljivo-neizvesnu poslednju sličicu koja „tera“ čitaoce da potraže sledeći nastavak i saznaju šta je bilo dalje. Rejmond je iz nedelje u nedelju razvijao i usavršavao crtež u tim skučenim prostorima; ipak, čini se da je prelomni trenutak za njegovo napredovanje došao kada su novine promenile format pa je jedan strip zauzimao čitavu stranu (što je već forma strip table) i dozvolio crtaču da se razmaše. Mada su se stvari brzo vratile na staro tj. stari format, pomak je napravljen pa stripovi nadalje drugačije „dišu“ i formalno i tehnički: „Džim“ se pojavljuje u dva  standardna kaiša a „Flaš“ u tri krupnija kaiša koje često „remeti“ veća, ambicioznije zamišljena i realizovana slika. U drugoj i trećoj godine rada na ovim stripovima nastavlja se trend smanjivanja prostora koji pripada doživljajima „Džima iz džungle“ a u korist „Flaša Gordona“. Očigledno je da je avantura plavokosog atlete, njegove devojke Dejl i profesora Zarkova „adut“ kako za izdavača (Gordona je, u jednom periodu, redovno objavljivalo 150 novina!) tako i za autore, crtača Rejmonda i saradnika/scenaristu Dona Mura (čija uloga još uvek nije razjašnjena jer nije jasno da li je Mur pomagao Rejmondu u stvaranju zapleta ili je bio kompletni scenarista). Iskušavanje Rejmondovih likovnih sposobnosti, različitih tehnika crtanja likova, objekata i pozadina, kao i kadriranja odnosno „sklapanja“ tabli, intenzivnije je u „Flašu“ mada se neka rešenja prenose i u „Džima“ tako da se neretko iste fizionomije pojavljuju na istoj strani, u gornjem i donjem stripu.
Drugi tom “Flaša Gordon i Džima iz drungle” sadrži stranice objavljene od 4.8.1935. do 30.5.1037. Stripovima prethode instruktivni tekstovi o razvoju ovih strip serijala odnosno o filmskim serijalima o Flašu Gordonu, koji su započeti već 1936.g. prateći slavu stripa ali je i šireći na novu publiku, isprva “priče u slikama” pretvarajući u “priče u pokretnim slikama” a kasnije se sve više osamostaljujući od originalnih strip avantura.
U ovom tomu “Džim iz džungle” iliti Džim Bredli, lovac, traper, istraživač koji za zoološke vrtove sakuplja divlje životinje nastavlja svoje egzotične avanture po južnoj Aziji, od malajskih džungli preko Šangaja do Indije. Njegova uloga samostalnog delioca pravde podrazumeva odbranu otete majke s bebom, pokušaj da “drži na oku” nestašne kćeri, da spoji oca i izgubljenog sina… Na tom će putu, pored devojaka koje se u njega tajno zaljubljuju i odlaze, naleteti na fatalnu Šangaj Lil, navaljalicu velikih ambicija koja mu u jednom trenutku sasvim otvoreno nudi - brak! Do tada srčani i nepokobljivi Džim mora da ustukne. Do venčanja, ipak, neće doći a Lil, koju Džim operiše i tako joj spasi život, okreće list i postaje dobra stavljajući svoje usluge u službu američkog konzula. Već u sledećoj epizodi sličnu pretnju - brak ili smrt - uputiće Šangaj Lil nemilosrdni Napoleon Orijenta. Srećom po nju Džim osujećuje tiraninova namere pa se ovaj, ni manje ni više, ubija skokom kroz prozor! Lil i Džim nastaviće samostalne i zajedničke poduhvate a nad njima će lebdeti pitanje da li će se žar ljubavi ikada rasplamsati.
Slične dileme čitalac nalazi i na donjem delu stranice, na planeti Mong. Ovde je postavka malo drugačija - Dejl voli Flaša ali ga vole i druge devojke, sve redom princeze i kraljice. Delimično je to i razumljivo jer je atleta sa Zemlje, u međuvremenu, postao krunisana glava - kralj Kire pa, dakle, i poželjni mladoženja. Sticaji okolnosti teraju Flaša u zagrljaje udavača što Dejl baca naizmenično u očaj i jarosni bes. I taman kad Flaš izgladi stvari, nova avantura donosi novu lepoticu, bilo da ona živi u kraljevstvu pod zemljom ili pod vodom ili na drveću. Zemaljska trojka krstari Mongom menjajući pejzaže i zajednice, od praistorijske do super tehnologizovane, neprestano se boreći protiv imperatora Minga Nemilosrdnog. Velika pažnja poklonjena je vizuelnim “efektima”, ekstravagantnim damskim toaletama, kitnjastim vojnim uniformama i elegatnoj arhitekturu. Za razliku od pozadine slika u “Džimu” koja je često prazna ili sa nešto dekorativnih linija, “Flaš” je, kao “udarni” strip crtan domišljatije i predanije pa ne čudi da je lako postao uzor mnogim potonjim strip autorima.
(„Dnevnik“, 2016.)

0 komentara:

Постави коментар

top