Strip je
„zahvaljujući“ masovnosti u svom predstavljanju publici - najpre u dnevnim
novinama a potom i u svakovrsnim „šarenim sveskama“ - vrlo dugo tretiran kao
neozbiljna pojava koja je vrlo daleko od bilo kakve umetnosti, čemu je itekako
doprineo i njegov sadržaj u rasponu od bezazlenih gegova do konfekcijskih avanturističkih
sadržaja. I nesporna remek-dela ranih strip
godina, kakva su „Mali Nemo“, „Maca Šiza“
ili „Porodica Tarana“, zadugo su bila
van očiju ozbiljne kritike. No, vremenom i teoretičarima akademističkog (dakle,
po prirodi stvari, konzervativnog) profila postaje očito da strip nije ni prolazna ni trivijalna
forma pa mu, uz dodelu statusa „devete
umetnosti“, postepeno posvećuju pažnju. U sagledavanju i analizi dometa i
karakteristika bitno je i sagledavanje dotadašnjeg razvoja, dakle utvrđivanje
istorije stripa. Ova namera osujećivana
je upravo masovnošću i haotičnošću objavljivanja stripova u raznovrsnim publikacijama. Stoga se, tokom druge
polovina XX veka, proučavanje stripa
kreće na dva koloseka: s jedne strane se pišu teorijski radovi o stripu kao umetničkoj formi odnosno o
pojedinim strip ostvarenjima a, s
druge strane, pokušava se što preciznije zabeležiti dotadašnja istorija stripa i reprintovati u kritičkim
izdanjima. Ovaj obimni posao u zapadnom svetu „obavljaju“ specijalizovane
edicije, časopisi posvećeni istoriji stripa
odnosno stručni radovi, knjige i zbornici.
Kao i
na mnogim poljima kulture i umetnosti, ovdašnji prostori kasne u priznavanju
umetničkih kvaliteta stripa odnosno u
sagledavanju i proučavanju njegove istorije, domaće i svetske. I dok se
teorijske knjige o stripu, s vremena
na vreme, objavljuju zahvaljujući entizijazmu pojedinaca, što se tiče reprinta stripova situacija je, barem do
poslednjih par godina, bila katastrofalna jer publikacije-edicije koje su
hronološki objavljivale neki strip
serijal nisu bile česte ni u bivšoj Jugoslaviji
ni u sadašnjoj Srbiji. Mnoštvo epizoda
nekog serijala odnosno opusa strip
autora štampano je u raznim magazinima, manje ili više (ne)kvalitetno, bez
praćenja hronologije odnosno uz skraćivanja i prepravljanja; po ovom pitanju
najbolje su prošli Bonelijevi junaci (koji
su, koliko-toliko, kontinuirano izlazili u edicijama „Zlatna serija“ i „Lunov
magnus strip“) te legendarni Alan Ford. Ljubitelji stripa sa malo dužim čitalačkim stažom
dosetiće se nekih pokušaja publikovanja čitavih serijala; tako je „Princ Valijan“ odštampan u celini (u višedecenijskom
„Forum Markentprintovom“ poduhvatu), „Dečje novine“ su pokrenule ediciju „Nostalgija“ koja je imala ambiciju da
prati nekoliko serijala (Fantom, Mandrak,
Stiv Kenjon) kao i posebna izdanja „Miki
Mausa“ i „Flaša Gordona“; sva ih
je (i niz albuma o „Bluberiju“) prekinula
propast kuće a potom i države. U kriznim godinama „Politika“ je namerila da „isprati“ serijale o „Asteriksu“ i „Taličnom Tomu“
odnosno „Detektivu Iks-9“ ali nije u
tome uspela. Ni poduhvat „Komune“ da
objavi celokupnog „Korta Maltezea“
nije dovršen. U poslednjoj deceniji „Marketprint“
je reprintovao nekoliko Hermanovih
serijala („Tornjevi Boa-Morija“, „Bernard
Prins“, „Komanča“), kao i „Svemirske
putnike“, „XIII“, „Petra Pana“, „Ratnike sa Akbara“... Ipak, generalno,
ovakvi poduhvati osuđeni su na (ne)slavnu propast pa doskora niko nije kretao
tim „putem kojim se ređe ide“; na drugoj
strani, posle časopisa „Pegaz“ i „Cepelin“ niko se nije usuđivao da
pokrene istorijsko-teorijski strip časopis
(delimično je tu ambiciju imao „Tink Tank“).
Ipak,
znatiželjni ljubitelj i čitalac stripa
koji razgledaju knjižarske izlog i izdavačke sajtove poslednjih par godina otkriće,
posebno u protekloj 2015. godini, priličan broj izdanja koja se bave strip „istoriografijom“ odnosno
hronološkim reprintima strip serijala
ili opusa pojedinih autora, i to u kvalitetno odštampanim, tvrdo ukoričenim
knjigama, najčešće u punom koloru. Ima tu svakovrsnih poslastica, od klasičnog
kolornog „Princa Valijanta“ Hala Fostera
(„Čarobna knjiga“) preko novinskih tabli sa proslavljenim junacima Džimom iz džungle i Flašom Gordonom, u
crtačkom izvođenju Aleksa Rejmonda
(„Čarobna knjiga“) do detektiva sa naočarima, Ripa Kirbija, koji se takođe predstavlja od prve epizode („Čarobna knjiga“). Na domaću scenu
vratili su se Fantom (iz 1939-1942) i
Mandrak (1945-1948) u izdanju „Makonda“, koji je započeo i
objavljivanje vestern klasika „Lens“ (od
1955. godine). Tako se, uz ranije započeta objavljivanje „Malog Nema“ („Makondo“) i „Porodice
Tarana“ („Darkwood“, Marketprint“), praznine u istoriografiji američkih
novinskih stripova objavljivanih u
decenijama oko II svetskog rata vidno popunjavaju. Obimne knjige o Marvelovim super herojima („Čarobna knjiga“) takođe će
koliko-toliko „zakrpiti“ praznine na ovom strip frontu. Od značajnih stripova
iz 1960-tih i 1970-tih koje domaća publika može da čita/gleda pomenimo Krepaksovu „Valentinu“ („Darkwood“),
Žiroovog „Bluberija“ (u crno-belog varijanti „Marketprinta“ i „Darkwooda“) te epsko-naučnofantastičnog „Torgala“ („Darkwood“ i „Čarobna knjiga“)
i svemirskog „Valerijana“ („Darkwood“)
čiji uticaji dosežu do današnjih dana dok će se senka ingenioznog Mebijusa prostirati na više decenija
unapred a njegovi albumu („Darkwood“ i
„Čarobna knjiga“) jesu i biće obavezna strip
lektira. I dometi modernih klasika kakav je Hermanov „Džeremaja“ („Čarobna knjiga“) ili pank-subverzini Tamburinijev „Rankseroks“
(„Makondo“) svakako će imati svoju publiku u narednim vremenima. Albumi
vrsnog italijanskog umetnika Dina Batalje
(„Darkwood“, ranije i „Makondo“) takođe će osvetliti jedan kvalitetan
ogranak evropskog strip stvaralaštva i tradicije.
Dok
se, kako vidimo, svetska strip
baština objavljuje, onome što je stvarano na ovim prostorima i dalje se ne
posvećuje dovoljna pažnja. U godini u kojoj nas je napustio, Zdravko Zupan je potpisao monografiju sa
stripovima Iva Kušanića, u izdanju „Modesty stripova“ (koji su već objavili
knjige o stripovima Radivoja Bogojevića
i Brane Jovanovića iz legendarne
edicije „Nikad robom“). Knjiga koje
se bave domaćim stripom i njegovim
autorima, od najstarijih do i danas aktivnih (takve su i one posvećene
„domaćem“ Tarzanu, „Darkwood“), trebalo bi, ipak, biti što
više kako bismo upoznali i sagledali sopstvenu strip prošlost.
Kako
god bilo, zaključimo da je 2015. godina prošla (između ostalog) i u znaku jake produkcije
knjiga koje se bave strip istorijom
što je zalog boljeg poznavanja tradicije i upoznavanja sa vrhunskim dometima
devete umetnosti.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар