Herbert Džordž
Vels (1866-1946) izuzetna je ličnost kraja XIX i prve
polovine XX veka. Njegovo stvaralaštvo obuhvata literarnu fantastiku odnosno realistička
socijalno-društvena dela kao i studije koja se bave istorijom čovečanstva i
civilizacije odnosno promišljanjima mogućih „poboljšanja“ tadašnjeg društva, od
humanijih odnosa među klasama do zalaganja za svetski mir. Autor je preko sto
knjiga a za sebe je pisao da je „jedan od najplodnijih literarnih
nadničara svog vremena“. Velsov
ugled kao aktivnog društvenog kritičara i „nezavisnog
intelektualca“ bio je toliki da su mu se za mišljenje i savete obraćali
mnogi državnici i političari.
Za Velsa se, bez prevelikog premišljanja, može reći da je istinski „otac“ naučne fantastike kao literarnog žanra obzirom da njegovo
delo izdržava proveru vremena potvrđujući da je otvorio gotovo brojne teme
kojima su žanrovski pisci, sve do danas, zaokupljeni. Za razliku od savremenika
Žila Verna, Vels svoja dela nije fokusirao
na tehnicizam već na (najčešće
mračne) posledice upotrebe nauke ili određenih
društvenih odnosa u
organizaciji življenja neke buduće zajednice. Raspon njegovih tema odista je
širok: putovanje kroz vreme (“Vremeplov”),
rat sa vanzemaljcima (“Rat svetova”),
putovanje na Mesec (“Prvi ljudi na
Mesecu”), zloupotreba nauke (“Nevidljivi
čovek”, “Ostrvo doktora Moroa”), uništenje Zemlje u kosmičkoj katastrofi (“Zvezda”), strahote budućih ratova (“Rat u vazduhu”, “Kopnena kornjača”), atomska
apokalipsa (“Oslobođeni svet”),
pojava naslednika današnjih ljudi (“Hrana
bogova”), invazije insekata (“Dolina
paukova”, “Carstvo mrava”)… Posebno se interesovao za budućnost ljudskog
društva u utopijskim i antiutopiskim romanima (“Moderna utopija”, “Ljudi poput bogova”, “Oblik stvari koje će doći”,
“Kad se spavač probudi”). Velsov stil je jednostavan, zapleti umeju da budu
naivni ali su mu ideje, za ono vreme, bile fascinantne. Otuda su njegove „pseudonaučne novele - romanse“, kako ih je u početku zvao, temelj na
kome je izdignuto zdanje sveukupne naučne fantastike.
Mada je trpeo kritike
kolega-savremenika (Virdžinija Vulf,
Henri Džejms) da se nedovoljno bavi psihologijom svojih junaka (u
realističkim delima) Vels nije
odustajao od ideja koje su podrazumevale i davanje širokih klasno-socijalnih
panorama i praćenje društvenih procesa. Naravno, i velika literarna produkcija
uzimala je svoj danak. Ipak, Velsov
značaj kao literate nesporan je. Na ovim je prostorima dosta prevođen u
decenijama pre i posle II svetskog rata da bi, potom, potpuno iščezao iz
izdavačkih planova. Stoga je knjiga “Vrata
u zidu” koju čini šest priča fantastične tematike važna za predstavljanje
ovog autora novim čitalačkim generacijama. Fantastika se u ovim pričama
obznanjuje u formi čuda, izazvanih nezamislivim silama (“Čovek koji je mogao da čini čuda”, “Vrata u zidu”), kao posledica
magije (“Polok i crnac”) ili
tajanstvenih supstanci (“Pokojni gospodin
Elvešam”) odnosno
(“Dnevnik”,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар