Naučna fantastika kao literarni žanr razvijala se par decenija
bez kritičkog i teorijskog promišljanja, bez takozvane „sekundarne literature“. Razlozi za ovakvo stanje različiti su:
ponajpre je, pre nego što je imenovana kao poseban žanr, naučna fantastika
stvarana u korpusu glavnog literarnog toka; kada je, 1920-tih godina u SAD, u cilju lakše prodaje izdanja
petparačke namene i vrednosti, izdvojena kao žanr, naučna fantastika
je od akademskih krugova prokazana kao polje nedostojno ozbiljne pažnje. Mada
ovakav stav u Starom svetu nije u
potpunosti uvažavan, „loš glas“ je i tu imao veliki uticaj (ali ne i u zemljama
Istočnog bloka u kome je naučna fantastika tretirana kao
relevantna pojava od koje su traženi i ozbiljni rezultati). Kao reakcija na
odbijanje zvaničnih krugova, u okriljima naučnofantastičkog
geta pojavljuju se i dela koja prate istoriju žanra i vrednuju je, rukovodeći se samo za žanr skrojenim vrednosnim parametrima. Ipak, postojanje naučne fantastike kao segmenta kulturnog
miljea i njegovog specifičnog fenomena, moralo je da privuče i seriozne
teoretičare izvan žanra koji će
pokušati da je klasifikuju i vrednuju objektivnim, naučnim instrumentarijumom.
Ovaj proces započet retkim knjigama tokom 1960-tih, jačao je i doveo naučnu fantastiku u akademsko-naučno
okrilje. Jedna od pionirskih teorijskih knjiga koje se bavila ovim žanrom objavljena
u Jugoslaviji je „Od Lukijana do Lunjika“ (izdanje „Epoha“ Zagreb, 1965.) Darka
Suvina (1930). Reč je o delu koje i posle pola veka ostaje, uprkos
manjkavostima, relevantno na ovim prostorima (pa i šire, pošto je Suvin, posle odlaska u Kanadu, od 1970-tih na ovamo objavio
više knjiga u kojima je, između ostalog, produbljivao i razvijao teze
formulisane u ovoj knjizi).
„Od Lukijana do Lunjika“ sa podnaslovom „Povijesni pregled i antologija
naučnofantastične literature“, u obimu većem od 560 strana, čine Suvinova istorijsko-teorijska
razmatranja (oko 20% knjige) i „praktični primeri“: priče, poezija, delovi
drama i romana kojima se „ilustruje“ određena epoha odnosno savremeni trenutak
žanra. Autor nakon izlaganja namera i pristupa-koncepcije dela daje hronološki
pregled dela značajnih za žanr (skraćeno ga označava kao SF, engl. Science
Fiction) počev od „Mitološke epohe“ i
„generičkih mitova“ starih naroda do
1932.g. i Hakslijevog „Vrlog, novog sveta“.
U
nastavku Suvin se najpre bavi „prenaučnom fantastikom“, u poglavljima o
antici, srednjem veku, renesansi i
baroku. Tezu o postojanju naučne
fantatike pre nastanka nauke u savremenom značenju tog pojma on opravdava i
marksističkim istorijskim materijalizmom.
Kako god bilo, očito je reč o temama (žeđ za znanjem, utopije, nove zemlje u
kojima se može stvoriti pravedno društvo) koje su u temeljima ljudske
civilizacije (bez obzira da li postoji nauke kao posebna delatnost). U delu
knjige koji je fokusiran na 19. i 20. vek klasifikuju se određene teme naučne fantastike i analizira njihov
razvoj i dometi. Svako poglavlje završava se odlomcima analiziranih dela, od Lukijanovih „Istinitih priča“, Danteovog
„Pakla“, Držićevog „Dundo Maroja“, Siranovih „Pokrajine i carstva Meseca“,
Bekonove „Nove Atlantide“ do „Pogleda
unazad 2000-1888“ E. Belamija, i „Vijesti iz Nigdjenijeva“ V. Morisa. Segment
„Na prelazu stoljeća„ bavi se rodonačelnikom naučne fantastike H. Dž.
Velsom, odnosno autorima ovog perioda uz ilustracije iz dela Londona, Čapeka, Zamjatina i Krleže.
Poslednja celina „Druga trećina 20.
stoljeća“ analizira (tadašnju) savremenu naučnu fantastiku, bogatstvo tema i ideja koje prezentuje. Kao
ilustracija, na čak 200 stranica, slede priče američkih i engleskih pisaca (Hajnlajna, Kordvejnera Smita, Olivera,
Kristofera, Šeklija, Oldisa), ali i francuskih (Klajna, Batina) i istočnoevropskih (Lema, braće Strugacki, Aljtova) i pesmu „Zaljubljeni kosmonaut“ Vesne Parun (u knjizi je objavljena i pesma
„Saopštenje o Ikaru“ Ivana V. Lalića).
Knjigu
okončava „Nešto kao zaključak - SF kao
folklor naučnog razdoblja“ u kome Suvin
tvrdi da je naučna fantastika „folklor
naučnog razdoblja“ koje je počelo Oktobarskom
revolucijom. „Ona odgovara naučnom razdoblju po širini svoje vizije, koja
čovjeka uvijek prikazuje u odnosu na veće celine - društvo, kosmos i sl.; po
kvalitetu vizije, otkrivačke i antiindividualističke; i po smjeru vizije,
anticipatorno otvorene prema zbiljno novome.“ To je književni rod „koji je spreman da najsvetije datosti mjesta, vremena,
ljudskih i kosmičkih odnosa tretira kao varijable, te (u slučaju, dakako, da
posjeduje književne kvalitete) prevaziđe didakiku činjenicom da ne razmatra
samo smjerove mogućih odgovora na goruća pitanja već i mogućnosti iskrsavanja
novih usijanih pitanja čiji vulkani još skriveni drijemaju.“
Suvin naučnu fantastiku ne posmatra kao pristrasni,
vatreni ljubitelj, već teži da je pozicionira u literarnoj istoriji i da joj
prepozna karakteristike. Njegova zaključak je da je ovaj žanr „književnost spoznajnog
očuđenja“ velikih umetničkih kapaciteta (termin „začudnosti u naučnom razdoblju“ preuzet je od Bertolda Brehta iz njegovog dela „Mali organon za pozorište“). Uprkos metodološkim manjkavostima, ponekim
nedovoljno obrazloženim tvrdnjama i preteranom insistiranju na marksističkoj
teoriji, ova temeljna studija za izučavanje naučne
fantastike svakako zaslužuje pažnju savremenih čitalaca, bilo da su
ljubitelji svekolike književnosti ili samo ovog žanra.
(„Dnevnik“,
2015.)
0 komentara:
Постави коментар