U FOKUSU
Najpre
jedno nužno objašnjenje naslova strip albuma: reč “rokamboleska” vodi poreklo od imena Rokambol, vrlog i stamenog junaka serijala romana Pjera Ponsona di Teraja (1829-1871). Rokambol se prvi put pojavljuje u romanu
“Tajanstveno nasledstvo” koji je u
nastavcima objavljivan u francuskim novinama “Le patri” 1857. godine. Zahvaljujući ogromnom uspehu ove avanture,
Rokambol je postao junak niza popularnih
romana koji su postali primer lakog, zabavnog štiva. Rokamboleska je počela da označava preterane i neverovatne avanture
koje nisu previše zasnovane na stvarnosti. Iako su Rokambol i njegov kreator odavno pali u zaborav, termin
rokamboleska i dalje je u svakodnevnom opticaju, barem u francuskom jeziku.
Strip
autor Emanuel (Mani) Larsene je rokambolesku stavio kao okvirni naslov
serijala albuma sa različitim istorijskim ličnostima kao glavnim junacima (za
sada je, od 2002. godine, objavljeno pet albuma ove serije a junaci su, uz Frojda, Van Gog, Atila, Robin Hud i Neznani junak). Larsenea (1969) smatraju jednim od najperspektivnijih francuskih
strip autora. Nakon rada u časopisima “Le
rever de rune” i “Fluid glasijal”,
1997. godine počinje da radi za čuveni “Spiru
magazin”. Tu zajedno sa Žanom Mišelom
Tirijeom kreira “La vie est courte”, zbirku urnebesnih gegova zasnovanih na
njihovoj viziji nazovi modernog društva. Godine 2000. prelazi u uzdavačku kuću “Dargo” i sa Luisom Trondhajmom počinje rad na serijalu “Kosmonauti budućnosti”. Dve godine kasnije, upoznaje Žana Iva Ferija (novi scenarista “Asteriksa”) i sa njim radi na serijalu “Povratak zemlji”. Dobitnik je nagrade
međunarodnog strip festivala u Angulemu,
2004. godine za strip “Svagdanja borba”.
REČ
KRITIKE
Istorija kaže da je Sigmund Frojd, slavni otac psihoanalize
i moderne psihijatrije, zaista posetio SAD
1909. godine i održao seriju predavanja o svojim teorijama i praktičnim
metodama lečenja. Ova je poseta svakako bila važna kako za Frojda tako i za Novi svet.
No, Larsene nije mario za nauku pa je
naučnika koji je ostavio “histerične
bečke koke” poslao u Ameriku da
upoznao taj svet u kome su pojmovi pravde, prava i zakona još neodređeni i
zatim izvede te varvare na pravi put. Ono što psihijatra najviše brine je da li
kauboji, jer on odlazi na Divlji zapad, imaju kaučeve bitne za
njegove seanse. Njegov sluga Igor,
vozeći bicikl po divljini, ne deli poslodavčevo oduševljenje i otvoreno žali za
lepim životom koji su napustili. No, nauka traži žrtve koje Frojd (za svoju rabotu kaže da su mu fah
“neuroze svake vrste, psihoze na veliko i
malo”) misli da je spreman da podnese kako bi analizirao tipične stanovnike
Amerike a onda rezultatima zadivio
matore akademike u Beču; kasnije će
ustvrditi kako tu zemlju “treba
analizirati artiljerijom kako bi naučila šta je učtivost”. Objekti analize,
međutim, nisu ni malo voljni da ih neko ispituje a oni koji i pristanu daju
odgovore sa kojima Frojd ne zna šta
bi. Da bi našao kakvog-takvog pacijenta Frojd
je prinuđen da uceni psa lutalicu - begunca iz državnog zatvora čija životna
priča zanima naučnika (naravno, pas Spot,
zna da se bije, puca, jaše konja i razgovara sa ljudima jer sve životinje
govore). Spot putuje do vrača koji će
mu dati dušu a Frojd i Igor ga prate.
Usput sreću poteru za beguncem koju Igor
sređuje u duhu Divljeg zapada kao i Indijanca kepeca koji je šaman početnik,
ali ih uspešno opljačka i pobegne. Nakon neizvesnog putovanja na kome i Frojd doživljava košmarne snove u duhu
svojih teorija, u uzbudljivom raspletu, svako od tragača nalazi nekakvu
satisfakciju. I dok je Frojd ushićen
saznanjima koja će zadiviti svet nauke a matore
akademske drtine naterati da presvisnu od muke, Igor preti da će, poučen
lošim tretmanom svog poslodavca, po povratku u Beč - osnovati sindikat.
Larsene
pripoveda lako i vrcavo, sa puno duhovitih dosetki i šala, njegov lepršavi karikaturalni
crtež sjajan je a poneke razigrane table su maestralne. Mada deluje
nepretenciozno priča nije vulgarizovana niti prigodnog hepi-enda već vešto
kombinuje humor, cinizam i apsurd. Rečju, “Pasji
život” je izuzetno zanimljivo smešno-ozbiljno strip ostvarenje vredno pune
čitalačke pažnje.
(“Dnevnik”, 2015.)
0 komentara:
Постави коментар