U FOKUSU
Dino Batalja (1923-1983)
jedan je od cenjenih strip umetnika XX veka koji je za nepune četiri decenije
aktivnog rada stvorio obiman i raznorodan opus. Svoju je strip avanturu započeo
po okončanju II svetskog rata kao
član „Venecijanske grupe“ uz Huga Prata i Alberta Ongara. Ipak, i pored početnih uspeha, on nije hteo da se
1948.g., kao njegove kolege, preseli u Argentinu
kako bi sarađivao sa izdavačem Cezarom
Civitom. Batalja se preselio u Milano
i nastavio da crta stripove za različite naručioce i publikacije, sa vrlo
promenjivim uspehom. Bitnu promenu ovog stanja donelo je prihvatanje ponuda da
crta stripove po delima Šekspira, Poa,
Lavkrafta, Hofmana, Mopasana. Ovi radovi su pročistili i profilisali njegov
grafizam odnosno doneli mu široku popularnost i uvažavanje kritike. Na najprestižnijem evropskom (i svetskom)
strip festivalu u Angulemu, 1975.
godine, nagrađen je priznanjem „Najbolji strani umetnik“. Godinu dana
pred iznenadnu smrt Batalja se vratio
svojim strip korenima stvorivši novog junaka, netipičnog detektiva Kuka iz Skotland jarda koji početkom XX veka rešava bizarne krimi slučaje.
Strip album „Legionar“ pojavio se 1977.g. u
znamenitoj ediciji „Un uomo un'avventura“
(„Čovek u akciji/avanturi“) koja je donela tridesetak sjajnih priča iz pera
i četkica najboljih italijanskih autora. Mada su prošle gotovo četiri decenije
od originalnog objavljivanja „Legionara“
on i dalje pleni pažnju kako samom pričom tako i načinom na koji je ova
realizovana, neprikosnoveno dokazujući da valjanost umetničkog dela ponajmanje
zavisi od njegovog oblika/forme (ma koliko ona, kao recimo strip, bila
prokazana kao trivijalna).
REČ KRITIKE
Kako
samo ime nagoveštava ovaj se strip bavi Legijom
stranaca odnosno epizodom iz njene istorije. Priča se dešava 1921.g. u Alžiru, odnosno Saharskoj pustinji i prati rivalstvo kapetana Dezea i legionara Moroa.
Iako je pravilo da se ulaskom u Legiju
stranaca prošlost ni jednog njenog pripadnika ne pominje, Moro podseća kapetana da je, tokom I svetskog rata, u bici kod Verdena, zbog njegovog kukavičluka on, Moro, sa nekolicinom vojnika, bio osuđen
na strogi zatvor. Moro odbija da
prihvati ponuđeno izmirenje pa se sukob oficira i vojnika zaoštrava ali biva
prekinut kada jedinica dobija zadatak da proveri stanje u udaljenoj pustinjskoj
tvrđavi. Četa uspeva da stigne na cilj ali biva opkoljena pobunjenicima. U
nemilosrdnoj borbi legionari se bore do poslednjeg. Pokušaj kapetana Dezea da se preda potvrđuje Moroovu tezu da zec nikada neće postati
lav ali mu osveta ne donosi nikakvo zadovoljenje tik pre nego će alžirski
patrioti ući u tvrđavu. Priča o vojničkoj časti, hrabrosti i kukavičluku imponuje
ali nije, ipak, nimalo sjajna jer ako su se rivali prethodno, u Velikom ratu, borili protiv agresora
sada su upravo oni agresori koji su porobili i uništavaju druge narode; u
takvoj raboti svakako nema nikakve časti pa ni vojničke. Otuda ova vinjeta pored
sve muke i surovosti profesionalne službe u oružanim snagama i plaćeničkog
ratovanja, nosi u sebi gorčinu učestvovanja u jednom nehumanom, nemoralnom
činu.
Bataljin dokumentaristički crtež, mutnih
linija i obrisa, oplemenjen tananim akvarelom, ponovo se, potpomognut i
efektnom montažom tabli, pokazuje kao idealno sredstvo za dočaravanje
atmosfere, te prikazivanje gotovo fantazmagorijskih pejzaža pustinje i
nemilosrdnih scena bitaka i pogibija. „Legionar“
je još jedan biser koji je čitaocima podario vrhunski strip umetnik.
(„Dnevnik“,
2015)
0 komentara:
Постави коментар