U FOKUSU
Drugi
tom sabranih epizoda - avantura Ripa
Kirbija, „prvog savremenog detektiva“, kako piše na prvoj strani
reprezentativnog albuma, čini sedam epizoda objavljenih u periodu od polovine
1948. do polovine 1950. godine. Prva epizoda ovog stripa pojavila se 4. marta
1946.g. a „priče u slikama“
kontinurano su se nastavljale u dnevnim novinskim kaiševima. Crtež je bio delo Aleksa Rejmonda (1900-1956),
proslavljenog autora „Flaša Gordona“
i „Džima iz džungle“ - oba stripa
imala su premijeru 7. januara 1934.g. odnosno „Tajnog agenta X-9“ koji je svoje avanture započeo dve nedelje
kasnije, 22. januara 1934. (zbog nemogućnosti da uporedo radi na tri serijala Rejmond je naredne godine odustao od „Tajnog agenta“). Uprkos velikoj
popularnosti Gordona i Džima, Rejmond se 1944.g. prijavio za
službu u mornarici (crtao je ilustracije uglavnom za vojne časopise) iz koje je
izašao posle nepune dve godine i suočio se sa situacijom mnogih demobilisanih
vojnika - nemogućnošću da nađe posao; u njegovom slučaju izdavač „King Fičers“ je za tekuće serijale
angažovao druge crtače. Rejmond je
morao da osmisli novog strip junaka a kako je rat od njega stvorio realistu
(umesto ranijeg fantaste) izbor je bio kriminalistički strip sa privatnim
detektivom u glavnoj ulozi. Rip Kirbi
se trebao razlikovati od dotadašnjih obrazaca - da ne bude ni prefinjeni,
prevashodno dedukciji sklon detektiv ali ni robusni, „tvrdo kuvani“ detektiv spreman da probleme rešava pesnicama,
revolverom i ne uvek zakonskim metodama. Kirbi
je preuzeo po malo iz obe tradicije nadograđujući ih netipičnim izgledom kojim
dominiraju naočare i specifičnim temama koje su zajedno kreirali Rejmond i scenarista Vord Grin. Tako je Rejmond priču „spustio na
zemlju“, dodao joj bleštavošt velegrada i visokih društvenih krugova,
precizan crtež i - pustio Kirbija u
svet. Čitaoci su ga odmah prihvatili što je Rejmonda
ponovo uzdiglo među najpopularnije strip stvaraoce svog vremena.
REČ KRITIKE
U
trećoj godini izlaženja „Ripa Kirbija“
osnovne postavke priče iskristalisale su se i počele da nadograđuju. Duga
epizoda (objavljivana gotovo 6 meseci) „Užas
na Temzi“ ponovo zapliće svetove manekenki, glamura, bogatstva, snobizma i
kapricioznosti sa smrtonosnim krugovima kriminala. Kirbi problem rešava i „sivim ćelijama“ i „običnom“ tučom.
„Bandarski rubini“ su igra
nadmudrivanja i skrivanja na luksuznom brodu iz koje će, osim slave, Kirbiju ostati i bernandinac Major, statista u sledećim avanturama.
Epizoda „Kao muve na med“ baca Kirbijevu devojku, manekenku Hani, u naručje bogatog plejboja koji
želi da se oženi njome. Kirbi
uviđavno ostavlja Hani da sama odluči
koga više voli ali ne uspeva da ostane hladnokrvan, posebno kad se ona nađe u
smrtnoj opasnosti koju izaziva pohlepa prema velikom nasledstvu.
„Veselo leto s Pagan“ vraća na
scenu staru poznanicu, Pagan Li,
prestupnicu kojoj je Kirbi pomogao da
izađe na „pravi put“ i postane holivudska zvezda Medlon. U ambicioznoj priči sa nekoliko paralelnih zapleta, kompromitujuća
prošlost ponovo preti Pagan u liku
bezočnog ucenjivača.
U „Maloj begunici“ sudaraju se bogatstvo i
ljubavni gresi; ovog puta dete ljubavi pokušava da se odupre diktatu, pravilima
i interesima (čuvanja) novca.
„Opasnost na snegu“ meša visoku
modu, sjajne dragulje i dovitljive lopove dok u „Ljubavnoj tragediji“ Dezmond upada u zamku prevejanih prevaranata
koji zloupotrebljavaju normalnu čovekovu želju da voli i bude voljen.
Rejmondov foto-realistični, detaljima
bogat crtež besprekoran je kao i majstorsko senčenje prilagođeno crno-beloj
novinskoj štampi. Montaža i kadriranje, iako ograničeni skromnim mogućnostima
kaiševa, precizno prate tenzije priče. I ova knjiga potvrđuje da je „Rip Kirbi“ nesporno jedan od najboljih
detektivskih stripova XX veka.
(„Dnevnik“,
2015)
0 komentara:
Постави коментар