U FOKUSU
Mebijus je druga, po vremenu pojavljivanja
mlađa, od dve ličnosti strip umetnika Žana
Žiroa (1938-2012). Naime, Žiro
je, posle „šegrtovanja“ kod velikog strip autora Žižea, 1963. godine izašao na veliku strip scenu prvim albumom iz
serijala o poručniku Bluberiju; od „Ford Navaja“ Žiro će do kraja života
iscrtati 28 albuma ovog stripa koji je vestern
žanr izdigao iz trivijalnog-zabavnog štiva za jednokratnu upotrebu dokazujući
da u njemu itekako ima potencijala ukoliko ga rade pravi umetnici. Na krilima
uspeha Žiro je 1963-1964. objavio
nekoliko kratkih naučnofantastičnih
stipova potpisujući ih kao Mebijus.
Posle pune decenije Mebijus je počeo
da se ponovo oglašava a 1974.g. pojavio se njegov album „Kita mahnita“. Sledeće godine pojavljuje se „Arzak“ u kome Mebijus
raskriljuje svoju imaginaciju koja će sledećih decenija oduševljavati kako
ljubitelje stripa tako i one koji su bili rezervisani prema dometima 9. umetnosti. Žiro i Mebijus postojaće i stvarati uporedo (mada je Žiro u jednom periodu hteo da ih objedini i stvori treću umetničku
personu ali je na kraju odustao od te namere) kao dve sasvim različite pojave,
jedna u domenu klasičnog stripa a druga kao njena suprotnost, razbarušena i sklona
eksperimentu.
Mebijus je deo preokreta koji je izdigao
strip iz okrilja klasičnog promišljanja „gurnuvši“ ga u svetove drugačijeg
senzibiliteta i zahteva. Nekolicina autora okupljenih oko kuće „Les Humanoides Associes“ i magazina „Metal Hurlant“ (koji su sami pokrenuli)
tražila je, početkom 1970-tih, prostor za razvoj svojih talenata bez obaziranja
na dotašanju praksu i pravila. Rezultati tih traganja jesu neuobičajena dela
koja su pomerila granice samog strip medija prema potpunim umetničkim
slobodama. Celokupni Mebijusov opus
potvrda je opravdanosti traganja za
novim izrazima.
REČ KRITIKE
Album
„Arzak“ otvara kratki strip „Skretnica“ koji, iako zapravo nema veze
sa Arzakom, predstavlja prvu pojavu
pravog Mebijusa, maestralnog crtača i
nelinearnog, fantastici i onostranom naklonjenog scenariste. Nakon jedne strip
vragolije počinje prva avantura Arzaka
„poslednjeg Peteroratnika“ koji na svojoj praistoriskoj ptici krstari
predelima kojima dominiraju kosturi ogromnih stvorova i artefakti nepoznatih
civilizacija u egzotičnoj budućnosti bez poznatih nam kulturoloških oznaka i
obrazaca a u kojoj životi ljudi i raznih drugih vrsta traju po ne uvek jasnim
pravilima i principima. Od šest storija tri se odvijaju „nemo“, bez reči, u
jednoj je izgovoreno samo ime „Arzak“
a u poslednje dve sporadično ima dijaloga i pripovedačevih konstatacija koje
nisu uvek „u vezi“ sa dešavanjima. Mebijus
se, dakle, gotovo u potpunosti odrekao pomoći teksta i oslonio na svoju crtačku
sposobnost da vodi i zaokruži priču. S druge strane, Mebijus nije uvek voljan da priča bude konzistentna niti da nešto u
potpunosti ispriča već se zadovoljava naznakama mogućeg ishoda ili sasvim
nepovezanim asocijacijama koje provociraju čitaoca da ih odgoneta i domišlja
„izazvan“ briljantnim crtačkim bravurama ili tek svedenim, rudimentarnim skicama.
Otuda je „Arzak“ neobično,
subverzivno delo strip umetnosti koje
slobodno barata raznim nivoima značenja i naznaka kao i čistom radošću nestašnog
tragalačkog stvaranja. Mada neopterećeno imperativima uzročnosti i doslednosti
ono uspeva da uspostavi sopstvenu logiku i da je se drži ili je, po volji
autora, izneverava. Rečju, „Arzak“ je
štivo za sladokusce voljne da iskušavaju granice stripa kao umetničke forme.
Iako su prošle četiri decenije od originalnog pojavljivanja „Arzak“ je i dalje svež i zavodljiv.
(„Dnevnik“,
2015)
0 komentara:
Постави коментар