U FOKUSU
Goran Skrobonja (1962) zapaženi je
prozaista srednje generacije poznat i kao vrsni prevodilac odnosno kao strip
scenarista, urednik, antologičar i izdavač. Najširoj čitalačkoj publici znan je
kao autor romana „Čovek koji je ubio
Teslu“ (2010) i „Sva Teslina deca“
(2013) koji su, pored velike čitanosti, uprkos žanrovskoj pripadnosti, bili u
najužem izboru za prestižne literarne nagrade što je svakako nemali pomak u
krutim kritičarsko-akademističkim okvirima koji razmeravaju tekuću literarnu
produkciju. Romani pripadaju alternativno-istorijskom
„Teslaverzumu“ u kome je prva polovina XX veka različita od one koju znamo
jer, zahvaljući Teslinom povratku u Srbiju i njegovim pronalascima, događaji
kreću sasvim drugačijim smerom, naravno ne bez trzavica i kriza.
Pomenuti
romani samo su deo Skrobonjinog opusa
koji broji još i debitantski roman „Nakot“
(1989, 1993, 2011), fantastičnu horor priču o budućem Balkanskom ratu i dolasku nove vrste koja smenju ljude (roman se u
vreme pisanja dešavao u budučnosti koja se, u međuvremenu, delom ostvarila pa
je, sada, prešao u podžanr alternativnih
istorija) odnosno tri zbirke priča „Od
šapata do vriska - priče strave i fantastike“ (1996), „Šilom u čelo - priče
fantastike i strave“ (2000), i „Tihi
gradovi - priče“ (2007). Skrobonjina literarna interesovanja kreću se u
okriljima horora, naučne fantastike
odnosno epske fantastike, u prostorima
koji obuhvataju čitav zemaljski (i svemirski) šar odnosno vremena prošla,
sadašnja i buduća. Intrigantni zapleti, uverljivost i nadahnutost pripovedanja,
sposobnost dočaravanja „lokalnog štimunga“ te suvereno kontrolisanje tenzija i
emocija odlika su ovog po svemu zanimljivog autora.
REČ KRITIKE
„Poklade i druge priče“ čini sedam
proza, u rasponu od kratke priče do novele, nastalih u periodu od 2008. do
2014. godine uglavnom na „podsticaj“ i za potrebe tematskih antologija koje je Skrobonja objavljivao, podstičući autore
da pišu priče u ovom vremenu kojim caruje roman. Dve proze, priča „Ašurova noć“ i novela „Projekat: Sunce ili Anka, ubica vampira“ nadovezuju
se na „Teslaverzum“ šireći ga i
dograđujući odnosno dokazujući da ova vizija i nadalje ostaje Skrobonjino literarno težište. Priče su
bogate egzotičnim detaljima koji spajaju i dele stvarnu i izmaštanu istoriju te
zrače upečatljivom atmosferom kao i brzom akcijom. Živopisna priča „Hrid“ je bliska prethodnima jer je njen
junak Nikola Tesla, ovog puta kao
elektronski konstrukt, koga vlastodršci daleke budućnosti bude da izvuku tajne
njegovih pronalazaka. U budućnosti se dešava i naslovna priča „Poklade“ koja prepliće stare i buduće
mitove sa bizarnim društvenim ustrojstvima nastalim na temeljima sveopšte
kataklizme. Pošast apokalipse izazvane mutiranim virusima pozornica je i priče „Marta“ fokusirane na sudbinu onih koji
su, pošto su imuni na bolest, predmet besomučnih eksperimenata. Eksperiment ali
komercijalni, rialiti šou „Do poslednjeg“
u istoimenoj priči, kreće po zlu pa se takmičari, da bi preživeli, suočavaju sa
surovim izborima. Priča „Prekrasna kada
svane zora“ melanholično je, toplim tonovima obojeno prisećanje na
bezbrižnu prošlost posmatranu iz pozicije tehnologizovane budućnosti.
I
ovom zbirkom Skrobonja potvrđuje
svoju zanatsku umešnost, nepogrešivi „osećaj“ za kratku prozu, za detalj i
celinu, odnosno zavodljivost svojih vizija i zamisli koje plene pažnju čitalaca
što ga, sveukupno, čini jednim od ponajboljih ovdašnjih savremenih prozaista.
(„Dnevnik“,
2015)
0 komentara:
Постави коментар