U FOKUSU
Ijan Mekdonald (1960) veoma je dobro
poznat ovdašnjim čitaocima i poštovaocima naučne
fantastike, pre svega zahvaljujući angažovanju Gorana Skrobonje koji je preveo sve u Srbiji objavljene knjige ovog pisca a reč je o romanima „Bespuće“, „Brazil“, „Nekrovil“, „Reka
bogova“ i „Tekija“; Skrobonja je
priredio i reprezentativni izbor Mekdonaldovih
priča „Knjiga izgubljenih snova“.
Roman „Srca, ruke i glasovi“,
originalno objavljen 1992. godine, nastavak je tih napora kojima nam se
predstavlja jedan od najzanimljivijih žanrovskih pisaca sadašnjice.
Mekdonald piše na engleskom jeziku a
živi u Belfastu; ova fizička
izmeštenost od SAD, koje sebe
smatraju svetskim centrom naučnofantastične
literature, dozvolja mu da ne padne pod uticaj velikih izdavačkih kuća koje
jure za bestselerima i vrše pritisak na svoje autore da pišu na određeni način.
Biti Englez, pak, nosi određenu
slobodu da se odudara od ovakvih principa i imperativa. S druge strane, Mekdonald je višestruko nagrađivan jer
su njegova dela seriozne i umetnički zrele tvorevine koja potvrđuju da naučna fantastika i dalje može (i mora!)
biti intelektualno zanimljiva i provokativna odnosno literarno ubedljiva a ne
samo instantna akciona priča prigodnih postavki koje ne obavezuju ni na kakva
promišljanja. Manir kalkulantskog povlađivanja željama publike, što znači i
robovanje obrascima, u osnovi rezultira degradacijom žanra i povratkom u
paraliterarne vode koje su u SAD
carevale u prvoj polovini XX veka.
REČ KRITIKE
„Srce, ruke i glasovi“ odlaze u daleku
budućnost Zemlje, među male
samodovoljne zajednice koje svoj opstanak baziraju na organikalnoj tehnologiji
nastaloj kao rezultat razvoja genetskog inženjeringa koji je omogućio da se sve
potrebno, od biljaka-mesa do kuća, kamiona ili brodova uzgaja kao živa bića,
bez nasilja nad Prirodom. Ovaj put je dozvolio da život ponovo ima svoje
vrednosti među kojima nije trka za novcem. No, iako je takav (utopijski)
koncept različit od naše nevesele sadašnjosti, ljudska bića i njihova
nesavršenost odnosno logika uticaja u društvenim organizacijama nisu se
promenili pa ni nasilje odnosno ratovi nisu nestali a za njihovo je razbuktavanje
svaki povod, pa i prividno religijski, sasvim dovoljan. Stoga vojna sila stiže
u provincije, uništava naselja i razbija porodice terajući ih u ezodus i
svakovrsna stradanja i iskušenja. Mlada Matembe
Fileli, koja odbija da govori, odrasta na tom putu i, pošto se rat okonča a
ona koliko-toliko osamostali, pokušava da pronađe svoje najdraže. Ipak, u
haotičnom, srušenom svetu prepunom izbegličkih logora taj zadatak nije ni malo
bezazlen i lak niti lišen velikih mentalnih i emotivnih trauma.
U „Srcima...“ Mekdonald kreće sa temelja
poetičnosti i razgaljujuće začudnosti neobuzdane fantazije, kakvu nalazimo u
debitantskom romanu „Bespuće“ (1988),
prema širokim zahvatima u tkiva društvenih totaliteti koja će ga interesovati u
novijim delima kao što su „Reka bogova“
(2004) i „Tekija“ (2010). „Srca...“
su mešavina romana o odrastanju i stasavanju i analiza večitih procesa
razaranja zajednica običnih, jednostavnih ljudi zarad velikih ciljeva koji vrhuškama
donose slavu i osećaj bitnosti. Na žalost, ova konstanta ljudske istorije ne
briše se, osuđujući generacije predaka i potomaka na ponovljena stradanja.
(„Dnevnik“,
2014)
0 komentara:
Постави коментар