U FOKUSU
Grafička
novela „Plave pilule“ Frederika Petersa
(1974) originalno objavljena 2001.g. postala je neočekivani hit u Švajcarskoj a potom i ostatku Evrope dokazujući umetničku
atraktivnosti stripa odnosno
relativizujući ograničenja ovog medija. Istorija stripa može se posmatrati kao konstantni niz pokušaja da se
definišu njegovi zabrani ali i da se isti prevaziđu. Jednostavni avanturističko-akcioni
sadržaji priča u slikama bili su
standard na kome su insistirali izdavači imajući na umu ciljnu grupu svojih (mladih)
potrošača i zabavljačku namenu proizvoda-robe. U tim su granicama bila moguća
poboljšanja koja „usavršavaju“ devetu umetnost ali su pravi iskoraci nastupili
u drugoj polovini XX veka, posebno pojavom alternativnog,
andergraund stripa koji je relativizovao formu a posebno teme kojima se strip
do tada bavio. Klasični strip
prihvatio je neke od pomaka osvajajući, pored konfekcijske korporativne
produkcije, i umetnički ambicioznije prostore. Rezultat ovih pomaka jesu i grafičke novele kao knjige koje su i
obimom i pristupom raznovrsnim temama najavile serioznija strip dela.
„Plave pilule“ jedna su od grafičkih novela neopterećenih istorijom
stripa, očekivanjima uobičajene strip publike odnosno neobavezanih da
svoju priču ukalupe u bilo kakve zabrane čije poštovanje donosi određene
„benefite“ autoru odnosno njegovom proizvodu. Peters je, pak, iskoristio strip
medijum, njegove prednosti proizašle iz načina „konzumiranja“ tekstualnog-crtačkog
sadržaja, i stvorio umetničko delo koje je samosvojsno, ubedljivo i zaokruženo.
REČ KRITIKE
„Plave pilule“ počinju kao manje-više
obična priča o devojci i momku koji se sreću i dopadnu jedno drugom. U trenutku
kada treba preći odsudni korak Kati
govori Petersu da su i ona i njen sin
HIV pozitivni. Mladić, preplavljen
raznim osećajima, odlučuje da bolest nije razlog da njih dvoje ne nastave
zajedno. Na bezmalo 200 strana čitalac prati razvoj ove ljubavne i životne veze,
teškoće, dileme, dobre i loše trenutke, iskušenja i njihova prevazilaženja, shvata
šta znači živeti sa bolešću, stalnom neizvesnošću i strahovima. Fokusirana na
odnose između partnera odnosno na Petersove
pokušaje da uspostavi kontakt sa dečakom uz epizode njegovih samopreispitivanja
priča povremeno pominje i širi društveni kontekst (ne)prihvatanja bolesnih i
strah bolesnih od reakcija okruženja.
„Pilule...“
su autobiografska priča započeta kao svojevrsni strip dnevnik stvarnih događaja. Želeći da ostane što neposredniji Peters nije pravio skice grafitnom
olovkom već je odmah radio u tušu, bez naknadnih prepravki i doterivanja.
Robusnost njegovog crteža ipak je uspela da dočara atmosferu i emotivne valere.
Sam tekst je, uprkos delikatnoj temi, lišen sentimentalističkih i
melodramatskih afektacija što, i pored na momente oštre racionalizacije, čini
junake priče realno-uverljivim i životnim. Primirenost tona pripovedanja odraz
je svesnosti i izmirenosti sa životom takvim kakav jeste baš kao što je i odraz
rešenosti da se živi punom snagom. Table nacrtane 2013. kojima se završava ovo
delo dokaz su pobede male porodice i njenog sigurnog puta što je vidljivo i u
primirenijem, „čistijem“ crtežu.
Rečju
„Plave pilule“ su izuzetno umetničko
svedočanstvo o jednoj od pošasti XX veka koje dotiče najosetljivija pitanja
ljudskog postojanja i dostojanstva.
(„Dnevnik“,
2014)
0 komentara:
Постави коментар