Vremena
intenzivne izdavačke aktivnosti, brojnih medija i, nadasve, bezgranične
otvorenosti Interneta čine se idealnim za ljubitelje bilo kakve umetničke
vrste/žanra. No, navodno obilje i laka dostupnost nisu bez mana jer se u moru
mogućnosti otvara drugi problem, ne više gde tražiti već - šta tražiti. Iako su
nominalno dostupne sve informacije valja
znati šta je to što zadovoljava nečije želje i interese. Otuda su dobrodošli
(ili čak nužni) vodiči, leksikoni,
almanasi iz svih oblasti umetnosti (i drugih ljudskih
delatnosti/aktivnosti). Njihova se instruktivna uloga menja jer se okruženje
promenilo ali to nimalo ne umanjuje njihov značaj. A što je oblast kojom se
ovakve publikacije bave specifičnija to je njihova relevantnost veća,
značajnija.
U jugoslovensko/srpskoj istoriji naučne
fantastike postoje dva almanaha koji su otvorili i obeležili epohe. „Andromeda - almanah naučne fantastike“
urednika Gavrila Vučkovića, izdanje BIGZa, u tri toma (1976, 1977, 1978),
označio je početak ambicioznog predstavljanja ovog žanra do tada
marginalizovanog i tretiranog kao šund litaratura. Iako nije potrajala dugo „Andromeda“ je imala veliki odjek na tadašnjoj
kulturnoj sceni. „Monolit - Science
Fictio almanah“ urednika i izdavača Bobana
Kneževića označio je sledeću stepenicu u razvoju naučne fantastike na ovim prostorima jer je čitaocima otkrio da
pored klasične postoji i moderna naučna
fantastika nastala u okrilju „Novog
talasa“, umetnički zrela i provokativna. „Andromeda“ je oživela knjišku ediciju „Kentaur“ dok „Monolit“ (do sada objavljeno deset
tomova) prati knjiška edicija „Znak
Sagite“ i aktivnosti Kluba ljubitelja
naučne fantastike „Lazar Komarčić“ koji je okupio mnoge mlade pisce žanrovske fantastike.
REČ KRITIKE
„Književnu fantastiku: almanah 2014.“
uređuje Dragoslav Igrošanac, inače
urednik Internet sajta „Art Anima“
koji već osam godina kontinuirano i ozbiljno prati dzarešavanja na savremenoj
žanrovskoj sceni. „Književna fantastika“
baštini iskustva almanaha prethodnika ali odlazi i korak dalje. „Andromeda“ i „Monolit“ su objavljivali romane, novele, priče, poeziju i eseje i
tako donosili teško dostupne informacije o svetskim dometima naučne fantastike;
povremeno su objavljivali i dela domaćih pisaca. „Književna fantastika“ isključivo se bavi domaćom fantastikom
odnosno teorijskim radovima domaćih autora. Sadržaj je podeljen na primarnu i sekundarnu književnost; prvi
deo čini deset priča renomiranih autora (Zoran
Živković, Goran Skrobonja, Zoran Jakšić, Ilija Bakić, Ivan Nešić, Adrijan
Sarajlija, Darko Tuševljaković, Oto Oltvanji, Pavle Zelić, Aleksandar Žiljak)
i poezija Slobodana Vukanovića, koje
otkrivaju širinu tematske i stilske lepeze koja se kreće od prepoznatljivih
žanrovskih tema/obrazaca preko njihovog mešanja do glavnotokovske fantastike. O svom radu, u delu „Intervjui“, govore Z. Živković, Slobodan Vladušić i Mina D. Todorović. Teorijski
segmenti „Ogledi“ i „Istraživanja“ donose promišljanja opusa
značajnih pisaca Dž. G. Balarda (piše
Dejan Ognjanović), Kurt Vonegata (piše G. Skrobonja), Filipa Dika
(piše Mladen Jakovljević). O romanu „Gvozdena peta“ Džeka Londona piše Zorica Đergović Joksimović a Ksenija Prodanović odgovora na pitanje „Zašto je distopija toliko popularna kod
mladih?“. Almanah zaključuju prikazi aktuelnih knjiga, spisak naučnofantastičnih
knjiga koje su važne piscu Ivanu Lutzu
i tekst o strip školi „Đorđe Lobačov“
koju dve decenije vodi Vladimira Vlade
Vesović.
Almanah „Književna fantastika“
otkriva da je žanrovska fantastika
odavno iskoračila iz zabrana paraliterature
odnosno da je nesporno respektabilni deo sveukupne savremene literature kome
valja pokloniti punu pažnju.
(„Dnevnik“,
2014)
0 komentara:
Постави коментар