U FOKUSU
Mladen Oljača (1970) spada u mlađu/srednju
generaciju domaćih strip autora koja je stasavala u vremenu ratova (koje ova
država nije vodila), ekonomskih sankcija i izolacije od ostatka (kulturnog)
sveta. Ove nevolje su, pak, naterale strip kreativce da se snalaze i dovijaju
kako i gde da objavljuju svoje radove; obzirom da je puno toga umnoženo u
sopstvenoj „režiji“ autori nisu imali probleme sa strahom od uredničke cenzure
što je, s druge strane, pospešilo razvoj prirodnog mladalačkog bunta obilno hranjenog
prizorima raspada države i sistema vrednosti, potenciranjem kriminalnih
aktivnosti, od najsitnijih do onih u državnom vrhu. Nije stoga čudo da su
bezmalo svi autori tog alternativno-andergraund
strip talasa činili manje ili veće iskorake odnosno otklone prema
stvarnosti, sa jasnim crno-humornim i cinično-sarkasičnim tonom pripovedanja
odnosno karikaturalnim grafičkim izrazom. Ipak, ova prinudna sloboda
rezultirala je i velikim brojem autora koji su odustajali od strip stvaralaštva
koje ne donosi ni minimalnu materijalnu sigurnost, mogućnost da redovno
objavljuju niti satisfakciju priznanja.
Oljača je jedan od prekaljenih
autora-slobodnjaka koji su ostali i - opstali u nesigurnim strip svetovima,
više puta počinjući iz početka u raznim redakcijama dnevnih i nedeljnih novina,
učestvujući u mnogim projektima i na raznim konkursima. Sve ove nedaće nisu ga
pokolebale u načinu na koji posmatra svet i stvara priče u slikama; pre bi se
reklo da su pročištile njegov izraz a poente učinile ljućim i bolnijim.
REČ KRITIKE
„Bad Boy“ je na 92 strane sabrao 40
stripova i par nezavisnih ilustracija, nastalih u periodu od 1996. do 2000.
godine. Stripovi su prvenstveno minijature na jednoj ili dve strane uz retke
izuzetke (najduži strip ima šest strana). Ovakvo „minimalističko“ opredeljenje
nameće autoru strogu disciplinu i ekonomičnost kako u građenju priče tako i u
njenom vizuelnom segmentu. Preciznost je odlika Oljačinog stvaranja (verovatno potencirana i njegovim novinskim
iskustvom) koju on suvereno demonstrira uspevajući da, naizgled bez preteranog
napora, uspešno, duhovito poentira u poslednjoj replici/sličici. Osnovni ton
priča, kao i dobrog dela ilustracija, je crno-humorni, u rasponu od lako
razigranih komičnih situacija do onih koje se okončavaju brutalnim raspletima
zbog kojih čitaocu zastaje knedla u grlu.
Oljača gleda svet oko sebe širom
otvorenih očiju i vidi mnogo običnih situacija, od večitih redova pred
šalterima, nerazumevanja starih i mladih generacija, narkomanske vezanosti za
televiziju kao i za „obične“ droge do mnogih verzija prastare priče o ljubavi
koja počinje (ne)uspešnim udvaranjima a okončava spoznajom neprelazne razlike u
karakterima partnera. Viđeno biva provučeno kroz filtere koji će pojačati
kontraste i otkriti ono skriveno kao što je i crtež stilizovano karikaturalan.
Pored pomenutih tema Oljača rado
„prerađuje“ poznate kulturne obrasce - iz bajki,
popularne kulture, filmova i stripova o super herojima - dajući im novo,
iskrivljeno lice i značenje koje izneverava oveštala, instantna značenja. Oljačina verzija mnoštva svetova
subverzivna jer skida njihove ušećerene skrame i tera čitaoca da razmišlja o
onome što vidi. Kako to primećuje i izdavač i pisac predgovora Živojin Tamburić konstatujući da seu
ovim crno-humornim pričama „odvija sukob
sa trivijalnom stvarnošću i razrešava kroz rezignaciju, ali i jednu malu
humorističku osvetu“.
(„Dnevnik“,
2014)
0 komentara:
Постави коментар