U FOKUSU
Srpski
strip imao je, do sada, četiri velike plime: prvu između dva svetska rata kada
je strip kao medij, u staroj Jugoslaviji
počeo da osvaja štampu a paralelno za „uvezenim“ stripovima stvarani su i
kvalitetni, originalni domaći stripovi (mnogi aktivni autori bili su emigranti iz carske Rusije); druga se plima, u novoj Jugoslaviji, izdiže polovinom 1960-tih sa legendarnom
edicijom „Nikad robom“ i pratećim
školskim listovima izdavača „Dečjih
novima“ iz Gornjeg Milanovca. Dve
decenije kasnije, posle aktivnosti grupe „Novi
kvadrat“, izdigla se treća plima mladih strip autora okupljenih oko nekoliko
izdanja „YU strip“, „Naš strip“,
„Stripoteke“. Raspad SFRJ doneo
je kraj klasične strip scene i pojavu jakog andergraund
strip pokreta. Istraživanje istorije domaćeg stripa nije sistematsko i
svodi se na delanje pojedinaca, bez podrške institucija; zahvaljući tim
naporima prva strip plima koliko-toliko je poznata i sistematizovana dok su
strip aktivnosti iz 1960-tih i kasnijih godina slabije proučavane. Otuda je
pojava knjige „Stripovi iz Nikad robom
(1963-1966)“ Radivoja Bogičevića itekako bitna sa strip istoriografiju.
Prvi
strip u ediciji simboličnog naslova „Nikad
robom“ pojavio se maja 1963. godine (drugi broj pet meseci kasnije);
edicija je trebala da u strip mediju Titovim
pionirima priča o slobodarskim tradicijama naroda i narodnosti Jugoslavije (i bude protivteža
pustolovnim i vestern stripovima iz inostranstva). Ovaj zadatak veoma je
uspešno ispunjen ali je koncepcija ipak promenjena pa se edicija od 1969. fokusirala
na doživljaje dečaka-boraca-kurira Mirka
i Slavka dok su drugi junaci uglavnom zaboravljeni.
REČ KRITIKE
Radivoj Bogićević (1940) debituje
sveskom „Neustrašivi“ („Nikad robom“
br.4) kojom započinje serijal o doživljajima tri srpska vojnika u I svetskom ratu. Već u narednom broju
edicije, „Pod zidinama drevnog Borča“,
Bogičević otvara priču o borbi srpskog naroda sa turskim osvajačima. U
broju 12 pojavila se prva epizoda serijala o Akantu, staroslovenskom junaku. Tokom 1964. Bogičević je nacrtao još dve epizode ratnih avantura srpskih
vojnika ostajući veran početnoj ideji. Blaža,
junak priče „Pod zidinama...“ u
sledećoj epizodi dobija dragu Jelicu
koju spasava u tri epizode, istovremeno se boreći sa Turcima; početna ideja serijala unekoliko je promenjena uvođenjem
sentimentalne intrige. Mladi Akant i
njegovo pleme isprva se bore protiv hordi Kublaj
kana a potom, sa ratnicima Ogatajem i
Asurom, luta starim svetom; ovaj popularni serijal, u dvadesetak epizoda
štampanih od 1964. do 1971., izrasta u avanturistički „strip o borilačkim veštinama“ kako zaključuje Vasa Pavković u analitičkom pogovoru koji prati i informativni
pogovor Zdravka Zupana.
Bogićević je silovito krenuo u strip
avanturu; vremenom je crtački „popustio“ što je posledica intenzivnog rada na
tri serijala a ne nedostatka talenta i veštine. Na žalost, Bogičević je prebrzo napustio strip lišivši čitaoce uzbudljivih
priča u slikama. „Omnubusova“ knjiga
sa sedam epizoda (tri o srpskim vojnicima i po dve o Blaži i Jelici odnosno Akantu)
povratak je ovog autora iz istorije i legende pred mlade i stare čitaoce. Stripovi
su reprintovani, dakle originalnog formata i tehničkih karakteristika (dve
strane crnobele, dve u „petobojnoj ofset
štampi“), što knjizi daje i melanholično-romantičnu notu podsećanja na neka
prošla, bolja vremena. Rečju, ovo obavezno štivo za svakog ljubitelja stripa.
(„Dnevnik“,
2014)
0 komentara:
Постави коментар