Zoran je u klopci.
Opkoljen je sa
svih strana. Napred ne može. Nazad ne može.
Dete mu je
bolesno od retke bolesti a lek je skriven iza mnogih, nedostupnih vrata.
Posao mu
zavisi od jednog jedinog ugovora za životno osiguranje u vremenima kada je
dočekati sutra ravno premiji.
Njegov se otac
i dalje žestoko i poletno bori u ratu koji država zvanično nije vodila.
Majka je
prepuna gorčine.
Supruga je
bespomoćna.
Brat upravo
kreće lakšim i unosnijim putem kriminala.
Njegovi drugovi
uludo troše svoju mladost koja ističe.
Moćnici bahato
likuju i ucenjuju.
Običan svet
prepun je zluradosti i zlobe.
Ovo su slike
koje svakodnevno gledamo. Lica koja susrećemo. Situacije u kojima učestvujemo.
Vreme u kome živimo. Ipak, kada su iscrtane grubim, sirovim crtežom Dena
Gudfeloua deluju bezmalo neverovatno, nepojmljivo. Kao da strip
stvarnost nije ista sa onom koje smo
deo. Zar smo zaista tako „Ružni, prljavi,
zli“, „Poniženi i uvređeni“, „Jadnici“, „Bedni ljudi“?
Stvarnost će
biti neuporedivo neobičnija od mašte, napisao je Artur Klark u predgovoru za svoju legendarnu „Odiseju u svemiru 2001“. Klark svakako nije imao na umu stvarnost
jedne male zemlje na početku XXI veka, veka koji je trebao biti doba konačnog
očovečenja, savladavanja Prirode, izdizanja
iz kolevke planete Zemlje i odlaska u
svemir koji će biti sudbina i „konačna
granica“ Ljudske vrste. Ipak, Klarka
je, još za njegovog života, vreme opovrglo i obesmislilo, praktično dokazavši
da su njegovi snovi potpuno neosnovani na svetu koji je pred nizom sudbonosnih
izazova - od prenaseljenosti, globalnog zagrevanja do nestajanja prirodnih
resursa te stalnih pretnji „sukobima
civilizacija“.
O svemu tome u
zemlji Srbiji niko - ili malo ko - ne
razmišlja jer je pogled ogromne većine uperen u nemilosrdno okruženje u kome se
treba izboriti za „hleb svagdanji“.
Dilema sa kojom se ustaje, živi i leže je: Kako
opstati u košmarnom vrtlogu društva koje se raspada? Kako preživeti dan, kako
zanoćiti sit? Čini se da baš nigde nema mesta za sasvim običnog čoveka, za
tog „nikog bitnog“ koji nema moćne
roditelje, ne prati političke lidere, nije kriminalac - ili su sve pomenute
kategorije u stvari samo različita imena za istu pojavu-ljude? U društvu-državi
odavno podeljenih uloga i zauzetih pozicija (koje je izigralo i sopstvenu
revoluciju) mogućnosti ne postoje, nisu predviđene za one prosečne,
ne-pedigrirane. Za takve je i njihova mladost hendikep, čak se čini prvi i
najveći, jer su stariji već zauzeli sva mesta, i bolja i lošija pa više nema „životnog prostora“ za sledeće
generacije. Društvo se zatvorilo, učaurilo i odbija da prihvati one koji tek
stasavaju. Takvi ne mogu da dođu na red, ne mogu da grade i žive svoje živote
sve dok su stari na svojim mestima - koja će ostaviti jedino svojim potomcima.
Ovaj generacijski rat besni u porodici, u državnim ustanovama, kod privatnih
poslodavaca, u bolničkim čekaonicama... Ipak, ako je za utehu, netrpeljivost
nije rezervisana samo za mlade; oni su samo zgodni povod ali kad nema njih
mržnja će se izliti na bilo koga drugog - komšiju, nepoznatog prolaznika ili
nekoga ko čeka u redu. Zlo u ljudima
pobedilo je dobrotu, humanost, razumevanje, blagost. Ono se uvuklo u srca svih;
retki izuzeci samo su potvrda stravične istine. Zato niko ne mari kad čuje
vapaj bližnjeg za pomoć. Zato niko ne pruža ruku pomoći. Zato je ljudskost
biser koji je bačen u blato.
Đurićeva priča o
našoj stvarnosti mračna je i bez ikakvih lažiranja. On nema iluzija, ne obećava
ništa, ne deklamuje floskule o dolasku spasa i boljih vremena. Njemu je jasno
da su nekolike generacije već uništene, da su im životi proćerdani i da se kraj
ovim surovim, „smutnim“ vremenima ne
nazire. Otuda su i retki trenuci poštenja i dobrote svejevrsna čuda; takvi
postupci ravni su onostranom prosvetljenju. A sirovi i surovi događaji traže
robusnu sliku svedenu na najnužnije, na skicu, kroki, na urezivanje emocija u
lica, na grotesku koja ne mari za likovne principe perspektive i proporcija jer
ni svet koji se iscrtava nije skladan i lep. Naprotiv, pre će biti da je, kako
je Stanislav Lem svejevremeno
parafrazirao Voltera i Montenja, ovo „najgori svet od svih - a da drugih i nema“.
(2014)
0 komentara:
Постави коментар