U FOKUSU
Srpski strip ima svoju „mračnu tajnu“,
prokazani, prećutkivani fenomen - strip koji se bavi antifašističkom borbom na prostorima (tadašnje) Jugoslavije. Ovi nekada masovno
„proizvođeni“ i „konzumirani“ stripovi, objavljivani su u dečijim listovima, od
„Kekeca“ i „Dečjih novina“ do „Nevena“
odnosno strip izdanja od legendarne edicije „Nikad robom“ i „Kurira“
do „Zlatnog klikera“. Danas je čitav
društveni kontekst njihovog postojanja prekriven velom tajne koja je kao
stvorena za spekulacije, poluistine i tendenciozne laži. Sedam decenija od II svetskog rata u Jugoslaviji o njemu
ne postoji minimum saglasnosti ni stručne ni „narodne“ javnosti. Da li je to
bio oslobodilački, građanski ili klasni rat, ko je u njemu pobednik a ko
poraženi, predmet je žučnih rasprava. Ideološka ostrašćenost, mešanje činjenica
i glasina, neobjektivnost (bezmalo navijačka pristrasnost) - sve je to spleteno
u nerazmrsivo klupko pa se čini da taj rat na ovim prostrima još nije završen.
Možda se više ne puca ali ni mir nije sklopljen. Na ovaj problem se nadovezuje
period socijalističke izgradnje, o kojoj se tek ništa objektivno ne može čuti,
te ljute rane ratova u kojima se raspala SFRJ.
U takvoj situaciji „strip iz Narodnooslobodilačke
borbe“, „partizanski strip“ ili „antifašistički strip“ (kao termin za
koji se opredelio Predrag Đurić pisac
dokumentovanog i analitičkog predgovora) talac je vremena i političke situacije. Zato album
„Večernja akcija“ scenariste Petra Aladžića (1954) i crtača Branka Plavšića (1955-2011), Branislava Kerca (1952), Stevana (1953) i Josipa Brajdić (1956) i, ovog puta, kao tušer, Franje Strake (1952), samom svojom pojavom zaslužuje da uđe u anale
novog Srpskog stripa.
REČ KRITIKE
Strip iz NOB-a svakako je imao propagandno-vaspitnu funkciju što je
nametalo određene obaveze i standarde pa je stvarano mnogo rutinskih dela. Strip
„Mirko i Slavko“ primer je
konfekcijskog štancovanja tražene robe. Ipak, talentovani autori umeli su da
ispoštuju obaveze ali i da stvare dela koja će živeti duže od par dana po
objavljivanju. Neke od Buinovih priča
o Mirku i Slavku ili pojedine epizode
serijala „Partizani“ (crtež Radilović po scenarijima većeg broja
autora) primer su uspelih partizanskih stripova. Album „Večernja
akcija“ donosi stripove o ilegalcima i partizanima nastale krajem 1970-tih
i početkom 1980-tih, u vreme kada je popularnost ovih tema bila u opadanju. Dva
segmenta serijala „Partizan Goran“
Aladžića i Kerca prate doživljaje mladog Gorana u okupiranom gradu (epizoda „Skojevci“) i kao partizana; epizoda „Kaznena ekspedicija“ po zapletu i razrešenju na tragu je onoga što
se nazivalo „partizanski vestern“. „Večernja akcija“ Aladžića i Plavšića je
povest o diverzijama spretnih i požrtvovanih ilegalaca. „Pucanj u noći“ uvodna je epizoda nerealizovanog serijala „Ilegalci“; „Pucanj...“ je posle tri
decenije čekanja, premijerno objavljen u ovom albumu. Reč je o storiji dvostrukog
zapleta na dinamično koncipiranim tablama. Znatiželjni čitalac otkriće u albumu
„Večernja akcija“ priče o slobodi,
otporu porobljivačima, rodoljublju i samožrtvovanju. Iako su ti ideali izgubili
na atraktivnosti u dobu Potrošačkog Raja
koji nam se predstavlja kao vrhunski cilj života, ovo su priče sa kojima treba
biti upoznat makar samo zato što su deo izopštenog kulturnog nasleđa ovih
prostora. Ili je možda, kako to sugeriše naslovna strana, to nasleđe „kidnulo“ od ovih novih vremena zbog
kojih prostodušnog čoveka steže u grudima a u grlu mu raste knedla.
(„Dnevnik“,
2014)
0 komentara:
Постави коментар