Naslov
strip albuma ovog puta je, po onoj latinskoj „nomen est omen“, sama suština priče koja se može pogledati i
pročitati na 46 strana. Još kada na poslednoj korici znatiželjni čitalac ugleda
preporuku Dejana Nenadova, strip
legende, nema nikakvih dilema da strip valja otkrivati bez žurbe, pažljivo i sa obaveznim
vraćanjem na prethodne listove, što zahteva sadržaj i lirski oneobičen crtež
mladih umetnika iz Meksika.
Priča
govori i Den'anu, vladaru moćnog
carstva dinastije Tan'an koje,
rasprostrto između mora i planinskih vrhova, traje i živi hiljadu godina. Cilj
svih slavnih vladara bio je očuvanje carstva i mira u njemu i tako je bilo sve
i kad su se varvari iznova pojavili na granicama i nasrnuli. Car Den'an ispunio je svoju dužnost i pobedio
u velikom boju. No, umesto da se slavodobitno vrati u prestonicu on,
prepuštajući vlast svojoj supruzi Jol'ani
i vernom generalu Taju, odlazi na
daleko ostrvo, u tvrđavu koju je pokorio u svojoj prvoj pobedi. Svi su zbunjeni
ovim postupkom. Nastalo zatišje koriste neprijatelji i ponovo nasrću. General Taj dolazi svom caru i moli ga za pomoć
jer prestonica samo što nije pala. Ali Den'an
odgovara da više nema onoga koga Taj
traži. General odlazi da časno pogine a čovek koji se odrekao svega što je bio
odlazi na drugu stranu - da pronađe sebe. Ta se potraga odvija u dva pokušaja
koji rezultiraju nalaženjem neke vrste ispunjenja i smirenja iz kojih bivši Den'an biva istrgnut ili odlazi svojom
voljom.
Putovanje
i potraga odavno su prepoznati kao obrasci priča sa mnoštvom značenja, o kojima
su raspravljali mnogi teoretičari (Nortop
Fraj, Mihal Bahtin, Džozef Kembel, V. J. Prop). Junaci odlaze na put, u
potragu za nečim, od starovekovnih saga, kakva je Gilgameš, preko bezbrojnih bajki i usmeno prenošenih pripovesti do pisane,
autorske literature (ova tema, naravno, postoji i u ostalim umetničkim
medijima: film, pozorište, strip...). Na svom putu junak doživljava preobražaj,
biva iniciran u novi, drugačiji svet, bilo da ulazi među odrasle članove
zajednice ili stiče druga, veća znanja i moći. Obavezan deo puta je i umiranje,
simbolično ili stvarno i povratak u život. Preporođeni, promenjeni junak vraća se
u zajednicu iz koje je pošao i, postavši vladar ili vođa, menja njenu
organizaciju. Neprestano pojavljivanje ovakvih priča kroz istoriju i različite
kulture dokaz je njihove arhetipske ukorenjenosti u ljudskoj vrsti. Naravno,
svaki autor nadograđuje početni kostur priče zavisno od svog talenta,
obrazovanja i interesovanja.
Đurićeva verzija u nekolikim detaljima
se poklapa sa osnovnim obrascem ali i odstupa od njega, što svakako njegov „Put“ čini zanimljivijim. Tome doprinose
i povremena vraćanja u prošlost glavnog junaka iz kojih čitalac saznaje
činjenice koje do tada nisu bile poznate a koje bacaju novo svetlo na ličnost Den'ana. Tako se otkriva da je on bio u
sukobu sa ocem, grubim i neobzirnim, te da mu je oteo vlast i ubio ga. Žig
oceubistva se, igrom okolnosti, obrće u žig sinoubice jer svojim odustajanjem
da pomogne gradu i svojoj porodici pod opsadom, Den'an osuđuje i suprugu i sina na smrt, što svakako nije plemenit
već krajnje egoističan čin jer junak stavlja svoje duhovne nedoumice iznad
pitanja života i smrti najmilijih – ako
oni to zaista jesu bili. U sledećim putovanjima u prošlost saznajemo da je
moćni car prestao da voli suprugu jer nije ličila na devojku koju je zavoleo,
da je razorio grad iz koga je ona došla, odnosno da sa sinom nikada nije
uspostavio dublju vezu.
Simptomatična
je i epizoda o robu koga su Den'an i Taj voleli dok su bili dečaci ali za
čiju sudbinu nisu marili u narednim godinama. Den'anova fasciniranost mirom svog nekadašnjeg prijatelja pred zlom
sudbinom koja ga je, nedužnog, zadesila, mogla bi se tumačiti i kao izvrtanje
potisnutog osećaja krivice a naknadno sećanje na ovu epizodu svojevrsno je
samokažnjavanje.
Den'an je većim delom svojeg odmetanja
od sopstvene ličnosti pasivan i prepušten slučaju koji ga najpre dovodi do
naselja sasvim običnih ljudi bez prevelikih prohteva i stoga sposobnih da
spokojno žive u skladu sa svojom sudbinom. Među njima bivši car spoznaje mir
koji mu se dopada ali koji ne uspeva da iživi jer selo biva napadnuto i
uništeno. Den'an nastavlja svoj put i
nalazi starca koji veruje da je on njegov odlutali sin sa čim se Den'an prividno miri. Ipak, on od starca
očekuje saznanje istine i ogorčen je što mu je ovaj ne saopštava. U nastavku
putovanja, opet vođen slučajem, Den'an,
dolazi do svete planine a potom, na mestu sa koga je počeo svoj put, svojom
voljom „ulazi“ u ulogu oca koju jednom već nije valjano odigrao. Ipak, pošto je
njegov „sin“ započeo uspešan samostlani život, ostareli Den'an samoprekorno i naizgled plemenito odlazi na more i nestaje.
Moglo bi se reći da je to okasneli čin ponovnog samokažnjavanja koji je usledio
posle saznanja da o njegovom carevanju retko da neko nešto zna.
Tako
se junak, u ovoj verziji priče, nije vratio u zajednicu iz koje je potekao i
nije joj doneo boljitak. Čak ni za ono malo mudrosti koje je na putu stekao
nije previše zaslužan. Iako je izlišno misliti o bivšem caru Den'anu kao dobrom ili lošem čoveku, o
njemu kao bezimenom skitnici se može govoriti kao o čoveku koji nije lako
prihvatao okolnosti u kojima bi se zatekao i dugo nije uspeo da prevaziđe
sopstvena ograničenja. Samo u tom segmentu, eventualno, treba govoriti o
napredovanju njegove ličnosti. To svakako nije veliki korak u jednom životu,
pre je to tek - pomak.
Ovako
nesvakidašnjoj i složenoj priči, i pričama u priči, trebalo je i drugačije grafičko
ruho. Stripom, uprkos mnoštvu linija koje i jesu i nisu senke, dominira
prozirnost. Lica, predmeti, pajzaži izgledaju neobično, kao da se iza pojavnog
kriju još neki likovi, konture nečeg drugog, skrivenog a bitnog. Posebno su
efektni delovi kvadrata koji se ne mogu prepoznati kao objekti (pre bi se moglo
reći da su asocijacije objekata) i kao takvi su kontrapunkt „običnim“ predmetima,
što sveukupno potcrtava atmosferu začudnosti. Tako je dopadljivost crteža neverbalnim
slojem dopunila dešavanja i tekst koji ih prati.
Rečju,
„Put“ je svakako intrigantno delo
kome treba pokloniti punu pažnju.
(2014)
0 komentara:
Постави коментар