U FOKUSU
Ime
Vilijama Gibsona (1948) neraskidivo
je vezano za još uvek poslednju - iako staru već tri decenije - veliku „revoluciju“
u dinamičnoj istoriji naučne fantastike:
pojavu kiberpanka, sasvim specifičnog
sagledavanja budućnosti koja podrazumeva postojanje dve realnosti,
fizičke i virtuelne (koja se rađa, funkcioniše i širi u sadejstvu kompjuterskih
Mreža), globalnu prevlast multinacionalnih
kompanija i neoliberalnog kapitalizma, Zemlju na rubu populacionog, urbano-ekološkog i energetskog
kolapsa.
U
tom svetu za svoje mesto
pod suncem bore se mali kriminalci, marginalci, kiber-kauboji (lopovi/plaćenici
koji operišu moždanim vezama priključeni na Mrežu) i mnoštvo besprizornika.
Tvorac
pokreta i prvi među kiberpankerima bio je i ostao Vilijem Gibson. Nakon serije briljantnih priča:
„Džoni
Mnemonik” (1981), „Kako
smo popalili Kromu”
(1982), “Fragmenti
hologramske ruže” (1984), “Hotel
’Nova
ruža’“
(1984), objavio je 1984. g. prevratnički roman
“Neuromanser” koji je zaslužio sve
žanrovske nagrade te godine i inaugurisao kiberpank kao relevantan
žanrovski pravac. “Neuromanser” je
početni segmenti trilogije “Širenje”
koju još čine “Grof Nula” (1986) i “Monalizin natpogon” (1988). Druga trilogiju “Most” čine romani “Virtuelna svetlost” (1993), “Idoru” (1996) i “Sve zabave sutrašnjice” (1999). Trilogiju „Plavi mrav“ čine „Prepoznavanje obrasca“ (2003),
„Zemlja aveti“ (2007) i „Nulta istorija“ (2010). Gibson je kao vanredan pisac prepoznat i van okvira žanra a brojne
teorije uvažavaju njegova promišljanja virtuelne realnosti.
REČ KRITIKE
"Neuromanser“ razvija ikonografiju
naznačenu u prvim pričama zaokružujući je u profil bliske budućnosti u kojoj
nema ni traga od optimističkih ideja kakve su zagovarali Artur Klark i autori njegove generacije. Svet će, po Gibsonu, postati malo, teskobno mesto u
kome niko nema iluzije o svom opstanku u mutnim strujama velikog kapitala za
koga je sve na prodaju. Kejs, nekada
uspešni jahač matrice, načinio je fatalnu grešku i pokrao svoje poslodavce. Oni
ga nisu ubili ali su mu ruskim mikotoksinom unakazili nervni sistem. U potrazi
za izlečenjem u ilegalnim klinikama Kejs
odlazi u Tokijo; ali, leka nema i on
postaje još jedan sitni preprodavac u lavirintima Noćnog grada Ninseija čije je životni vek vrlo kratak. Ipak, Kejs prihvata ponudu tajanstvenog
poslodavca, biva izlečen i kreće u vrtoglavu avanturu preko zemaljskog šara i
orbitalnih putanja do beskrajnih virtuelnih svetova koji sadrže podatke velikih
kompanija ali i sasvim nove entitete veštačke inteligencije.
Gruba „pankerska“ osećajnost, iskrivljena-gubitnička vizura sveta
prepletena je sa brzim akcijama (Gibson
je, kako tvrdi, na svakoj stranici ostavljao “kuku” koja vuče čitaoca dalje),
nesvakidašnjim idejama i vanredno uspelim pripovedačkim stilom koji kombinuje
novosmišljene kovanice sa ekspresivnim opisima. Gibsonova inventivnost ogleda
se i u odustajanju od, za žanr karakteristične, pauze u pripovedanju tokom
kojih se daju potrebna objašnjenja o novim pojmovima; Gibson ne zaustavlja priču a objašnjenja daje “usput” (ili ostavlja
čitaocima da ih sami smisle). U konačnom iščitavanju “Neuromanser” je, i nakon tri decenije, roman provokativnog sadržaja
i izuzetnih umetničkih dometa koji ostaje u temeljima naučne fantastike ali i
svekolike literature XX veka.
(“Dnevnik”, 2014)
0 komentara:
Постави коментар