U FOKUSU
Zapaženi
romansijer i pripovedač Dragi Bugarčić
(1948) prisutan je na našoj književnoj sceni gotovo pet decenija i u tom, poštovanja
vrednom, periodu objavio je dve zbirke priča („Semankare“, 1970, „Grob
Džonija Vajsmilera“, 2003), i čak 11 romana, od „Sparine“, 1970, do „Slepe
ulice“ 2006. g. Sva Bugarčićeva
dela ispisana su sugestivno i uverljivo, sa živopisnim likovima i bogatom
atmosferom.
Dosadašnji Bugarčićev opus bavi se dvema temama;
prva je odrastanje i momčenje generacije žitelja vojvođanske varošice Vršac odnosno mitskog Roševa i odlazak nekolicine njih „trbuhom za kruhom“ na tzv „privremeni rad“ u Austriju i tadašnju Zapadnu
Nemačku. Tragači za boljim životom, baš kao i oni koji su ostali u učmaloj
ravnici, prolaze kroz nekolike životne mene, gubljenje ambicija i iluzija,
spoznaju sopstvene promašenosti. Bugarčić
je bezmalo jedini ovdašnji prozaista koji se tako dugo i temeljno bavio
fenomenom „gastarbajtera“ iz socijalističke Jugoslavije. U kasnijim
je romanima pisac svoja interesovanja skrenuo na dešavanja u Srbiji tokom 1990-tih da bi se postepeno
okrenuo i nekim dugo skrivanim delovima novije istorije – konkretno stradanjima
„domaćih Švaba“, nemačkog življa iz Vojvodine posle II svetskog rata. Roman
„Sporedna ulica“ bavi se tragedijom
streljanja nevinih ljudi, staraca, žena i dece oktobra 1944.g. u tek
oslobođenom Vršcu u znak odmazde za
ubistvo oficira Crvene armije. Roman
„Gatalica“ nastavlja epopeju stradalništva
ali i novog života posleratnih žrtava.
REČ KRITIKE
Junak
„Gatalice“ je Robert Hamerštil, stvarna ličnost, koji je kao dečak, sa porodicom,
1945.g. iz Vršca prognan u logor u Zičidorfu (danas Plandište), gde je gledao kako njegovi najmiliji umiru od gladi,
iscrpljenosti teškim radom, bolestima i hladnoćom. Iz tog pakla uspelo mu je da
pobegne u Austriju; tamo je bio
pekarski i metalski šegrt, da bi, konačno, postao jedna od najpoznatijih austrijski
slikara u čijem delu su konstantno prisutne teme smrti i njenih senki, logora i
stradanja njegove porodice. Pripovedna linija koja prati Hamerštilove dečačke godine prepletena je sa posetama pisca Bugarčića namernog da piše roman o
njemu, sa pripremama izložbi, putovanjima i susretima sa ljudima koji su takođe
izbegli iz Vojvodine ali i krvnikom
koji je svojom rukom ubio Nemca,
vršačkog fotografa. Uz mlade i stare stradalnike iz porodice Vajfert, priča prati, u ironijskom
odmaku i pesme koje smišlja vrabac Živan
Života, filozofska promišljanja o slikarstvu, umetnosti i Šubertovoj muzici. Roman je sazdan od
kratkih poglavlja koja se nesmetano kreću kroz prošlost i sadašnjost
otkrivajući njihovu duboku povezanost i uslovljenost. Teror uniformisane sile,
masovna smaknuća nevinih, golgota koju prolaze logoraši, bespomoćnost koja decu
nagoni na samouništenje trajno su urezani u slikarevu svest i njegovo delo
kojim on razmerava sebe i svet oko sebe. Poglavlja u kojima o istim stvarima
različito misle Hamerštil i pisac ili
neki drugi junak, neprestano potvrđuju taj sudbinski jaz koji vreme ne briše.
Manirom
iskusnog prozaiste koji lako vlada stilom i višedimenzionalnom pričom Bugarčić ispisuje „Gatalicu“ kao mozaik senzacija koje, iz vizure pojedinca, grade
sliku prošle epohe koja i dalje određuje našu sadašnjost.
(„Dnevnik“,
2014.)
0 komentara:
Постави коментар