U FOKUSU
Ako
za strip možemo ustvrditi da, na ovdašnjim kulturnim prostorima, ne uživa
status akademski priznate umetničke vrste (iako to, u svetskim razmerama,
odavno nije sporno), za tzv. sekundarnu
literaturu (kritike i eseji) o stripu važi da se pojavljuje kao incident.
Nešto su brojniji istorijski pregledi razvoja stripa ali je to i dalje nedovoljno
za stvaranje potpune slike o stripu kao fenomenu.
Branislav Miltojević, strip autor („Katil“, sa Ivicom Stevanovićem, 2007.) i kritičar, spada među retke uporne
posmatrače fenomena stripa. Nizom tekstova u časopisima, uređivanjem „Tripa“, separata o srpskom alternativnom
stripu u niškom časopisu „Gradina“,
odnosno knjigama „Tragovi u plavoj
ilovači“ (zbornik o američkom andergraund stripu, 1991.), „Antologija niškog stripa“ (2004.), studijom
o razvitku američkog stripa „U paukovoj
mreži“ (2006.) i „Sabrani stripovi
Metodija Petrova“ (2008.), on spaja istorijsku i faktografsku građu sa
visprenim kritičkim promišljanjima „priča
u slikama“ kako u kontekstu same vrste tako i u odnosu na širu scenu
popularne i vrhunske kulture. Ovakav višedimenzionalan pristup omogućava otkrivanje
trendova, njihovog nastanka i razvoja u socio-društvenim okriljima Zapadne
civilizacije, u rasponu od propagirane političke (ne)korektnosti do
profiterskih imperativa korporativne (kvazi)umetnosti. Produbljavanju zapažanja
i zaključivanja umnogome pomaže i Miltojevićevo
poznavanje problematike zapadne filmske industrije (koja je predmet nekoliko
njegovih knjiga) jer se ispostavlja da su određeni obrasci zajednički za obe
vrste proizvoda tretiranih kao instantna zabava za mase.
REČ KRITIKE
„Digitalni strip“, koga čine tri segmenta
„Stripovi u garaži punoj jabuka“, „Pirati
u dućanu elektronski aplikacija“ i „Kameno
doba veb-stripa“, kojima je pridodat instruktivni „Vodič kroz digitalnu (pra)šumu“, specifična je mešavina
promišljanja (bliskog) istorijskog i tekuće savremenog trenutka stripa. Naime,
strip kao umetnička forma iz analognog sveta ulazi poslednjih decenija u
digitalne prostore i to na više načina. S jedne se strane pojavljuju tehnička
sredstva koja menjaju proces nastanka stripa, s druge strane se otvaraju
prostori za prezentaciju stripa u elektronskom (a ne samo u papirnom) obliku,
i, konačno, mogućnosti Interneta
donose sasvim novu kategoriju – veb-strip
koji primarno postoji u digitalnom obliku i koristi prednosti svetske Internet mreže i drugačije percepcije i
konzumiranja stripa. Promene su brojne i brze i traže od slobodnih umetnika kao
i od kompanija koje „proizvode“ stripove da ih prihvate i prilagode se ili će
biti izgubljeni i zastareli. Razvoj kompjuterske tehnologije bespovratno menja
načine stvaranja stripova ali i samu suštinu strip medija. Od 1985. godine kada
se pojavio prvi digitalni strip (na flopi disketi) promene ubrzavaju a smerovi
razvoja tog trenda jedva da se naziru. Konzumenti stripova se, kao i autori,
sve jasnije dele na stare (kojima su papirna izdanja i klasično čitanje stripova
primarni) i nove za koje postoji samo strip na ekranu odnosno mreži. Miltojević „u stopu“ prati promene, od
proizvodnje preko distribucije do konzumiranja stripa, a brojnim primerima
odnosno citatima iz dela teoretičara stripa i digitalne kulture potkrepljuje
svoje zaključke o novom strip dobu čijem burnom rađanju prisustvujemo. Ovu
važnu knjigu o savremenom stripu „Komiko“
je, na žalost, objavio u raritetnom tiražu od 166 primeraka!
(„Dnevnik“,
2014.)
1 komentara:
Pa ovo se mora nabaviti...
Постави коментар