Novi belosvetski bioskopski hit „Lego film“ puni kase dvorana u kojima se prikazuje, izaziva znatiželju
malih gledalaca i provocira kritičare koji ga uglavnom hvale, neki sa manje, drugi
sa više entuzijazma (poneki idu tako daleko da ga imenuju za film koji je
povratio veru u filmsku animaciju već dugo potpuno sterilnu); ne manjka ni onih
koji nemaju lepe reči o filmu i njegovom zbrkanom sadržaju, ali njihovi
glasovi, ipak, nisu previše slušani i uvažavani. Sve u svemu, ozbiljo-komična
pričica o super oružju koje zamalo da padne u ruke loših momaka – ali su se
dobri momci potrudili da osujete sve njihove podlosti, uspešno se vrti/prodaje
na radost dece i producenata; a, kako je iz poslednjih scena jasno, možemo
očekivati i nastavak jer loši vanzemaljac najavljuje novu invaziju na svet. Ono
što film izdvaja od ostalih je, kako to i naslov nedvosmisleno kaže, pripadnost
„Lego“ svetu koji je, u ovom ili onom
obliku deo detinjstva i odrastanja mnogih generacija – da budemo precizni
generacija koje su odrastale od 1949. godine na ovamo. Naime, pre 65 godine
danska kompanija „Lego“, koja je od
1932. proizvodila drvene dečije igračke a od
1947. i plastične, počela je, te 1949., da proizvodi novu igračku -
jarko obojene plastične blokove koji su, zahvaljući kružnim ispustima, mogli da
se sklapaju u razne oblike, u zavisnosti od domišljatosti malog konstruktora i,
svakako, broja blokova koji su mu na raspolaganju. „Lego blokovi“ (kod nas poznatiji kao kocke) bili su prava pametna
igračka i u skladu sa kompanijim geslom „dobra
igra“ koji je kasnije zamenjen sada već legendarnim „samo najbolje je najbolje“ (što se slobodnije može tumačiti i kao „ni najbolje nije dovoljno“). „Lego kocke“ nisu odmah bile široko
prihvaćene jer su tradicionalniji stručnjaci i novinari tvrdili da plastika
nikada neće nadmašiti drvene igračke (možda su zato „Lego kocke“ isprva prodavane u drvenoj kutiji). No, duh „Lego kocke“ pušten je iz boce i počeo je
da se širi – delom zbog dostupnosti (jer je jeftiniji od drvenih igračaka) a
(najvećim) delom zbog fame da deca koja se igraju blokovima razvijaju
inteligenciju, kombinatoriku, spretnost ruku, maštu i ko zna šta još... A pošto
svaki roditelj želi da njegov naslednik bude bistar „Lego kocke“ su postale i stvar – čitaj, igračka – prestiža (što im
je povećalo cenu) i počele masovno da se prodaju. Blokovi su se vremenom
menjali po dimenzijama što je povećavalo mogućnosti pravljenja kuća, mostova,
mašina i sl. Proizvođač, koji je narastao u „Lego Grupu“, konstantno širi svoju ponudu pa se sa standardnih,
univerzalnih kompleta blokova prelazi na specijalizovane setove za gradnju
zamkova, gradova, robota, vozova, brodova i pirata, dinosaurusa; prave se i
posebni setovi namenjeni devojčicama i njihovim svetovima. Kompanija otkupljuje
prava da proizvodi komplete prema popularnim filmovima i TV programima kakvi su
„Zvezdani ratovi“, „Indijana Džons“
ili „Betmen“. Od 1978. u kompletima
se pojavljuju i figurice koje dodaju novi dimenziju gradnji ali i samoj igri.
Bezbrojne varijacije nudi „Lego Fabulend“,
naprednije igračke „Lego tehnika“ a
posebna grana fantastičnih „Bionikl“
robota bila je, i još uvek jeste, neverovatno popularna među dečacima. „Lego“ se okreće i najmlađima u liniji
„Lego bebe“ odnosno „Lego primo“.
Rečju, „Lego kocke“ prerasle su u „Lego“ univerzum koji ne zna za granice.
Sa
rastućom popularnošću odnosno sa odrastanjem generacija koje je su se igrale
ovim proizvodima „Lego“ postaje deo
opšte popularne kulture, ulazi u jezičku frazeologiju, i pominje se u
tumačenjima svakodnevice; istovremeno su „Lego
kocke“ predmet svakojakih rekorda u gradnji raznih objekata ili predmeta –
trenutni rekord je maketa sačinjena od 5 miliona „Lego“ blokova. Naravno, paleta ponuda se od kockica raširila na
svakojake predmete za svakodnevnu upotrebu (ukrašene prepoznatljivim „Lego“ logom). Pojava čovekolikih
figurica donela je mogućnost gradnje priča a samim tim i širenja u „narativne“
medije stripova, knjiga, crtanih i TV odnosno celovečernjih filmova sve do niza
kompjuterskih igrica na čelu sa „on lajn“ igrom „Lego univerzum“ koja, kako joj samo ime kaže, gradi alternativni
univerzum naseljen „Lego“ igračkama. Nekoliko
„ultimativnih“ uputstava za gradnju određenih objekata „Lego kockama“ obavezna su literatura svakog malog (a sve češće i
odraslijeg) igrača. Kao kuriozum pomenimo i „on lajn“ verziju Biblije građenu od „Lego kocaka“.
Sledeći kuriozum je i „Lego fantazija“
simfomiju za klavir i orkestar u tri stava, danskog kompozitora Frederika Maglea. „Lego kocke“ su
inspiracija i motiv velikog broja dela likovne umetnosti ali i materijal od
kojih su takva dela sagrađena. „Lego“
proizvodi pominju se u animiranoj TV seriji „Simpsonovi“, u „Džejms
Mejovoj priči o igračkama“, „Lovcima na duhove“ i drugima. I reklame za
pojedine „Lego“ proizvode rađene su
kao pravi mali filmovi. „Lego kocke“
su korišćene kao materijal za realizaciju većeg broja kratkometražnih filmova;
veoma su popularni takozvani „fan filmovi“ u kojima ljubitelji „Legoa“ pomoću kompjuterske animacije
prave kratke filmove o poznatim junacima, npr. Betmenu u „Lego“
svetovima. Snimljena su četiri filma o svetu Bionikl robota, četiri o „Fabrici
heroja“, šest o „Lego ratovima zvezda“
i tri o avanturama pustolova znanog kao „Clutch Powers“
(što bi moglo značiti „Snaga kvačila“).
Aktuelni „Lego film“ očito je početak
nove filmske linije od koje se mnogo očekuje u „Lego“ imperiji koja se širi i napreduje težeći povećanju profita na
starim i novim tržištima.
Ipak,
neka nam, na kraju, bude dozvoljena konstatacija da svi ovi kratko i
dugometražni filmski projekti pate od krucijalne manjkavosti – zamisli
scenarista i režisera ovih dela po pravilu su tek bledi nagoveštaji mogućnosti
igranja sa „Lego kockama“. Njihova je mašta siromašna i ne uspeva da iskoristi
svo bogatstvo potencijala osnovnog proizvoda – blokova/kockica od kojih se sve može
napraviti. Oneobičavanje realnosti filmova troši se u fizičkom obliku „Lego kocki“ i to ostaje glavni argument
filmova dok su priče vrlo konvencionalne. Čini se da se autori u detinjstvu
nisu uopšte (ili vrlo malo) igrali „Lego
kockama“ pa im njihova zavodljivost nije poznata i draga. Da su se više
igrali „Lego kockama“ i njihovi
filmovi bili bi bolji – ili, možda, famozni plastični blokovi ipak ne razvijaju
kreativnost onoliko koliko se to obećava i reklamira?
(„Dnevnik“,
2014.)
0 komentara:
Постави коментар