Betmen-Čovek šišmiš,
stripovski super junak (koji to nije jer je „običan“ čovek), od
svog „rođenja“ na stranica „Detektivskih stripova“ („Detectiv comics“ - DC)
1939. godine, kada su ga osmislili golobradi početnici Bob Kejn i Bil
Finger, pleni pažnju generacija dečaka širom zapadnog sveta a ni devojčice
nisu ostale ravnodušne na bogatog, tajanstvenog, maskiranog osvetnika. U ovog „samoproizvedenog
ljudskog supermena“ autori su uneli svoje ideje o tajanstvenom osvetniku u
megalopolisu (za ugled su im poslužili, danas već zaboravljeni, vestern
osvetnik „Zoro“ i urbani osvetnik „Senka“). Betmenova popularnost
je rasla i padala ali je opstajala; polovinom 1980-tih uredništvo DC komiksa
uvidelo je da njihovi stari junaci, u novim vremenima, više nisu dovoljno
atraktivni pa je potrebno njihovo „osveženje“ i to počev od najtrajnijih heroja
među kojima je (uz Supermena) i Betmen. Posao „osvežavanja" Betmena
majstorsko je obavio Frenk Miler a za njim su krenuli i drugi autori
stvaraju nekoliko varijanti Čoveka-šišmiša i njegovog univerzuma.
Najnovija verzija sa naslovom „Betmen: Prvi vitez“, pod etiketom „DC
Black Gold“, originalno objavljena prošle godine, ekspresno je štampana i
kod nas u izdanju „Čarobne knjige“, u specijalizovanoj edicija „DC gold
hot!“; kako se to inače radi u belom svetu, storija je najpre publikovana u
tri mesečne sveske koje su zatim sabrane u knjigu.
Priča
„Prvog viteza“ započinje prvim stranama „Gotam siti gazete“ od
25. i 30. maja 1939. godine sa naslovima vezanim za Betmena odnosno
ponudom izvesne radio stanice da će platiti 2.500 dolara za dokaz o postojanju Betmena.
Slede table na kojima se govori o približavanju novog velikog rata, scene obraćanja
(preko radija) tajanstvenog Glasa svojim podanicima-kriminalcima odnosno
konstatovanja policije da je još jedan zvaničnik brutalno ubijen. Komesara
Gordona, na mestu tog zločina, od buljuka reportera spasava bogataš Brus
Vejn; komesar ga zna još iz vremena kada je dečak prisustvovao ubistvu
svojih roditelja. Ova tragedija i dalje prati sada stasalog mladog čoveka koji povučeno
živi sasvim sam i veliki je humanitarac. Razgovor se dotiče i Betmena za
koga kruže glasine da je delom čovek a delom šišmiš! Dešavanja se nadalje
razvijaju vrlo brzo: Betmen spasava gradonačelnika koga su napali
izobličeni ljudi neverovatne snage; u tom sukobu osvetnik je ranjen a pomaže mu
lokalni rabin, neizvesnost i strah lebde nad gradom dok se u zatvoru
Blekgejt spremaju da izvrše smrtnu kaznu na elektičnoj stolici a Gordon i
upravnik zatvora Šelbi razmenjuju teške optužbe; u egzekuciju se, kako
bi je sprečio, umeša Betmen ali biva uhvaćen, vezan za stolicu a struja
puštena! I tu je kraj tek prve sveske!
Nastavak
je jednako vratoloman i ne ostavlja čitaocima vremena za predah: napadi na
sistem vlasti u Gotamu se nastavljaju jer namera Glasa je da
preuzme vladanje gradom kad više ne ostane živ ni jedan funkcioner; Betmen
preživljava elektičnu stolicu, leči svoje rane a mlada glumica u filmu koji Vejnova
kompanija pomaže otkriva da je Vejn Betmen i zaljubljuje se i u
jednog u drugog; Betmen traga za
tajnom moćnih napadača i zaključuje da su svojevrsni zombiji (ljudi dovedeni na
ivicu života i smrti), ambicije šefa zatvora da preuzme vlast u policiji nisu
više tajna, batinaši prete rabinu... U finalnom obračunu, dok Gotam
gori, otkriva se da šef zatvora ipak nije glavni kriminalac već samo paravan za
nekoga mnogo perfidnijeg...
„Prvi
vitez“ je specifična mešavina ikonografije na kojoj se serijal o Betmenu
temelji sa iskustvima petparačke palp pompeznosti i senzacionalizma (u čijim
okriljima je originalni Betmen i nastao) uz dodatak istorijskog
konteksta koji je upadljivo izostajao u ranijim inkarnacijama ovog heroja jer
se insistiralo na „izmeštenoj realnosti“. Rezultat novih momenata je pominjanje
nacističkog terora nad Jevrejima, lakše identifikovanje Gotama sa
Njujorkom, realniji uvid u kriminalne rabote gangstera ili prostituciju.
Upadljiv je izostanak Betmenovog vernog sluge, svojevrsni „retro“ stil
njegovog kostima (sa dužim ušima); to što nema „Betmobila“ ili previše raznih
korisnih spravica može se manje-više objasniti početnim fazama njegovog
osvetničkog pohoda (možda zbog toga ni poslovična pećina sa šišmišima nije još
uređena?). U svakom slučaju izostanci i odstupanja privući će pažnju vernih ljubitelja
ovog heroja i dati im dodatne teme za promišljanja i predomišljanja nad strip
štivom. Iskusni scenarista Den Jurgens (1959) uspeo je da pronađe novi
ugao posmatranja i redefinisanja mita o Betmenu, dokazujući da je
potencijal za razvoj ovog junaka daleko od istrošenosti. Crtač, ne manje
zapaženi, Majkl Perkins (1969) junački je odradio svoj deo posla.
Njegove table su zasićene intenzivnim bojama, kadriranje i filmska montaža
dodatno ubrzavaju ionako oštre akcije. Slike se, u najboljoj tradiciji
1980-tih, prostiru do ivica stranica, urastaju jedna u drugu kao da se bore za primat
pažnje čitaočevog oka. Ono što je „dodatni (vizuelni) začin“ jeste crtež koji
oponaša fotografije (posebno kada je reč o prizorima grada, ulica, kuća ali i
ljudskih portreta) što stvara atraktivni pseudo dokumentaristički štimung
prošlih vremena.
Zaključimo
da je „Betmen: Prvi vitez“ svakako vrlo zabavan, interesantan i
intrigantan strip koji razvija mit o Betmenu kao ikoni popularne
kulture XXI veka vodeći ga u sasvim novi univerzum vrlo blizak
istorijskoj realnosti.
(„Dnevnik“,
2025.)
0 komentara:
Постави коментар