U prestižnoj ediciji „Znak Sagite - Fantastična
biblioteka“ kao 81. knjiga objavljena je „Zmajeva kuhinja“ Adrijana
Sarajlije (1976) jednog od najzapaženijih autora srednje generacije koji
svoje stvaralaštvo temelji na žanrovskoj fantastici (od naučne i epske
fantastike do horora). Mada se okušao u romanesknoj formi („Ogledalo
za vampira“, 2012) Sarajlija je ostao veran kraćim formama
pripovedanja; posle umetnički ubedljivih i valjanih knjiga „Manufaktura G“
(2010) i „Goli glasovi“ (2017) ovo je njegova treća zbirka priča kojom,
konstatujmo to odmah, potvrđuje dostignute kvalitativne nivoe ali ih i
nadograđuje.
„Zmajeva
kuhinja“ komponovana je kao lepeza fantastičkih prizora
koji se kreću u rasponu od čiste književne fantastike (alegorijska „Onaj
koji više nije“, ruralna „Svetlost i smrt“, mistična „Pismo“)
preko prepoznatljive (najzastupljenije) naučne fantastike (ontološki „Kompleks
Bauman-Kozlovski“, svemirske „Vi što maštate“ i „U ledu Tritona“,
vojne „Šta sam imao“ i „Nebo nad Figisom“, katastrofično „Bekstvo
iz Vašingtona“) odnosno epske fantastike („Zmajeva kuhinja“) i
horora („Bes“, „Dim-Mak“) do vrhunski nesputano-razarušene „Legende“.
Iako tematski raznorodan Sarajlija je stilistički kompaktan, rafiniran i
precizan što podrazumeva pažljivo nizanje detalja koji stvaraju bogatu
atmosferu u kojoj se junaci kreću sasvim prirodno, bez „nategnutih“ konstrukcija;
ova prividno lako dostignuta „ležernost“, ma koliko delovala jednostavna,
rezultat je ozbiljnog promišljanja i rada koji su, s druge strane, oslobodili
čitaoca takozvanih „mrtvih mesta u tekstu“ u kojima autor objašnjava
ustrojstvo i „funkcionisanje“ svetova koje je zamislio i zbog čega zaplet mora
da „čeka“ (jer bi, bez objašnjenja, bio nerazumljiv). Sarajlija, pak, vanredno
vešto postavlja osnovni kostur drugačijih stvarnosti na koji potom dozirano
dodaje „literarno meso“ koje produbljuje početne postavke. Druga izrazita
karakteristika spisateljskog postupka je efektni završetak priča što znači da
kraj ostaje da „lebdi“ jer autor namerno nije hteo da ispiše baš sve rečenice
kako bi servirao instantno finale. Sarajlija ostavlja čitaocima da sami
zaključe šta je bilo do kraja; ponekad je to sasvim jasno pa je pisac samo odustao
od konstatovanja očiglednog ali je, neretko, moguće da kraj i ne bude
jednoznačan što čitaocima upućuje svojevrsni intelektualni izazov za
„domišljavanje“ priča.
Rečju,
„Zmajeva kuhinja“ je zrelo i respektabilno delo talentovanog pisca u
punom naponu stvaralačkih snaga na čije sledeće knjige svakako treba obratiti
pažnju.
(„Dnevnik“,
2025.)
0 komentara:
Постави коментар