Zoran
Jakšić koračao je, tiho
i istrajno, kroz mnoštvo paralelnih Univerzuma. Bio je naučnik, i van
granica Srbije poznat po svojim radovima u oblasti nanotehnologije,
predavač na beogradskom Elektrotehničkom fakultetu. Baviti se naukom
značilo je biti staložen, usredsređen na svaki korak a, opet, biti duboko posvećen
širim vizijama. Istovremeno, Jakša, kako su ga prijatelji zvali, je bio
pisac i to pisac naučne fantastike; u sebi je dakle prepleo dva sveta, tačnije
dva lica istog sveta: ono koje istražuje, otkriva i saznaje i ono drugo koje,
na temeljima prvog lica, sanjari o čudesnim svetovima kojima idemo u susret.
Jer, kako reče jedan drugi naučnik i pisac naučne fantastike, Artur Klark: “Bilo
koja tehnologija koja je izuzetno napredna ne razlikuje se od magije.” Jakša
je poznavao i to tehnološko i ono magijsko lice stvarnosti, poznavao je “lik
stvari koje će doći”. Ipak, mada se bavio tvrdom, egzaktnom naukom, nikada
mu nije nedostajalo mašte, osećaja za izvanredno i začudno, osećaja za ljudskost
u svoj njenoj slabosti i nesavršenosti. To je Jakšinoj prozi darovalo i
preciznost nauke i tananost bajke. Na svojim najboljim stranicama on je, blistavim
i višesmislenim slikama, iskakao iz žanrovskih okvira te, kao u romanu “Kradljivci
univerzuma” (1987, prošireno 1997), u furioznom slalomu, stilsku vežbu u
žanru nadogradio sasvim neočekivanim poentama. Jedinstven po originalnom
variranju istorije i budućnosti koja se iz nje grana je i roman “Severnjak”
(1996, prošireno 2008). Jakšićeve priče sabrane u zbirke “Nikadorski
hodočasnik” (1992), “Ministarstvo senki” (2008) i “Kraljevi”
(2009), svojevrsna su literarna čuda, vatrometi ideja i praznici pisane reči: odbijajuće
da se jasno i jednoznačno svrstaju u naučnu ili epsku odnosno mračnu
fantastiku, one preskaču sva ograničenja i stvaraju svetove apsurdnih
ustrojstava, dopunjene ironijom i cinizmom kao konstantama pripovedanja i
mišljenja. Ove su zbirke vesele ali i neugodno ozbiljne knjige koje
znatiželjnicima prikazaju, kao u vašarskim kućama sa iskrivljenim ogledalima,
neobične obrazine strašnog - a našeg - lika. Za one kojima je do razbibrige ove
krive slike biće povod za grohot; za ostale će biti dovoljno materijala i za
mnoge sumorne zaključke. Jer suštinski zaplet svake od priča je - sudar
čovečnosti sa nepojmljivim opasnostima i izazovima postapokaliptičkih društava,
stalnih ratova zarad kojih se i mrtvi podižu iz grobova, planeta koje nose
zaraze za telo i duh... Svaka od situacija, svojom otvorenom i nedvosmislenom
surovošću, pred junake postavlja ’jednostavne’ opcije: propast ili opstanak po
svaku cenu, što podrazumeva i odricanje od elemenata sopstvenog identiteta
(porodičnog, grupnog). Odgovor na izazov je individualan, u skladu sa
vrednosnim piramidama po kojima se svako rukovodi u svom življenju. Činovi
samožrtvovanja ili izdaje jesu ultimativne potvrde sopstvene (i sveopšte) krhke
Čovečnosti. Jakša je umeo da uverljivo a prefinjeno apostrofira
krucijalne etičke dileme svojih antiheroja.
Dodajmo da je Jakšić bio
vredan prevodilac koji je posebno veselio mnoge čitaoce svojim prevodom Adamsovog
serijala “Autostoperski vodič kroz galaksiju”; voleo je i poznavao stripove
koje je pomalo i sam crtao.
Jakšine prozne knjige bile su
važni događaji u maloj zajednici fantastičara jer su otvarale nove horizonte i
nudile drugačije vizije. Svojim delom svrstao se među najzapaženije domaće
pisce žanrovske fantastike. Pripadao je prvoj generaciji autora koji su,
pre 40-tak godina, izašli u javnost i predstavili se kao žanrovski pisci što
je, tada, bilo ravno sopstvenoj diskvalifikaciju u očima akademističke publike
i kritike. Rame uz rame sa nekolicinom kolega on je, veran dečačkoj fascinaciji
naučnom fantastikom, strasno kretao u spisateljsku avanturu kakvoj jedva
da je bilo prethodnika. Na tom je teškom putu stasao u serioznog Umetnika
- a njih je oduvek i svuda bilo malo pa su zato bili, jesu i biće dragoceni. Onima
koji su ga lično poznavali ostaće u sećanju kao dragi, vispreni sagovornik i
saborac. Ostalima, sem dobrog glasa o njemu, ostaju njegove knjige čiju će
valjanost i zavodljivost vreme, sasvim izvesno, iznova i iznova potvrđivati
jer, kako je to napisao veliki Šiler, “Samo fantastika ima večnu mladost.
Ono što se nije dogodilo nigde i nikada, ne može da ostari”. Zato je Jakša
bio i ostaje sa nama.
2025.
0 komentara:
Постави коментар