Nova knjiga u katalogu agilne „Čarobne knjige“, u ediciji „DC
Gold Specijal, kolekcija odabranih priča iz DC multiverzuma“, velikog
formata, tvrdih korica i u punom koloru, donosi kompletni strip mini serijal „Betmen Povratak mračnog viteza“ za koju
se na poslednoj korici tvrdi „Najbolja
priča o Betmenu svih vremena i, po mišljenju mnogih, najbolji strip-roman svih
vremena! Priča koja je superherojski strip uvela u novo, mračno doba!“ Začudo,
čak i uzdržaniji stripoljubci složiće
se, bez mnogo protesta, sa ovim tvrdnjama. Ako i nije najbolji strip-roman (grafička novela) ova
četvorodelna serija svakako spada među najpoznatije i najcitiranije. Scenarista
i crtač Frenk Miler (1957), posle
godina strip-šegrtovanja i pečenja zanata u okriljima korporacijskog stripa, na
talasu „humanizovanja super heroja“
koji je bio na delu u gigantima „Marvelu“
i „DC“-ju sa krajnjim ciljem da se
mladim generacijama prilagode stare priče, u okviru koja je već „podmaldio“
posustalog „Derdevila“, poduhvatio se istog posla sa Betmenom, omiljenim ali slabo prodavanim super herojem koji to nije
- jer je običan čovek velike snage sa mnoštvom tehnoloških pomagala (gedžeta)
koji se u megapolisu Gotamu bori sa buljukom
karikaturalno-grotesknih negativaca. Činjenica da je Betmen (samo) čovek, „u civilnom životu“ milioner, temelj je revizionističkog
serijala „Povratak mračnog viteza“
koji je 1986.g. izašao u četiri sveske koje odslikavaju razvojne faze epopeje Mračnog viteza: povratak, trijumf, lov
na Mračnog viteza i njegov pad.
Elem,
Betmen je već deceniju odsutan iz
dešavanja u Gotamu, njegov civilni
zaklon, milioner Brus Vejn, pak, opasno
iskušava svoje snage i kocka se sa smrću, šef policije Gordon Džejms odlazi u penziju, ljudi se jedva sećaju Mračnog viteza a deca o njemu ne znaju
ništa, vodeći kriminalci, Harvi
Dent-Dvoliki, Džoker, su u ludnici Arkam
ili pred izlaskom iz zatvora-ludnice, na ulicama hara banda Mutanata... Bogati su još bogatiji,
bedni još bedniji, sva dešavanja prate beskrupulozni reporteri, sa malih ekrana
svoje stavove objavljuju svakojaki šarlatani, salonski humanisti bez osećaja za
realnost. Gotam više liči na krug
pakla nego na uspešnu zajednicu. Betmena-Vejna
na pragu starosti progone traume iz detinjstva, od pada u pećinu do ubistva
roditelja, kao i pogibija njegovom pomoćnika Robina; bes u njemu ključa i ekspolodiraće u niz sukoba sa
svakovrsnim prestupnicima dok nad gradom, posle dugih dana žege, besni oluja.
Njegove akcije ne nailaze na odobravanje - u TV debatama svakovrsni stručnjaci
ga proglašavaju fašistom, najgorim nasilnikom, uzrokom svih drugih zločina. Čak
ni to što će zaustaviti Dentov
zločinački plan (iako su lekari tvrdili da je Dent izlečen) neće uspeti da ga rehabilituje u očima dirigovane
javnosti. Betmen biva izjednačen sa
kriminalcima pa nova načelnica policije izdaje nalog za njegovim hapšenjem. Mračni se vitez, koji uspeva da povrati fizičku kondiciju mada su mu
refleksi sporiji, uz pomoć mlade Keri
Keli koja postaje novi Robin,
bori sa Džokerom i njegovom bandom,
beži od policije, deli megdan sa vođom Mutanata
a zatim predvodi te preobraćene delinkvente u akciji spasavanja stanovništva Gotama koji je uništen eksplozijom ruske
bombe. Konačni, epski dvoboj Betmena i
Supermena vraća Mračnog viteza u
„ilegalu“ lažirane smrti otvarajući neslućene mogućnosti njegovog daljeg
delovanja!
Miler je u Betmena udahnuo istinsku živost, koja znači ne samo pocepan kostim
već razbijene usne i masnice po telu, i stavio ga na impozantno oslikanu
pozornicu koju čine medijske manipulacije, isprazni senzacionalizam i odsustvo bilo
kakve ljudskosti. Uskrsnuće Mračnog
viteza neminovno je moralo u akciju da vrati i njegove protivnike ali su i njihove
pojave „očovečene“ kao zalog uverljivosti zapleta. Osvežena i osavremenjena
priča tražila je i drugačiji likovni izgled pa su Milerove i Jansonove slike
efektne i impozantne, mračne i prljave a table vratolomno dinamične, od onih sa
nizom malih kvadrata koji predstavljaju TV ekrane, preko slika u okviru kontura
onomatopeja do impozantnih totala punih sirove snage u oštrim kontrastima
svetla i tame.
„Povratak mračnog viteza“ i posle tri
ipo decenije jednako zavodljivo je i silovito delo koje je otvorilo novu,
intrigantnu stranicu u dotadašnjem maniristički ispranom super-herojskom multiverzumu pa je i danas obavezna lektira za
ljubitelje „priča u slikama“.
(„Dnevnik“,
2020.)
0 komentara:
Постави коментар