Kapetan Korto
Malteze prvi put se u našem Univerzumu pojavljuje 1967.g. u stripu “Balada o slanom moru” (u crno-beloj verziji, na stranicama italijanskog
strip magazina “Narednik Kirk”, nazvanog tako po popularnom stripu Huga Prata koji je crtao tokom boravka u Argentini); Kortovo pojavljivanje nimalo
nije pompezno - on je razapet na splavu koji je prepušten na milost i nemilost Tihom okeanu a spasava ga agresivni,
bradati Rus poznatog prezimena Raspućin. Posle uspeha „Balade...“ i pauze od tri godine, Prat (1927-1995) nastavlja da ispisuje/iscrtava
Kortove doživljaje, najpre u epizodama
od po 20 tabli (što je dužina idealna za strip
revije); premijere tih priča bile su u francuskom magazinu „Pif gadget“ sa kojim je Prat intenzivno sarađivao kad se iz Italije preselio u Francusku. Iz „Pif“-a Korto se širio dalje, u belgijski „Tintin“, italijanski magazin koji se
zvao „Korto Malteze“ i mnoge druge. U
Jugoslaviju je stigao preko
beogradskog časopisa „Pegaz“ (koji je
uređivao Žika Bogdanović; u ovom
izdanju zvao se „Korto Maltežanin“),
sarajevskog magazina „Strip Art“
(urednik Ervin Rustemagić) te „Politikinog zabavnika“ odnosno albuma
različitih izdavača. Priče o Kortovim
avanturama širom mora i meridijana u prvim decenijama XX veka naknadno su
kolorisane i sabirane u albume, različitog obima. “Darkwood”-ov album „Venecijanska
bajka“, deo je serije od 12 albuma sa Kortovim
doživljajima, štampan ćirilicom, u punom koloru sa tvrdim koricama.
Ravnopravan junak priče je i Venecija (u kojoj je Prat
proveo detinjstvo) sa skrivenim dvorištima i trgovima, tajanstvenim stepeništima,
tornjevima i krovovima, sa ornamentima i statuama donetim iz različitih delova
sveta, sa slojevima istorije različitih naroda koji su živeli na ovom prostoru.
Konačno, junak stripa je i Pratova
stvaralačka samosvest i autoironija kojom se distancira od priče odnosno
zaokružuje je insistirajući na raskidanju magije pripovedanja zarad teatralnog svođenja
računa (povorkom junaka ove epizode) i Kortovog
odlaska u nove avanture.
Prat i njegov (anti)junak Korto uvereni su da realnost nije onakva
kakvom se čini, da u njoj nema ničega trajnog i junačkog; istina zavisi od
položaja onog ko o njoj svedoči odnosno od autorove volje da nešto proglasi
bitnim. Otuda je ovaj strip specifičan
„slučaj“ postmodernističkog eklekticizma
i kao takav traži povećanu čitalačku pažnju kako bi se spoznale fine nijanse
pripovesti, poigravanje faktima i konstantni upliv magijskog u realnost. Po
ovom maniru Prat je blizak H. L. Borhesu koji je istinu
predstavljao kao fikciju (za razliku od drugih pisaca koju su fikciju
pokušavali da predstave kao istinu). Na vizuelnoj ravni stripa, Prat se majstorski
poigrava stilizovanim, minimalističkim crtežom koji predstavlja trivijalne i čudesne
prizore izmeštene od uobičajenog i očekivanog a sve na radost pravih ljubitelja
„priča u slikama“ i predanih
pratilaca serijala koji ima kultni status kao remek-delo umetničke baštine XX veka.
(„Dnevnik“, 2020.)
0 komentara:
Постави коментар