Nastavljajući
serijal knjiga posvećen Konanu,
jednom od najpopularnijih heroja palp
literature koji „živi“ i u XXI veku, kuća „Strahor“ objavila je, nakon romana „U času zmaja“, knjigu „Kraljica
Crne Obale“ (prevodilac Goran
Skrobonja, ilustracije Zorana
Jovičića). Ovim će poduhvatom domaći čitaoci konačno sistematizovano
upoznati opus Roberta E. Hauarda
(1906-1936) posvećen Konanu koji je
temeljni kamen žanra „mača i magije“.
Konan Simerijanac jedan je od
junaka „zlatnog doba palpa“; pod „zlatnim dobom palpa“ teoretičari
podrazumevaju period u SAD između dva
svetska rata (mada ima mišljenja da ovaj period traje od početka XX veka do
1950-tih) u kome su bujale svakovrsne jeftine roto-edicije prepune priča (avanturističkih, vestern, kriminalističkih,
fantastičkih, pseudo-istorijskih, ratnih) pisanih isključivo radi zabave pretežno
mladih čitalaca. Paralelno sa „zlatnim dobom
palpa“ u svetu popularne kulture trajalo je i „zlatno doba stripa“ ali i „zlatno
doba dramskih radio serijala“; mnogi su se heroji „šetali“ kroz sve medije,
od pisanih i crtanih do audio i, konačno, filmskih (popularni su bili serijali kratkih
filmova, trajanja do 20 minuta, od kojih je svaki novi film-nastavak imao bioskopsku
premijeru vikendom). Iz mnoštva palp
junaka retki su ostali upamćeni; jedan od najpoznatijih među takvima, uz Tarzana, svakako je Konan koga je osmislio Robert
E. Hauard, pisac raznovrsnih palp
priča (njegov najpopularniji junak do pojave Konana bio je Kralj Kul od
Atlantide). Prva priča o Konanu, „Feniks na maču“, štampana je u magazinu
„Čudne priče“ („Weird stories“)
decembra 1932.g. Do 1936.g. kada je Hauard
izvršio samoubistvo objavljeno je 17 priča o Konanu i jedna roman (koji su u magazinima izlazili u nastavcima i
naknadno štampani kao knjige); u piščevoj zaostavštini ostale su četiri
završene priče i mnoštvo skica i beležaka. Hauard
i Konan utonuli su u zaborav do
1950-tih kada su priče sabrane u knjige - najpre one već objavljene a potom i priče
iz zaostavštine i konačno one koje su, na osnovu skica, dovršili Sprejg la Kemp i Lin Karter (kasnije će još 10-tak pisaca dopisivati Konana). U pojedinim izdanjima priče su,
bez obzira na autore, pratile hipotetičku hronologija Konanovog života. Simerijanac
je ubrzo postao kultni heroj epske
fantastike, podžanra „mača i magije“
(„sword and sorcery“), a svetsku popularnost je stekao 1982.g. filmom „Konan Varvarin“ Džona Milijusa, i od
tada njegova popularnost raste u svim medijima (literatura, strip, film, komjuterske igrice).
Konan je žitelj „Hiborijanskog doba“ nastalog posle potonuća Atlantide, koje je trajalo
do uzdizanja istoriji poznatih kraljevstava; on je, bele puti, divovskog rasta
i snage, mrkog pogleda plavih očiju koji seva ispod crne kose, u civilizaciju došao
iz divlje Simerije i, sa mačem u
ruci, luta gradovima, pljačka, ubija, veseli se, pokoravajući se bogu Kromu i svom osećaju za pravedno. U šest
pripovedaka iz ovog toma (objavljenih od 1933. do 1935.g; dok su dve štampane
1952. i 1967) Konan luta gradovima Kuša,
Numalije, Ksutala, Zambale, pustinjama i džunglama, morima i rekama. Bilo
da je lopov, gusar ili plaćenik on konstantno zapada u sukobe, bilo sa ljudima ili
sa natprirodnim čudovištima, iz kojih uspeva da izađe kao pobednik zahvaljujuće
panterskoj opreznosti, čeličnim mišićima i instiktu koji ga, kroz crvenu izmaglicu
besa, vodi napred bez preteranog promišljanja. Konanova omiljena rabota je lutanje po napuštenim gradovima
zaostalim za moćnim kraljevstvima. Uvek ga prate atraktivne devojke koje je
spasao iz nevolja u zamenu za njihovo grejanje Konanove postelje. Uprkos svom varvarstvu on zna da je žene teško
zadovoljiti i nadmudriti pa je sa njima uzdržano obazriv - osim u slučaju
predvodnice gusara Belit, kojoj je (u
naslovnoj priči) poklonio svoje telo, srce i dušu.
Priče
sadrže sve krucijalne elemente eskapističke palp literature: egzotičnu avanturu,
mistiku, napetost, bitke i potere,
živopisne likove, kitnjaste opise začinjene blagom erotikom. Zanimljivi su i
povremeni iskoraci iz šablona: priča „Bog
u zdeli“ najvećim delom je opis policijske istrage-saslušanja ljudi zatečenih
na mestu zločina. Znatiželjni čitaoci mogu da uživaju i u zajedljivim
komentarima na temu Konanovog
varvarstvo koje se stalno sudara sa izveštačenom civilizovanošću (koja
„proizvodi“ nejake ljude sklone zlu i porocima); otuda je Konan fizički i moralno superioran u odnosu na nova vremena i
običaje (koji se protežu sve do danas).
(„Dnevnik“,
2020.)
0 komentara:
Постави коментар