Upravo objavljeni dvanaesti tom,
tvrdo ukoričeni i u punom koloru, stripa
„Džeremaja“ scenariste i crtača Hermana
Ipena (1938) u izdanju „Čarobne
knjige“ standardno sadrži tri epizode: epizodu 34 - „Grad džungla“, 35 - „Kurdi
Maloj i mama Olga“ i 36 - „Ma nek se
nosi“ i po godinama originalnog objavljivanja (2015, 2017, 2018) sasvim se
primakao tekućoj nam sadašnjosti donoseći nove radove žive strip legende u serijalu koji je postao reper za naučnofantastični strip. Uprkos
ozbiljnom životnom dobu i posle četiri decenije od započinjanja serijala (prva
epizoda se pojavila 1979) Herman i
dalje marljivo radi, pa bezmalo svake godine objavljuje novu avanturu dvojca Džeremaja i Kurdi, uporedo radeći i na drugim stripovima za koje scenario najčešće piše njegov sin Iv. „Džeremaja“ je Hermanov prvi samostalni serijal, najdugovečniji i najobimniji
(upravo treba da izađe 38. album)! Glavni junaci, Džeremaja i Kurdi Maloj,
na početku mladići sada su momci u punoj snazi (istina, od početka lutanja za
njih je proteklo samo desetak godina); ovi večiti putnici i dalje krstare uzduž
i popreko ostataka Sjedinjenih Američkih
Država razorenih međurasnim sukobom (što nudi neprijatna poređenja sa
tekućom situacijom u SAD). Od rata
stvari su se, nakon faze sveopšteg haosa, nalik na modernizovani Divlji zapad, počele postepeno
popravljati, centralna državna administracija je profunkcionisala, usamljene
male zajednice povezale su se a bande kriminalaca su uglavnom pobeđene. Ipak,
trenutno stanje je daleko od onog koje je ratom uništeno a nova vlast drži se starih
metoda vladavine - lokalni moćnici pljačkaju podanike, manje ili više perfidno,
ucenama ili nasiljem, i svoje rabote pokušavaju da sakriju od još uvek slabe i
nedovoljno prisutne savezne vlasti. Dvojica prekaljenih boraca nespremnih da
zažmure na nepravdu lako zapadaju u nevolje jer kao i svaki stranac ne poznaju
raspodelu snaga pa ne pokazuju ni dovoljno poniznosti i respekta prema lokalnim
bogatašima i političarima odnosno prema njihovim pulenima. Ovaj obrazac Herman primenjuje i varira sve češće
kako serijal odmiče a civilizacija se vraća, sa svim prednostima i manama;
očigledna je njegova naklonjenost običnom, malom čoveku kome je namenjana uloga
gubitnika a on nema snage ili hrabrosti da joj se otrgne. S druge strane,
zadivljujuća je Hermanova sposobnost
da kreira mnoštvo živopisnih likova i da zaplete njihove sudbine u gotovo
nerazmrsivo klupko u kome je malo pravih, čistih krivaca i heroja među mnoštvom
„ružnih, prljavih i zlih“ marginalaca
koji se bore za opstanak, ne shvatajući uvek šta je njihov sopstveni interes. U
senci muških grubijana upečatljivo su oslikani likovi žena koje se na razne
načine dovijaju da ostanu žive, zasnuju i sačuvaju porodicu na okupu; naravno,
lake žene, sponzoruše, svoje polne atribute koriste i troše da bi uživale u
luksuzu koji nude bogati i galantni klijenti-ljubavnici. Ponešto od ovakvog
miljea Kurdi i Džer zatiču i u epizodi „Grad
džungla“, među masama koje moćnik, koji kontroliše svu vodu, prisiljava da
žive u njegovim zgradama. Oni koji pružaju otpor teroru pomešani su sa
kolebljivcima i prepušteni (ne)milosti plaćenika i njihovog gazde.
Epizoda
„Kurdi Maloj i mama Olga“ novitet je
u serijalu jer se bavi doživljajima Kurdija
kao mladog mangupa, o čemu se jedva ponešto znalo. Elem, Kurdi pokušava da uđe u kamp-zatvor i nađe svog druga (jer ovaj
zna gde je skriven novac od nekog posla); put ga vodi do ekscentrične mama Olge i njene rabote - krijumčarenja
droge u kamp, uz pomoć prepredenog čuvara. Kurdi
će morati da se uključi u tu riskantnu igru, istovremeno pokušavajući da spase
prijatelja od bande nasilnika. Nakon krvave pobune i obračuna, Kurdi odlazi sa prepoznatljivim šlemom (uspomenom
na druga) na glavi i mazgom Ezrom
(poklonom od mama Olge). Desetak
godina kasnije, u epizodi „Ma nosi se“,
Kurdijeve uloge u kampu setiće se prepredeni policajac voljan da otme
skriveni novac. Bežeći od potere naši junaci će banuti u skriveno bogataško
imanje; bizarni odnosi između članova disfunkcionalne porodice odnosno
maltretiranje potčinjenih daju Hermanu
priliku da preispituje granice ljudske tolerancije i (ne)normalnosti.
Razigrani
crtež sa povremenim majstorskim pejzažima i enterijerima i višeslojne priče
koje nadmašuju uobičajena stripska pojednostavljenja potvrđuju da Herman i nadalje ide novim, neutabanim
stazama razgranavanja i produbljivanja svog antologijskog serijala. Lepo je
videti legendu koja je i dalje u izvrsnoj formi.
(„Dnevnik“,
2020.)
0 komentara:
Постави коментар