EGZISTENCIJALNI
TVRDI KRIMIĆ- „Parker Ričarda Starka “ Darvina Kuka; izdavač „Darkwood“ 2014. - 2017.
U razvoju kriminalističkog žanra veoma je značajan
period takozvanog „tvrdo kuvanog
krimića“, koji se kao manir pojavio u popularnim “palp“ krimi-magazinima, pre svega u „Dark Mask“, krajem 1920-tih i odatle se
proširio na knjige, film i strip,
postajući ne samo tražena roba već i model koji je otvarao nove mogućnosti u
prevazilaženju trivijalne zabave. Naravno, sindikalno/korporativni pisci
najamnici besomučno su štancali priče/romane/scenarije koji su vulgarizovali
potencijale „tvrde škole“ ali su dela
Dešajela Hemeta, Rejmonda Čendlera, Džona
Mekdonalda ili Rosa Mekdonalda
umetnički uverljivo svedočila o velikoj snazi ovog usmerenja. Nastao u vreme
velike ekonomske krize „tvrdi krimić“
je, umesto elegantnih, sofisticiranih detektiva i policajaca, opisivao
doživljaje grubih, sirovih najamnika koji imaju svoju verziju pravde koja
sasvim odgovara okruženju u kome se kreću, od sirotinjskih četvrti prepunih
sitnih i krupnih kriminalaca, mafijaša i korumpiranih policajaca do visokog
društva, dekadentnog, perverznog i beskrupuloznog. „Tvrdi krimić“ je nastavio razvoj i posle II svetskog rata, uprkos godinama prosperiteta, nalazeći na
američkom ali i evropskom tlu nove autore koji su se kretali utrtim stazama
dodajući nove teme i stavove. Među autorima čije se shvatanje krimića temelji na „tvrdoj školi“ bio je i Donald
E. Vestlejk (1933-2008), agilni autor koji se okušavao i u drugim žanrovima
(naučna fantastika, horor...). Pišući
pod pseudonimom Ričard Stark stvara Parkera, ubicu i pljačkaša koji će biti
junak 24 romana, počev od „Lovca“ iz
1962. godine. Parker, čije se ime ne
zna (Parker mu nije pravo ime; u “Lovcu” je bio Voker), kriminalac je bez sentimentalnosti, dilema i griže savesti,
velike snage i spretnosti, pragmatičan i prilagodljiv, oprezan, promišljen i
nemilosrdan. Njegov lični kod časti i ponosa podrazumeva poštovanje date reči,
isključuje izdaju i prevaru (kolega u poslu ili devojke). Parker je „slobodnjak“, nevezan za mafiju ili druge sindikate
kriminala; nije gramziv, „radi“ da bi stekao novac koji, mada voli luksuz,
umereno troši. Bez nerealnih je ambicija ali voljan da se žestoko bori za ono
što smatra da mu pripada; u kriminalnim krugovima uživa visok ugled jer je
pouzdan, ne zaleće se nego detaljno planira i uspešno izvodi akcije. On je
uspostavio egzistencijalnu ravnotežu, zadovoljan je sobom i, ma kako to zvučalo
čudno, srećan (mada taj pojam nije u njegovoj svesti). Naravno, ravnoteža nije
trajno stanje pa se Parker, hteo ne
hteo, pored policajaca i “objekata” poslovnih aktivnosti (bankara, vlasnika
radnji), sukobljava i sa primarnim okruženjem: bivšim drugovima, nevernim
devojkama, predstavnicima organizovanog kriminala. Rečju, bezmalo savršeni
profesionalac dolazi u sukobe sa predstavnicima zakona i „nekvalitetnim“
predstavnicima svoje branše
Parker je odmah po
pojavljivanju privukao pažnju ljubitelja krimića
a zatim i filmske industrije što je donelo petnaestak manje ili više uspešnih
ekranizacija počev od filma “Point blank”
iz 1967.g. režisera Džona Bormana.
Dejvid Kuk (1962-2016) je 2009.g.
objavio prvu strip „adaptaciju i
ilustraciju“ Vestlejk/Starkovih romana sa namerom da tako “obradi” sve ili
bar većinu romana o Parkeru.
U „prvom slučaju“
iz romana „Lovac“, Parkera, nakon
uspešne pljačke, izdaju i upucaju kompanjon i dotadašnja devojka; on se vraća
iz mrtvih u Njujork da bi se
osvetio. Iako uspe da se dođe do krivaca
zamera se kriminalnoj organizaciji kod koje je njegov novac. U finalu Parker dobija ono što traži ali računi
sa organizacijom nisu izmireni. Drugi Vestlejkov
roman i druga strip adaptacija, pod nazivom „Firma“,
nastavak je Parkerovih avantura. Pošto
je operacijom promenio lice Parker
kreće u otvoreni rat sa Firmom,
poziva svoje drugove, kriminalce slobodnjake da napadaju Firmine poslove sve dok on ne uspe da uđe u trag gazde ogranka koji
ga proganja. Ali, da bi se osigurao za ubuduće Parker, pre raščišćavanja računa, sklapa dogovor o daljem
nenapadanju sa gazdinim naslednikom. Na kraju se čini da je primirje
uspostavljeno i da Parker više nije
tražena meta pa se, solidno novčano obezbeđen, vraća mirnom životu. „Firma“ je oda otporu mračnim sistemima,
slobodnoj inicijativi i posvećenosti cilju - iako je smer delovanja, iz
perspektive društva, štetan.
„Pljačka“,
po istoimenom romanu iz 1964. godine, najvećim delom je tipična priča o
dešavanjima „s one strane zakona“, iz vizure „loših momaka“, koja od žestokog
početka (u kome Parker golim rukama
ubija tipa koji ga prati) „vuče“ čitaoce sve dublje u zaplet. Pozornica
dešavanja je preterano nameštena ali je to deo svesnog poigravanja žanrovskim
obrascima. Galerija živopisnih kriminalaca krajnje je funkcionalna pošto u akciji
učestvuje čak 12 ljudi koje čitaocu moraju biti prepoznatljivi. Svi oni su
obični „radni ljudi“ (u kriminalnom biznisu) sa vrlinama i slabostima; usput,
nenametljivo ali i nedvosmisleno saznajemo da su neki od njih ratni veterani
koji se nisu najbolje snašli u mirnodopskom svetu (a što u vreme pisanja romana
nije bila preterano česta literarna tema jer su odjeci ratne pobede još bili
glasni). U trenutku kada, usred akcije, pljačkaši saznaju da su namagarčeni i
iskorišćeni za osvetu jednog čoveka prema celom gradu, priča izlazi iz šablona
i traži dodatnu pažnju. I finale takođe odstupa od viđenog - Parker „nasleđuje“ devojku poginulog
kriminalca (kao „nagradu preživelom ratniku“), znajući sasvim sigurno šta plaća
i šta će za to dobiti ali mu se po glavi mota i slika devojke koja je (želeći
bolji život) iz opljačkanog i spaljenog gradića svojevoljno pobegla sa mladim
kriminalcem - u trenutku cinične spoznaje Parkeru
se čini mu da je momak bolje prošao od njega. Takve (krucijalne) dileme jednog
okorelog ubice i pljačkaša stvarno se ne viđaju često!
„Ubijalište“
je rađeno po 14. romanu o Parkeru,
objavljenom 1971. godine. Zaplet je sasvim jednostavan: Parker sa drugovima pljačka blindirani kombi i otima džak sa
novcem. Ali, automobil begunaca izleće s puta. Parker jedini uspeva da se izvuče iz olupine i sa novcem mora da se
sakrije u zatvoreni zabavni park „Ostrvo
zabave“. Dok se penje na ogradu ugleda mračne tipove koji dodaju kovertu sa
mitom policajcima. Međutim, i ovi vide begunca a kad čuju izveštaj o pljački
73.000 dolara sve im postaje jasno. Parker
zna da je u klopci i da će, pošto pošalju „poštenu policiju“ na pogrešan trag,
loši momci i korumpirani policajci ući u zabavni park da ga nađu, ubiju i uzmu
novac. Ne preostaje mu ništa drugo do da skupo proda svoju kožu... Priča o
opkoljenom momku koji se bori protiv brojnijeg neprijatelja znana je i bezbroj
puta ponovljena i žanru i van njega pa je, osim već standardne postavke u kojoj
se Parker bori sa nepoštenim
kriminalcima (pa je njegovo časno ponašanje razlog što je simpatičan
čitaocima), začinjena egzotičnim tematskim celinama parka (od sobe sa
ogledalima, „kuće voska“, prikaza
ostrva Havaji, brodoloma, potraga
kroz galaksiju do „ostrva Alkatraz“)
u kojima Parker sprema zamke za svoje
progonitelje. Ipak, težište priče je na akciji koja čitaocu ne nudi niti
dozvoljava predah i brzinom uspešno prikriva nedoslednosti i nedostatke
zapleta.
Darvin Kuk se, nakon karijere
u dizajnerskom i animatorskom biznisu, od 2000.g. bavio stripom, kao scenarista ili crtač, u raznim projektima, od serijala
o Betmenu, Spajdermenu, Supermenu ili Spiritu do vestern i zombi storija.
Njegove „adaptacije i ilustracije“ romana
o Parkeru na razmeđi su realističnog
i karikaturalnog, sa vidljivom grafičkom stilizacijom potcrtanom umešnim
korišćenjem trobojnog postupka (crna,
bela i za svaki album druga boja, plava, siva, narandžasta), što, osim uvek
dobrodošlog oneobičavanja prizora, dodatno patinira atmosferu koja podseća na stare
filmove ili TV programe i postiže utisak „umekšavanja“ i „ulepšavanja“ prošlih
vremena. Ikonografija urbane prošlosti velikog grada koji spaja sjaj i bedu,
luksuz i ekstravaganciju i one koji se trude da ih dosegnu ili oponašaju, od
jeftinih, veštačkih plavuša natapiranih frizura do finih biznismena sa manirima
koji se bave kriminalom, brzo zavodi čitaoce. Kadriranje prizora naglašeno je filmsko,
po uzoru na najbolje crno-bele „noar”
krimi filmove, rezovi su kratki i plene smenom slika i sugestivnim, efektnim
rakursima. Pojedine table na kojima nema teksta već je sve ispričano sličicama
odista su impresivne i deluju kao komad filmske trake sa nizom slika „frejmova“.
Kuk je vrlo uspešno odradio svoj
posao stvorivši dela koja se jasno oslanjaju na prozne predloške ali imaju i
svoju osobenu, uverljivu dinamiku stripa/grafičke novele. Kuk nije rutinirani autor jer je voljan da napravi i neuobičajene pomake
u formuli koja je već donela zadovoljavajuće rezultate (od posebnog tretmana
sećanja do ubacivanja u priču dnevnih novina ili kataloga, sa drugačijim
likovnim rešenjima).
Serijal albuma „Parker Ričarda Starka“ Darvina Kuka, koji je „Ubijalištem“ zadesno priveden kraju, sveukupno se predstavlja kao
uverljiva, zanimljiva i zabavna stilska strip
vežba utemeljena na istoriji žanrovske ikonografije („tvrdo kuvanog krimića“) i nadahnuto „potkrepljena“ rafiniranim
vizuelnim „štimungom“.
STIM-PANK DOGODOVŠTINE PRGAVOG
INSPEKTORA JAZAVCA IZ SKOTLAND JARDA - „Granvil“ Brajana Talbota; izdavač
Darkwood, 2012-2016.
Brajan Talbot (1952) je engleski
strip autor bogatog opusa koji se
prostire od andergraund i korporacijskih stripova do ambicioznih,
inovativnih grafičkih novela koje su privlačile značajnu čitalačku odnosno
kritičarsku pažnju i dobile više prestižnih nagrada. „Avanture Lutera Artrajta“, stvarane do 1978. do 1989, jedna su od
prvih britanskih grafičkih novela za kojima su sledile dirljiva „Priča jednog lošeg pacova“ (1995;
srpsko izdanje „Omnibus“ 2014), „Alisa u Sanderlendu“ (2007), stim-pank „Granvil“ (2009-2012), intimističke „Ćerke“ (sa Meri M. Talbot, 2012; srpsko izdanje „Omnibus“ 2013). On je crtao stripove
o super junacima kakvi su Sudija Dred
ili Betmen) te proslavljenog,
antologijskog „Sendmena“ (1991-1993).
U Talbotovom stvaralaštvu su funkcionalno
spojene naizgled nespojive krajnosti komercijalnog, alternativnog i umetničkog stripa mada svaka od ovih kategorija ima
posebna pravila i karakteristike, potencijale, domete i ograničenja.
Suprotnosti komercijalnog i umetničkog podrazumevaju se dok je alternativni strip neukrotivi,
nepredvidivi faktor čiji su rezultati potpuno neizvesni. Iz tih se razloga strip stvaraoci najčešće drže jedne
forme i ne zalaze u ostale. Talbot se
pokazao kao produktivan i vešt zanatlija ali i kao razbarušeni alternativac odnosno
kao precizan i dubok, višesmilen umetnik. Njemu, što je takođe retko, nisu
strani ni fantastičko-žanrovski miljei niti pretežno realistički prosede.
Ovakva univerzalistička sposobnost čini ga kompletnom stvaralačkom ličnošću
sposobnom za visoke uzlete imaginacije.
Serijal “Granvil” započet je 2009.g. i do
2012.g. su objavljena četiri albuma (“Granvil”,
“Ljubavi moja”, “Crna ovca”, “Badnje veče”) a posle pet godina pauze,
2017.g. objavljen je album „Viša sila“
reklamiran kao „veliko finale“ (da li
će biti tako ostaje nam da vidimo). Ovdašnji izdavač prva četiri albuma “Granvila” u reprezentativnom ruhu
(tvrde korice, pun kolor, kvalitetna štampa) je agilni “Darkwood” koji je objavljivanje započeo samo tri godine posle
svetske premijere.
„Granvil“ je, kako stoji na
koricama albuma „Naučnofantastična
pustolovina inspektora Lebroka iz Skotland jarda“ dok na unutrašnjim
stranicama autor određuje sadržaj kao „Maštarija“.
Svet u kome se priča događa veoma je specifičan, alternativno istorijski sa
dodatkom atmosfere basni: Britanija
je izgubila rat sa Napoleonom i, sa
ostatkom Evrope, potpala pod
francusku okupaciju dok je engleska kraljevska porodica pogubljena (na
francuskom „specijalitetu“ - giljotini). Posle gotovo dva veka ropstva i duge
kampanje građanske neposlušnosti te anarhističkih bombaških napada, Engleska dobija nezavisnost pod imenom Socijalistička Republika Britanija ali
je, kao mala i nebitna zemlja, prezrena je od i dalje moćne Francuske s kojom je povezuje most preko
Lamanša. Centar čitavog sveta je Pariz zvan i Granvil. Naravno, kao i u našem, običnom svetu zločini, špijunske
zavere i političke intrige ne prestaju.
Priča prvog albuma započinje žestoko - ubistvom engleskog diplomate koje
će istražiti inspektor Lebrok koji je
domišljat kao Šerlok Holms ali i
vičan borbi (i ljubavnim osvajanjima) kao detektivi američke tvrdo kuvane škole (na primer Majk Hamer). Inspektora i njegovog
okretnog pomoćnika Pacija trag vodi u
Granvil, među elitne kabaree i mračne
uličice; oni tamo otkrivaju da je ubijeni diplomata bio špijun na tragu zavere
moćnika voljnih da izazovu haos za koji bi optužili engleske anarhiste. U tim
namerama sprečiće ih Lebrok mada ne
pre nego što strada i sam car Napoleon
XII nakon čega će u Francuskoj
izbiti revolucija. Priča drugog albuma „Ljubavi
moja“ naslanja se na prvi: Labrok i
Paci pokušavaju da uhvate surovog ubicu Besnog
Psa koji je pobegao iz zatvora pred samo pogubljenje a onda volšebno,
uprkos blokadama puteva, osvanuo u Granvilu
gde ubija prostitutke. Mada suspendovan zbog neposlušnosti Labrok odlazi na lice mesta i pokušava da složi sve kockice u
mozaiku. Jasno mu je da je Besnom Psu pomogao neko vrlo moćan odnosno da ubica u Granvilu traži nešto od državne
važnosti. Klupko zločina se odmotava a njihov uzrok je u bliskoj prošlosti, u
danima otpora i akcija najfanatičnijih boraca iz Besne brigade koji nisu znali za milost. Mračna tajna pobede –
masakr pobunjeničkih vođa – vodi inspektora u sam politički vrh nove države, do
nesuđenog premijera! Čini se da nijedna pobeda nije čista, da slavodobitni
oslobodioci kriju tajne koje bi voleli da se zabašure univerzalnim opravdanjem
ostvarenja najvažnijeg cilja - slobode. Opravdanje da rat traži i donosi
stradanja i žrtve nije (uvek) dovoljno jer čak i u najmračnijim vremenima postoje
(ili bi trebale da postoje) granice humanosti (i među životinjama!). Konačno,
na maksimu da „cilj opravdava sredstva“ ne pristaju svi.
U “Crnoj ovci”, Lebrok i Paci se vraćaju u
Granvil koji je u socijalnim
previranjima, da bi rešili bizarno ubistvo umetnika Gistava Gavranea u iznutra zaključanoj sobi (u krimiću postoji čitav podžanr dela koja se bave takvim ubistvima).
Bizarno rešenje neće otkriti ubicu niti prekinuti niz zločina jer će i Ogist Gloden, naslednik Gistavovog nedovršenog posla (murala sa
socijalnom tematikom) biti ubijen. Indicije vode do industrijalca, bogataša i
mecene umetnosti Krestoa (on je
žabac), koji potpomaže slikare Novog vala,
ljute protivnike figurativnosti; istovremeno u podzemnom zamku Kresto drži naučnike i inženjere
koji konstruišu borbene robote. Da
zamešateljstvo bude još veće Lebrok
sreće svoju simpatiju iz prethodne posete Granilu,
jazavicu Bili, glamuroznu prostitutku
i slikarskog modela, odlučnu, nezavisnu ali ne i previše suptilnu damu. Veliki
prevrat koji na ulice izvodi ubilačke robote stavlja, u opštem metežu, na tešku
probu sposobnosti svih junaka da prežive i spasu državnu upravu. U četvrtom
albumu, “Badnje veče”, Lebrok se (bez
Pacija) vraća u Granvil kako bi spasao devojčicu Bucku Mrvic koja pristupa komuni crkve evolucione teologije koju
vodi harizmatični jednorog Apolon.
Mada Apolona i njegovu svitu prati
loš glas iz inostranstva (osim obmana, zavođenja mladih i krađa postoji sumnja
u izazivanje masovnog samoubistva poklonika), u Francuskoj su oni „čisti“. Sticajem okolnosti Lebrok upoznaje Talija
Tomsona koji takođe prati Apolona;
Tali je inspektor Pinkertonove detektivske agencije i - „testoliki“ jer su ljudi u Novom svetu izjednačeni sa životinjama
dok se u Evropi još tretiraju kao
niža bića. Apolon, u želji da stekne
političku moć, planira da, na skupu koji je kopija poslednje Isusove večere, organizuje stranku koja
će se, sa njim kao vođom, boriti za istrebljenje ljudi optužujući ih da su
krivi za lošu društvenu situaciju. Lebrok
i Tali, uz pomoć prostitutke Bili
kreću u akciju oslobađanja Bucke. U Apolonovom sedištu osim harema otkrivaju
Docu, Apolonovog mentora koji
priznaje mnoge grehe svog pulena kao i njegovu strast prema pronalaženju
jevanđelja izbačenih iz Biblije.
Nakon vratolomnih akcija Apolon gine na
rukama Bucke, beg ostalih nevaljalaca
je osujećen, Talije je obavio zadatak
a Lebrok predstavio Bili svojoj deci. Nađena jevanđelja
završavaju u vatri jer se u njima krije vrhunska jeretička istina (za koju svet
nije spreman) da je Isus bio - čovek!
„Badnje veče“ je na tragu priča o tajnim
prevratničkim znanjima (kao u Braunovom
„Da Vinčijevom kodu“), odnosno mističkim kultovima i manipulacijama masama.
Stim-pank je podžanr naučne fantastike, nastao u drugoj
polovini 1980-tih godina, koji meša atmosferu XIX veka (nominalno engleske
viktorijanske epohe) sa tehnološkim racionalizmom i sledstvenim doživljajem
civilizacije XX veka. Čitavo alternativno-istorijsko zamešateljstvo “Granvila” sa prepoznatljivom
ikonografijom stim-panka (vozila i
automati na paru, svakojaki transportno-putnički baloni, patinirana
atmosfera...) obogaćeno je činjenicom da su junaci priče – životinje (ili
životinske glave na ljudskim telima): domišljati, nabildovani i na pesnicama i
pištoljima brzi Lebrok je jazavac, Paci je, naravno, pacov, Napoleon XII je lav, francuski premijer
zec, hijena je policijski komesar, ministar vojni je nosorog, diplomata je
vidra, Besni Pas je pacov... Ova
basnolika postavka daje pričama svežinu, šarm i bogati sloj asocijacija. U ovom
svetu ljudi su prezrena nakaradna stvorenja, „testoliki“, vrsta šimpanza evoluirala u Angulemu (gde se, u našoj realnosti, održava najveći svetski
festival stripa), bez građanskih
prava i bez pasoša pa ih u Britaniji nema.
“Granvil”
je, u četiri dostupna nam albuma, dopadljiv zbog razigranog crteža i dinamično
koncipiranih tabli kao i zbog zapleta odnosno aluzija na tekuću savremenu
istoriju te humornog odmaka koji je koliko veseo toliko, povremeno, i ciničan. Talbotove „Maštarije“ definitivno nisu neobavezne instant akcione razbibrige
za jednokratnu upotrebu a zapleti se ne iscrpljuju u bizarnim dešavanjima već
odlaze i korak „iza scene“ dajući širu društveno-političku sliku (kojoj se, uz
malo truda, može naći „parnjak“ u našoj stvarnosti). Zahvaljujući autorovoj visprenosti
ova stim-pank basna sa poukama
valjano je realizovana pa je „Granvil“ zanimljiv
strip serijal visokog umetničkog
potencijala i kvaliteta.
(“Kvartal”
28-30, 2018.)
0 komentara:
Постави коментар