Osnovna
priča „Iščezlog sveta“ vrti se oko
ekspedicije poslate u zabiti reka Amazon da
potvrdi tvrdnje prgavog profesora Čelendžera
da je tamo otkrio plato na kome žive praistorijske životinje. Grupu, uz Čelendžera čine njegov protivnik, stari
profesor Samerli, avanturista i lovac
lord Rokston i mladi novinar Edvard Melon. Nakon mnoštva muka
ekspedicija stiže na svoj cilj i otkriva fantastični ali i opasni biljni i
životinjski svet kao i pleme pitomih Indijanaca
koje terorišu surovi ljudi-majmuni.
Nakon što pomognu slabima da pobede istraživači se vraćaju u Englesku. Na skupu Zoološkog instituta, međutim, njihova priča biva osporena sve dok Čelendžer ne otkrije svoj ključni, živi
dokaz - mladog pterodaktila koji, na
žalost, pred zapanjenom publikom uspeva da pobegne kroz otvoreni prozor.
Trijumf nauke i njenih emisara ogroman je i oni planiraju svoju dalju sudbinu,
od povlačenja u penziju, osnivanja muzeja do novog putovanja u iščezli svet.
Kao što je Holmsa stvorio po stvarnom čoveku, Dojl je i za profesora Čelendžera imao uzor u svom profesoru
fiziologije Vilijemu Raterfordu.
Čelendžer je ekscentrična osoba (kao i Holms),
preke je naravi, bez manira, spreman da se pobije sa neistomišljenicima; izuzetno
je snažan mada onizak, duge crne brade i prodornog glasa kojim bez zaziranja
vređa svoje saputnike - njegov bizarni izgled ipak će mu doneti koristi kada
istraživače otmu ljudi-majmini a u Čelendžeru prepoznaju svog daljeg
rođaka! Ostali junaci su standardnih osobina: profesor Samerli je mršavi, asketski lik, lord Rokston preduzimljiv i nepokolebljiv borac a Melon zbunjeni mladić koji se uči osnovnim životnim vrednostima i
koji je pripovedač/beležnik događaja. „Iščezli
svet“ nastavlja dugu tradiciju „muških“ priča o istraživanju egzotičnih
zemalja kao i tradiciju kolonijalnog romana u kojima nadmoćni beli čovek
„kroti“ divljake (od tih stavova nisu imuni ni Čelendžer ni Rokston).
„Iščezli svet“ je ispripovedan krajnje funkcionalno (uz poneki previd i kontradiktornost), bez stilskih dodataka, sa težištem na uzbudljivim dešavanjima koja ne dozvoljavaju čitaocu da odahne. Dojl je uvođenjem nauke kao tumača dešavanja nadogradio pustolovnu matricu. Priče o praistoriji, pripovedane iz vizure njenih stanovnika, postojale su i ranije; Žil Vern je u „Putovanju u središte zemlje“ (1864) u nju uveo savremene ljude a „Iščezli svet“ je svojom dopunom potvrdio zavodljivost ovog koncepta. U potonjim godinama pojavljivaće se brojna dela sličnog zapleta (i ne prevelikih umetničkih dometa), bilo da zaostali svet smešteju u dubine naše planete („Plutonija“ V. Obručova, serijali „Pelusidar“ E. R. Barouza) ili na razne zemaljske zabiti, ostrva, doline, visoravni i slično (od „Zemlja koju je vreme zaboravilo“ E. R. Barouza do osavremenjene verzije priče u „Parku iz doba jure“ Majkla Krajtona po kome je nastala istoimena filmska franšiza). U svakom slučaju, „Iščezli svet“ je bitna karika u razvoju „praistorijskog“ podžanra naučne fantastike odnosno pustolovne literature.
„Iščezli svet“ je ispripovedan krajnje funkcionalno (uz poneki previd i kontradiktornost), bez stilskih dodataka, sa težištem na uzbudljivim dešavanjima koja ne dozvoljavaju čitaocu da odahne. Dojl je uvođenjem nauke kao tumača dešavanja nadogradio pustolovnu matricu. Priče o praistoriji, pripovedane iz vizure njenih stanovnika, postojale su i ranije; Žil Vern je u „Putovanju u središte zemlje“ (1864) u nju uveo savremene ljude a „Iščezli svet“ je svojom dopunom potvrdio zavodljivost ovog koncepta. U potonjim godinama pojavljivaće se brojna dela sličnog zapleta (i ne prevelikih umetničkih dometa), bilo da zaostali svet smešteju u dubine naše planete („Plutonija“ V. Obručova, serijali „Pelusidar“ E. R. Barouza) ili na razne zemaljske zabiti, ostrva, doline, visoravni i slično (od „Zemlja koju je vreme zaboravilo“ E. R. Barouza do osavremenjene verzije priče u „Parku iz doba jure“ Majkla Krajtona po kome je nastala istoimena filmska franšiza). U svakom slučaju, „Iščezli svet“ je bitna karika u razvoju „praistorijskog“ podžanra naučne fantastike odnosno pustolovne literature.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар