Jalmar
Sederberg (1869-1941) jedan je od najznačajnijih švedskih
pisaca XX veka; pisao je poeziju, drame, novele i romane među kojima su
zapaženi „Zavaravanje“ (1895), „Mladost Martina Brika“ (1901), „Doktor Glas“ (1905), „Ozbiljna igra“ (1912). Dobitnik je
prestižnih književnih priznanja.
Pojava
romana „Doktor Glas“ izazvala je
svojevrsni javni skandal zbog bavljenja provokativnim temama seksa i smrti.
Kroz zapise iz dnevnika stokholmskog lekara, datirane od 12. juna do 7. oktobra
neimenovane godine (mada se po nizu pojedinosti može zaključiti da je reč o
godinama s kraja XIX i početka XX veka), sklapa se bizarna priča o lepoj i
mladoj ženi starog sveštenima Gregorijusa
koja se obraća doktoru za pomoć u vrlo delikatnoj situaciji: ona oseća
odvratnost prema intimnim „bračnim dužnostima“ jer ima mladog, markantnog i
poželjnog ljubavnika. Doktor Glas,
neženja u tridesetim godinama, pristaje da, pod izgovorom očuvanja zdravlja
supruge, predloži svešteniku da se uzdrži od svojih bračnih prava. No, ovo je
rešenje kratkotrajno a doktor, sada pod izgovorom da je sveštenikovo srce
slabo, predlaže mu da ode neko vreme u banju. Naravno, i ovo je privremena
situacija i doktor, naizgled spontano i neosetno, shvata da se ulog u ovoj igri
povećava i da je moguće samo jedno trajno rešenje - eliminacija sveštenika!
Ipak, izvršenje ovog (zlo)dela neće doneti mir ni nevernoj supruzi (novopečenoj
udovici) a ni doktoru.
Doktor
Glas po svemu je apartna, introvertna,
kontraverzna pojava. Mada, kako sam tvrdi, lekar mora biti čovekoljubiv ili
častoljubiv, on te pojmove shvata sasvim drugačije od svog okruženja. On nema
isti odnos prema svim ljudima, pojam bezrezervne humanosti mu je stran a njegovo osećanje
časti vrlo je specifično. Koreni takvog neuklapanja u kanone buržoaskog društva
i morala brojni su, od nesretne romanse koja ga je distancirala od ženskog
sveta preko nesigurnosti u svoju životnu „misiju“, sklonosti melanholiji i
depresiji do perioda izuzetne osetljivosti (pa i razdražljivosti) na prirodu, vremenske
prilike, muziku, ljudske pojave i mirise... Portret ovakvog, neuravnoteženog
lekara svakako nije u skladu sa standardizovanom društvenom ulogom kakvu lekari
imaju (a koja podrazumeva staloženu osobu bezmalo božanskih moći i znanja o
životu, bolestima i izlečenju). Glas
sasvim pragmatično razmišlja o samoubistvu kao izlazu iz neizdrživih patnji da
bi, potom, isti princip preslikao na situacije kada bolesnicima treba
prekratiti muke. Neortodoksna su i njegova promišljanja o ljubavi i abortusu, ljudskom
rodu (neretko bliska mizantropiji), religiji, svetskim događajima.
Glasova socijalna neprilagođenost se,
pojačana povlašćenim položajem lekara u zajednici, nastavlja i na razmeravanja
morala odnosno uplitanja u lične odnose ljudi. On vrlo lako prihvata da laže i
obmanjuje sveštenika nalazeći izgovor u svojoj fetišizovanoj, idealizovanoj
verziji ljubavi. I njegova odluka da mladu ženu definitivno oslobodi okova
neuspešnog braka samo je konsekventno sprovođenje u delo te fiksacije. Mada se
doktoru čini da se zaljubio u ženu koju štiti, olako odustajanje da makar
pokuša da ostvari dublju vezu s njom (kada ju je ljubavnik napustio) dokaz je
njegove apatije i nesposobnosti za aktivno delovanje. Paradoksalno, jedina
akcija koju je doktor Glas bio
sposoban da izvrši bila je destrukcija. Nakon toga on se povlači u jalova
premišljanja, isprazne razgovore sa poznanicima (pravih prijatelja nema) i povremene
voajerske ekskurzije do stana voljene osobe; istovremeno on lakonski prelazi
preko očiglednih izraza naklonosti jedne devojke.
Sederberg se u romanu „Doktor Glas“ ne libi da slika
dvoličnost društva, njegovo pokoravanje moći novca, ogoljene ljudske ambicije,
fizičku i duhovnu bedu baš kao što bez okolišanja opisuje osetljivo biće koje
pod teretom ličnih komplekasa i društvenih kanona postaje devijantno, gubi
osećaj za pravedno, milosrdno, prirodno i normalno. Forma dnevničkih zapisa
dozvoljava autoru da razotkrije mnoge mračne tajne ali i da ispiše lirske
pasaže o prirodi, da bude trezveni analitičar kao i gotovo patetični
melodramatik. U konačnom sagledavanju „Doktor
Glas“ je valjan primer skandinavske delikatne psihološko-realistične
umetničke prakse koja se iz XIX veka protegla kroz čitav XX vek sve do naših
dana.
(„Dnevnik“,
2016.)
0 komentara:
Постави коментар