U FOKUSU
U
istoriji svekolike Umetnosti zabeleženi su primeri stvaralaca koji su, u svom
vremenu, bili apartne pojave u odnosu na tekuću produkciju odnosno vladajuće
umetničke obrasce i principe. Dela takvih autora nailazila su na veće ili manje
nerazumevanje savremenika da bi, neretko, od narednih generacija bila
prepoznata kao autentična i kvalitetna te postajala svojevrsni reper za dalji
razvoj date umetničke forme/žanra. I u devetoj
umetnosti, stripu, postoje takvi neobični autori a jedan od njih je i Gvido Krepaks (1933-2003). Rođen u Milanu kao Gvido Krepas, arhitekt po obrazovanju, par godina po završetku
fakulteta bavio se dizajnom i ilustracijama za naslovne strane časopisa i ploča
da bi od 1963. g. počeo da crta stripove. Jedan je od osnivača strip magazina „Linus“, 1965. g., u kome započeo
objavljivanje svog najznačajnijeg dela, serijala „Valentina“; u prvoj epizodi „Neutron“
Valentina je sporedni lik ali će
kasnije postati junakinja niza epizoda koje se od 1968. pojavljuju i u formi
albuma kojih je, za Krepaksovog
života, objavljeno 27, na koje će se nadovezati albumi sa ilustracijama i skicama.
Krepaks je, pored svoje najvažnije
junakinje, stvorio desetak albuma sa drugim heroinama, od Justine (po markrizu De Sadu),
famozne O, Emanuele do Belinde, Anite, Bjanke, u lepršavim i
erotizovanim avanturama. Krepaks je
takođe crtao strip adaptacije književnih dela kakva su „Dr. Džekil i mr. Hajd“, „Frankenštajn“, „Drakula“, „Proces“,
„Kazanova“, „Okret zavrtnja“ ali i originalne stripove različitih tema.
Sveukupno, njegov će strip opus ostati zapamćen po prepoznatljivom crtežu, specifičnom
kadriranju i montaži tabli odnosno finoj erotici koja ne prelazi u vulgarnost.
Ono što ga je činilo apartnim jeste sklonost fantazmagorijskim, halucinantnim,
somnambulnim sadržajima koji se samo delimično mogu „opravdati“ duhom hipi generacije 1960-tih a koji nailaze
na prihvatanje potonjih generacija.
REČ KRITIKE
Album
„Valentina, biografija jednog lika“
predstavlja prvi tom „zvanične“ istorije
ove heroine, što znači da epizode u njemu nisu poređane po vremenu
objavljivanje već po godinama Valentininog
odrastanja (mada se ona u nekoliko epizoda priseća svog detinjstva i
mladosti i tako dopunjuje praznine u svojoj biografiji). Valentina Roseli je rođena u jeku II svetskog rata, 25.12.1942.g. u
Milanu i odrastala u posleratnom
svetu obnove „običnog života“ i promene političkih sistema sa kojima su se
mešale njene fantazije izazvane pričama, stripovima (Flaš Gordon, Mandrak, Dik Trejsi) i filmovima (njena frizura je
ugledanje na glumicu Luizu Bruks).
Epizoda „Neustrašiva Valentina“ (iz 1971/72),
prati stasavanje mlade lepotice i njene probleme, od neuklapanja u okruženje i
neslaganja sa porodicom do anoreksije kao mogućeg odbijanja da postane žena;
paralelno se prati i rast Filipa
Rembranta, budućeg Valentininog
ljubavnika i supruga. Epizoda „Neustrašiva
Valentina od papira“ (1968) meša realnosti i fantazije mlade Valentine. Nakon ovih stripova sledi
segment „Iza kulisa jednog stripa“ (koji
će se ponavljati posle svake nove epizode) u kome Krepaksov sin Antonio i
supruga Luiza objašnjavaju pojedine
table odnosno njihovu „realnu podlogu“ u umetnikovom životu.
U
nastavku, nakon kratke erotske fantazije, započinje epizoda „Krivina Lezmo“, u stvari prva epizoda
serijala iz 1965.g. o prefinjenom esteti Filipu
Rembrantu, koji je i famozni Neutron,
borac protiv zločina sa superiornom tehničkom opremom i sposobnošću da parališe
pogledom. Priča prati njegovu akciju usmerenu na raskrinkavanje bande ubica
mladih bogataša, što omogućava da njihove supruge-udovice „pre vremena“ naslede
novac koji će podeliti sa svojim nalogodavcem. Valentina se upoznaje sa Filipom
i započinje vezu koju ometaju njegove osvetničke aktivnosti. Na kraju avanture
je neizvesno da li će se Filip
vratiti u Ameriku ili ostati u Italiji sa Valentinom. Epizoda je vidljivo slabije osmišljena i nacrtana od
ostatka serijala ali je njeno parodiranje akcionih stripova simpatično u svojoj
naivnosti i nespretnosti. Završni segment ovog albuma, „Valentinino dete“ (1969/70), nastavak je Valentininog odrastanja: ona i Filip
postaju roditelji malog Matije, a pre
porođaja doživljavaju neobičnu avanturu koju svako različito tumači; realnost
junaka meša se sa njihovim fikcijama u kojima se pojavljuju Semjuel Beket, Dik Trejsi, Luiza Bruks,
veštica i đavo iz Bulgakovljevog
romana „Majstor i Margarita“. U ovoj
je epizodi Krepaks u punom zamahu
svog talenta, od razbarušenog crteža koji je ponekad virtuozan a potom, čak i u
sledećem kvadratu, nevešt, naizgled amaterski, izuzetno razigranih tabli do
mnoštva citata iz visoke i popularne kulture. Album zaključuje nadahnuti tekst Mira Silvere koji vrlo lucidno tumači Krepaksovo delo.
„Valentina“ je strip koji
traži čitaoce otvorenih pogleda i slobodnih shvatanja a njihov trud nagrađuje
odista vanrednim umetničkim doživljajima i senzacijama.
(„Dnevnik“,
2015.)
0 komentara:
Постави коментар