Tretman naučne
fantastike u posleratnoj Jugoslaviji
bio je vrlo šarolik: od potpunog akademskog ignorisanja, preko otvorene
netrpeljivosti do prigodnog svrstavanja u literaturu za „decu i omladinu“. Istini za volju, u obaveznoj lektiri za osnovne
škole bilo naučnofantastičnih knjiga
(„Jan Bibijan na Mesecu“ Elina Pelina, „Zvezda Kec“ A. Beljajeva, „20.000 milja
pod morem“ Žila Verna), priče i romani ovog žanra objavljivani su po
časopisima i u raznim edicijama (neke su bile specijalizovane za ovaj žanr) ali
serioznog bavljenja ovom literaturom nije bilo; žanrovska dela „ozbiljnih“
pisaca kakav je npr H. Dž. Vels često
su tretirana kao političke alegorije, dakle van žanra. Izostanak temeljnijeg
razmatranja naučne fantastike svakako
je bio posledica nepoznavanja dešavanja u svetskoj literaturi; ovaj žanr je
imao svoju „zapadnu“ varijantu ali i „istočnu“ pa nije mogao biti potpuno
zabašuren ali je mogao biti uspešno prećutkivan. Posle sporadičnih radova na
ovu temu razbacanih po časopisima, pojava knjige „Od Lukijana do Lunjika“ Darka Suvina 1965. godine, sa podnaslovom „Povijesni pregled i antologija
naučnofantastične literature“ označila je početak akademskog bavljenja
ovakvom literaturom. Svojevrsni nastavak ovog trenda je knjiga „Savremenici budućnosti“ Zorana Živkovića (1948) iz 1983.g.
(izdavač „Narodna knjiga“ Beograd);
podnaslov ove knjige je „Priče i tvorci
naučne fantastike“. Živković u Predgovoru ukazuje na sličnosti (obe
knjige sadrže „kritičke tekstove i SF
priče“) i razlike sa Suvinovom
knjigom: „Kod Suvina taj pristup
pretpostavlja najopštiji presek (žanra),
dok ja prvenstveno nastojim da se usredsredim na jedno posebno poglavlje u
istoriji SF žanra - na čin umetničkog sazrevanja naučne fantastike, koji se
odigrao pedesetih godina ovog veka (XX veka).“
Živkovićev „Uvod“ bavi se poetikom naučnofantastičnog
žanra odnosno istorijskim sazrevanjem žanra od početaka preko međuratne
američke „palp“ faze do umetnički
relevantnih dela koja se pojavljuju posle II
svetskog rata. Zatim sledi predstavljanje deset klasika žanra: Kliforda Simaka, Teodora Sterdžena, Isaka
Asimova, Džejmsa Bliša, Frederika Pola, Reja Bredberija, Artura Klarka,
Stanislava Lema, braće Strugacki i Ursule Legvin. Autori su predstavljeni
sa po jednom pričom-novelom (koje uglavnom variraju prepoznatljivu žanrovsku
ikonografiju: napredna tehnologija, svemirski letovi, susreti sa vanzemaljskom
inteligencijom...) i Živkovićevim
esejom koji detaljno analizira književnu karijeru pisaca, objavljene knjige,
karakteristična interesovanja, poetike i umetničke domete. Prvobitne verzije
ovih eseja bile su najpre štampane u SF
mesečniku „Sirius“ ali su u knjizi eseji bitno prošireni odnosno dopunjeni.
„Savremenici budućnosti“
objavljeni su u vreme pojačanog interesovanja za naučnu fantastiku podsticanog pojavom almanaha „Andromeda“, obnovom SF
edicije „Kentaur“, pojavom SF časopisa „Sirius“ te stasavanjem
generacije domaćih pisaca koji se bave ovim žanrom. Većina priča prvi put je
prevedena i bila važna za upoznavanje sa bitnim žanrovskim piscima dok su eseji
popunjavali praznine u informacijama (koje tada - pre kompjuterske i internet
revolucije - nisu bile tako lako dostupne) o opusu pomenutih autora odnosno o
temama koje su bile aktuelne u datom periodu i trendovima-modama koje je žanr
„preživeo“ na svom putu koji je vodio od seriozne literature koja je, zbog
potreba američkog tržišta jeftine zabave, pretvorena u šund i saterana u
paraliterarni geto iz koga se teško uspinjala na glavnotokovsku književnu
scenu; put naučne fantastike u Istočnom bloku bio je unekoliko
drugačiji jer je tamo žanr trpeo neskrivene ideološko-propagandne pritiske ali,
s druge strane, nije tretiran kao petparačka literatura. Uprkos ponekim
nepreciznostima odnosno nedorečenostima „Savremenici
budućnosti“ su važno delo za razvoj domaće žanrovske scene i svesti; oni su
i svojevrsni začetak Živkovićevog
kapitalnog dela - „Enciklopedije naučne
fantastike“ iz 1990.g. I posle tri i po decenije od pojavljivanja ovo delo
nudi nekolicinu sjajnih i istorijski relevantnih priča odnosno niz ekskluzivnih
podataka o piscima koji su, svi odreda, klasici ovog književnog žanra koji je
obeležio XX vek a nastavlja svoj
život i razvoj i u ovom veku.
(„Dnevnik“,
2019.)
0 komentara:
Постави коментар