Istorija evropskog stripa, onog nastalog pre Drugog
svetskog rata a posebno onog stvaranog u prvim decenijama posle njega,
izuzetno je bogata a u njenom centru su
Francuska i obližnja Belgija,
mada su i Engleska i Italija imale značanu ulogu u njoj.
Dobar deo onoga što je tih godina crtano i objavljivano po raznim magazinima i
(retkim) albumima, predstavljen je i na prostorima bivše Jugoslavije ali potpuno haotično, bez reda i sistema, uz raznorazna
prilagođavanja (čitaj skraćivanja ili cenzurisanja), na niskom tehničkom nivou
štampe i u mnogim izdanjima, neredovnim i kratkog veka. Otuda su ovdašnji
ljubitelji devete umetnosti imali probleme sa praćenjem serijala i njihovim
kontinuitetom jer su se epizode štampale u raznim publikacijama i „na preskok“,
uz časne izuzetke Bonelijevih
serijala koji su bili koliko-toliko hronološki objavljivani u samo za njih
predviđenim edicijama.
Zbog svega navedenog svaki poduhvat koji je
zamišljen tako da u potpunosti i po redu isprati određeni strip serijal zaslužuje pažnju i podršku pošto se njegov značaj ne
iscrpljuje samo u objavljivanju stripova
već i u izgradnji šireg i zaokruženog pogleda na istoriju ove umetničke forme.
U tom kontekstu znatiželjni će čitalac prelistavati album „Valerijan 1“ Mezijera i
Kristina, objavljen zajedničkim snagama beogradskog „Darkwooda“ i novosadskog „Marketprinta“
u ediciji imena koje sve otkriva - „Integrali“.
„Valerijan“ koga su 1967. godine stvorili scenarista Pjer Kristin (1938) i crtač Žan-Klod Mezijer (1938) spada u
najpoznatije/najpopularnije naučnofantastične
serijale svog vremena (a još nije okončan, najnovija 21. epizoda pojavila se
2010. godine). Mezijer i Kristin deo
su velikog strip talasa koji se,
podstaknut i aktivnom kulturnom politikom Francuske
koja je podsticala domaće stvaralašto kako bi se izborila sa naletom američke
popularne i jeftine zabave, digao posle 1945. godine i udario temelje francusko-belgijskoj strip školi. Posle
mnogo lutanja i traganja za svojim identitetom, koji dugo nije bio fokusiran
samo na crtanje, Mezijer se
„primirio“ i, sarađujući sa drugom iz detinjstva, piscem Kristinom, osmislio „Valerijana“
koji je najpre počeo da izlazio u prestižnom mesečnom strip magazinu „Pilot“ (tako je bilo sve do 1985.
godine). Mada je nastao u vreme kada je naučnofantastični
strip bio atraktivna i tražena, pa, stoga, i masovno štancana roba, „Valerijan“ ili, kako se u originalu
zove, „Valerijan i Lorelina“, uspeva
ne samo da opstane već i da se primetno razvija i produbljuje.
Početna postavka pozornice za priče je relativno
jednostavna i žanrovski prepoznatljiva: 2314. godine otkrivena je
prostorno-vremenska teleportacija i stvoreno zemaljsko galaktičko carstvo kome
je sedište Galaksiti. Ljudski rod se
odao uživanjima svih vrsta. Prostorsko-vremenska služba kojom upravljaju
tehnokrati odgovorna je za održavanje reda. Njeni agenti patroliraju prostorom
i vremenom i bore se sa piratima, odnosno istražuju daleke planete na kojima
postoje potrebni resursi. Valerijan je
jedan od najsposobnijih prostorno-vremenskig agenata koji dobija teške zadatke.
Njegova saputnica je Lorelina sa
kojom je u (nedovoljno) određenim emotivnim odnosima. Ovaj tandem u svakoj
epizodi rešava neki problem ili razotkriva misterije na egzotičnim planetama, a
neretko odlaze i u prošlost Zemlje.
Prvi tom integralnog „Valerijana“ na 232 kolor stranice sadrži početnu, nultu epizodu
odnosno prve četiri epizode serijala. U nultim „Lošim snovima“ Valerijan dobija zadatak da uhvati Ksombula koji je sabotirao kompjutere Službe snova i brojnoj klijenteli
pokvario popularnu zabavu sanjanja programiranih snova. Trag vodi u XI vek, vek
magije i čudovišta; Valerijana iz
nezgodne situacije spasava spretna, crvenokosa Lorelina koja će mu pomoći i u ispunjenju zadatka. Ali Ksombul se ne predaje i u epizodi „Grad pokretnih voda“ beži iz zatvora u Njujork 1986, kada je počeo potop na Zemlji i mračno doba koje će trajati sve
do otkrića teleportacije. Valerijan
ga proganja ali upada u nevolje iz kojih ga opet spasava Lorelina. Njih dvoje će posle mnogih peripetija pobediti Ksombula i tako izvršiti zadatak da bi
se u narednim epizodama otisnuli u nepoznati, duboki svemir. U avanturi „Carstvo hiljadu planeta“ agenti odlaze
u Sirt, centar pomenutog carstva sa
kojim ljudi još nisu u kontaktu. Ustrojstvo trgovačke civilizacije krije i
tajnu čije otkriće će osvetliti jedan od segmenata zemaljske istorije. „Svet bez zvezda“ nalazi se u srcu
planete koja preti da uništi jednu ljudsku naseobinu a agenti će se opet boriti
sa neobičnim društvenim podelama. Epizoda „Dobro
došli na Alflolol“ stavlja agentima u zadatak da reše neobičan problem: na
planetu Tehnorog iz koje ljudi crpe
sirovine vraćaju se starosedeoci, potpuno hedonistički nastrojeni. Sukob između
civilizacija različitih koncepcija postojanja je neminovan, Alflololijanci bivaju oterani u rezervat
iz koga beže a Valerijan i Lorelina
pokušavaju da im pomognu.
Iako je žanrovski prepoznatljiv (svemirska
putovanja, sukobi, različiti oblici vanzemaljskih inteligencija) „Valerijan“ umnogome odskače od
obrazaca: niti je antropocentričan, niti je mačoistički, niti protežira
nasilje. Lepši deo agentskog tandema nije bespomoćan već često upravo spasava
muški deo ekipe iz nevolja. Nema ni militantnosti kao ni ludih naučnika i
zlobnih svemirskih čudovišta. Rečju,
avanture su osmišljene bez jeftinog senzacionalizma i robovanja šablonima. Mezijerov crtež vidno napreduje iz
epizode u epizodu, nestaju opterećujući detalji a slike ipak dobijaju na
punoći, kadriranje i montaža kvadrata/tabli sve su dinamičniji. Karikaturalnost
likova, isprva vrlo jaka, ublažena je i bliža realizmu.
Serijal „Valerijan“
važna je karika u razvoju evropskog i svetskog žanrovskog stripa a njegove epizode su i posle gotovo pola veka uzbudljive i
zavodljive te zaslužuju čitalačku pažnju.
(“Dnevnik”, 2015.)
0 komentara:
Постави коментар