Moćna
reklamna mašinerija američke filmske industrije uzbacila je u žižu
interesovanja širokih masa konzumenata još jedan proizvod – naučnofantastični spektakl „Marsovac“ u režiji Ridlija Skota, sa Metom
Dejmonom u glavnoj ulozi. Literarni predložak za ovaj hit je istoimeni
roman potekao iz pera/tastature Endija
Vira (1972). Svojim debitantskim delom Vir
je iživeo deo „američkog sna“ i postao
novo literarno ružno pače koje se pretvorilo u (isplativog) labuda. Njegova
spisateljska priča liči na onu prethodne zvezde Džoane Rouling (i niza ranijih) i svodi se na pouku: budite uporni,
nikada ne odustajte i, u jednom trenutku, postaćete slavni. Kao Roulingova, i Vir je svoje spisateljsko čedo pokušavao da proda nezainteresovanim
izdavačima a onda je „Marsovca“
okačio na Amazonov sajt i prodavao
kao elektronsku knjigu, u tom trenutku najjeftiniju (samo 99 centi). I -
publika se pomamila, masovno kupovala e-knjigu (35.000 knjiga za prva tri
meseca) što nije promaklo „Kraunu“,
izdavaču „papirnih“ knjiga, koji mu je ponudio ugovor pa je roman ugledao
svetlo dana kao klasična knjiga. Potom je ovo delo zapalo za oko filmskim
producentima koji su namirisali novi „blokbaster“
i – sve ostalo je istorija (zabave i profita). Hoće li film ispuniti očekivanja
producenata videće se po finansijskim izveštajima a da li će preživeti sezonu i
ostati zapamćen saznaćemo za par godina.
Nezavisno od sve ujdurme oko filma
znatiželjnim čitaocima, ovdašnjim ljubiteljima naučnofantastičnih knjiga (u bilo kom obliku), na raspolaganju je
obimni debitantski roman (386 stranica) vatrenog zaljubljenika u astronautiku.
Priča je krajnje jednostavna i bezbroj puta ponavljana jer po osnovnim
karakteristikama pripada korpusu „Robinzonijada“,
dela koja se temelje na iskustvima klasičnog romana Danijela Defoa iz 1719.g. (dela sa ovom tematikom bilo je, naravno,
i ranije, još od antičkih vremena). Dakle, sticajem okolnosti američki astronaut
Mark Vatni biva ostavljen na Marsu (ostatak posade krene dalekoj
kući) i sve do kraja romana on pokušava (i uspeva) da ostane živ, zahvaljujući
svom znanju i veštini, da bi konačno bio spasen domišljatom akcijom brižnog (i
pametnog) ostatka posade (pod budnom pažnjom i uz učešće čitavog čovečanstva).
U bezbrojnim su romanima/pričama/filmovima/stripovima ljudi ostavljani i gubljeni
na raznim asteroidima i planetama i svi oni daleki su „potomci“ brodolomnika na
zemaljskim morima. Na Marsu su takođe
mnogi nevoljnici bili izgubljeni, kako na filmu, od kojih je najpoznatiji „Robinzon Kruso na Marsu“ (1964), tako i
u romanima/pričama – među najpoznatijim prozama s ovom temom je roman „Prvi na Marsu“ Reksa Gordona (1956,
drugi naslov ovog dela je još ilustrativniji „Ne čovek Petko“). Najnoviji, Virov
Robinzon neće naći Marsovce ali
će se, kao i prethodnici, boriti sa negostoljubivom planetom svojim naučničkim
znanjem (pomešanim sa improvizacijama) i moćnom tehnologijom XXI veka. Da su se
u čitavu priču umešali i domoroci s Marsa,
bio bi to tipični „kolonijalni roman“
koji je slavi nadmoć civilizovanog, prosvećenog i tehnologizovanog belog čoveka
nad ostatkom planete (naseljene obojenim ljudima).
Vir strogo
insistira na poštovanju nauke i njenih zakonitosti (koja još ne zna ima li Marsovca) pa Mark Vatni misli i radi, kuje planove i ostvaruje ih, stiže do
prepreka i savladava ih. Ipak, posle određenog broja stranica, na kojima on
vodi svoj dnevnik, čitalac biva zamoren takvim dešavanjima jer je glavni junak,
ma koliko sposoban bio, sasvim prozaična pojava, nesposobna za emotivne uzlete i
padove pa čak ni za opise okruženja (mada obavlja i geološke eksperimente). Sem
usredsređenosti na cilj i fizičkog umora koji rad donosi on nema druge
doživljaje; slobodno vreme koristi za gledanje (od otišlih kolega ostavljenih) zamornih
starih TV serija, čitanje romana o Herkulu
Poarou i nevoljno slušanje disko muzike. Ako se prihvati da je astronaut
„suvi racio“, bez mnogo duhovnosti i sa tek ponekom duhovitošću, pa zato ni
njegov dnevnik ne može biti drugačiji, svakako nije prihvatljivo da dešavanja
na Zemlji, u Nasi odnosno u matičnom svemirskom brodu, predstavljena iz vizure
sveznajućeg pripovedača, budu opisana neinventivno, bez ikakvih stilskih
finesa. Time priča, istina, dobija na čitljivosti ali gubi bilo kakvu književnu
vrednost. „Marsovac“ iznova otvara
staro pitanje o odnosu naučne i literarne „komponenete“ žanra, pitanje koje
nisu uspeli da razreše ni doajeni tzv „tvrde“
naučne fantastike, predvođeni Arturom
Klarkom, u „zlatnim vremenima žanra“.
Davanje primata dobroj ideji i naučnoj uverljivosti nije zalog valjanosti
priča/romana jer se oni, kao književno delo, ne isrpljuju samo u tim
elementima. Virova ideja, pak, nije ni
originalna pa ni preterano uzbudljiva, često je preopterećena naučnim znanjima
i, u spisateljskoj realizaciji, bez umetničkih dometa i kvaliteta. Mark Vatni mogao bi da pleni svojim
karakterom, smelošću ili tvrdoglavošću, pa čak i da izazove poštovanje kada bi
bio stvarna, uverljiva ličnost ali mu za to nedostaje - literarna „duša“.
Zbog svega ovoga, „Marsovac“ ostaje samo štivo za brzu i
laku zabavu-potrošnju.
(„Dnevnik“, 2015.)
0 komentara:
Постави коментар