U FOKUSU
Spisateljska
karijera Kliforda Simaka
(1904-1988) svojevrsni je presek razvoja naučne
fantastike u SAD. Zanat je, od
1931.g. “pekao” u brojnim časopisima jeftine “palp” fantastike koji su tražili – i dobro plaćali – pre svega tzv.
“spejs opere” odnosno akcione
jurnjave po Svemiru, sa mnoštvom
bizarnih bića i hrabrim astronautima sa Zemlje
(koji uvek pobeđuju na kraju). Pošto su čitaoci ovih izdanja prevashodno bili
dečaci pred autore-najamnike postavljao se zadatak da pišu jasno i uzbudljivo,
bez ikakvih literarnih ukrasa. Simak
je uspešno poštovao takve obrasce i zahteve ali su njegove priče postepeno
počele da odstupaju od kanona paraliterature
i uspostavljaju profil serioznije, umetnički relevantnije naučne fantastike. U periodu od 1944. do 1947.g. objavio je sedam
priča koje će, uz osmu priči napisanu 1951.g., objediniti u roman “Grad” objavljen kao knjiga 1952.g. (u
tom periodu je naučna fantastika tek
počinjala da se pojavljuje u knjiškom obliku na tržišti SAD). “Grad” je uz romane
“I ovo nanovo” (1951.) i “Prsten oko Sunca” (1952.) deo trilogije
koja se bavi klasičnim temama naučne
fantastike – odnosom ljudi i robota/androida,
putovanjem kroz vreme odnosno alternativnim/paralelnim stvarnostima. Dešavanja
u ovim romanima kao i u većini ostalih Simakovih
dela opisuju se kroz vizure prostodušnih, iskrenih farmera sa srednjeg zapada SAD, čiji pastoralni, pošteni život i
jedinstvo sa Prirodom bivaju narušeni
ultimativnim tehnološkim napretkom koji poništava tradiciju. Simakova proza je lepršava, šarmantna,
jednostavna, dopadljiva i pitka, često obojena melanholijom ali i radošću i
optimizmom. Još za života Simak je smatran klasikom žanra i uživao veliku
naklonost čitalaca i kritike.
REČ
KRITIKE
“Grad”
je koncipiran kao zbirka legendi koje nebrojano godina oko logorskih vatri
pričaju Psi. Instruktivni uvod u
svaku priču objašnjava stavove pojedinih teoretičara o njihovom poreklu i
mogućim značenjima. Legende prate raspad urbanog života ljudske civilizacije
uzrokovan jeftinom atomskom energijom
i hranom iz hidroponika zbog čega
zemljište gubi vrednost pa ljudi odlaze iz gradova i žive u prirodi (tako više
nema ni velikih meta za atomske ratove). Nestanak gradova povlači gubitak snage
državnih institucija jer mnoštvo ljudi nestaje iz sistema. Ključnu ulogu u ovim
procesima ima porodica Vebster: jedan
od njih proglašava smrt gradova, drugi, zbog svoje agorofobije, sprečava veliki skok u civilizacijskom napretku, treći
je, ne bi li se iskupio, modifikovao Pse
tako da oni mogu da govore, četvrti dozvoljava otkrivanje novih puteva koji idu
na uštrb opstanka rase. Vremenom se gubi kohesiona snaga ljudske vrste, oni se,
na Zemlji i u Svemiru, rasipaju i nestaju, ljudi-mutanti
odlaze u druge dimenzije a Psi
postaju gospodari Zemlje i razvijaju svoju civilizaciju koja, bezuslovno
poštujući visoko etička načela, uspeva da izbegne zamke koje su uništile Ljudsku rasu.
Simakova
početna ideja je bila protest protiv mogućeg rata i masovnih uništenja; sa tih
temelja “Grad” se izdigao u nadahnutu
prozu koja se, u zavodljivim, poetskim pričama,bavi temeljnim dilemama razvoja
i opstanka čovečanstva. Početni segmenti dela su literarno i kompozicijski
slabašni ali su potonji sve upečatljiviji. Širina vizija, njihova intrigantnost
i začudnost uveliko nadilaze granice naučne
fantastike i dosežu do visina seriozne literature. “Grad” je vrhunska potvrda Simakovog
talenta, dokaz da podele na žanrove nikako ne označavaju umetničke
(ne)kvalitete dela i, nadasve, nesporno remek-delo svekolike literature.
(“Dnevnik”, 2014.)
0 komentara:
Постави коментар