Posle tri romana: „Naživo“ (2003), „Zavodnik“ (2014) i „Prokletije“ (2021), u izdanju „Ghoul Pressa“ i „Svena“ Dejan Ognjanović (1973) objavio je zbirku priča „Divlja kapela i druge priče“. Ognjanović je itekako znan u krugovima poštovalaca žanrovske fantastike a široj je javnosti poznat kao jedan od retkih - ako nije i jedini – akademski kvalifikovanih promotera i propagatora horora kao žanrovskog usmerenja u literaturi, stripu i na filmu. Uz brojne aktivnosti na polju pisanja kritika i prikaza odnosno esejistike (u našem regionu ali i širom sveta) Ognjanović je aktivan kao urednik u izdavačkoj kući „Orfelin“ (u edicijama koje predstavljaju reprezentativna dela svetskog i domaćeg horora) te, konačno, kao romanopisac ali i pripovedač. U vreme kada je roman široko promovisan kao ultimativni standard proznog stvaranja, pisanje priča skrajnuto je iz izdavačkih programa kao, bezmalo, manje vredna rabota – ili je tačnija definicija izdavačima manje isplativa investicija. Zbog svega rečenog prijatno je iznenađenje znatiželjnog čitaoca kada otkrije da se osvedočeni romanopisac vratio kraćim pripovednim formama. Naravno, priče i pripovetke zahtevaju drugojačije spisateljske strategije i taktike nego što to traži roman pa je njihovo ispisivanje i svojevrsni test zanatske spretnosti autora.
            Ognjanović je revnosno beležio vremena nastanka i pisanja priča odnosno njihovog finiširanja („final-cut“) a to je period od 2009. do 2022. godine. Od pet u knjigu uvrštenih priča („Divlja kapela“, „Crni čovek“, „Sekta prljavih“, „Noćenje“ i „Mladež“) samo jedna („Mladež“) je premijerna dok su ostale već objavljene u nekolikim knjigama-antologijama. S obzirom na ovoliki period stvaranja odnosno neposredne ili posredne povode njihovog ispisivanja sasvim je razumljivo očekivati međusobnu raznorodnost, kako tematsku tako i stilističku. Ipak, zbirka će se čitaocima razotkriti kao dobrano kompaktna odnosno homogena. A njena tematska okosnica mogla bi se definisati kao niz fragmenata-prizora iz konstantnog (ili je tačnije - večitog) sukoba zaumnog i civilizovanog te paganskog i jednobožačkog, ovog puta predstavljenog iz vizure horor žanra. Dve priče u zbirci imaju svoje ranije postavljene-ispisane „temelje“: „Crni čovek“ je svojevrsni nastavak (i dopisano finale) romana „Zavodnik“ dok je „Noćenje“ segment iz svetova predstavljenih u romanima „Naživo“ i „Prokletije“. „Crni čovek“ je izuzetno živa, sočna ruralna fantastika u kojoj paganski doživljaj sveta drhti i otkucava ispod još uvek tanke kore pristiglih modernih vremena a sudar ta dva svetonazora neminovno je fatalan. Bliskost čoveka na selu sa Prirodom i njenim ciklusima dublja je nego ona koja (ne)postoji u gradovima koji uljuljkuju čoveka u ideji da je pobedio Prirodu i izmakao njenim zakonitostima (koje i dalje ne poznaje u potpunosti). Paganin, međutim, zna da je sićušan spram sila Prirode koje da okružuju i spreman je da joj se pokori kako bi ostvario svoje želje i potrebe, pristajući da za njenu milost plati cenu (ma koliko ona visoka bila) koja se od njega zatraži. „Noćenje“, pak, opisuje obznanu moći koje postoje van ljudskih tabora, naseobina, svetonazora i ustrojstava, obznanu oličenu u dolasku u urbani brlog bića koje racionalno nije objašnjivo niti se može smestiti u bilo kakvu mentalnu fijoku „normalnog čoveka“; to biće, ipak, postoji i ulazi u ljudski zabran, u trivijalnost života sućušnih jedinki i odatle netragom odlazi kad mu se prohte, ostavljajuću užasavajuću spoznaju o pojavama koje nadilaze sva dotadašnja iskustva „pobednika Prirode“. Naslovna „Divlja kapela“ prati avanturu momaka koji su u potrazi sa „srpskim gotikom“, kao s(p)retnim imenovanjem za tragove zaboravljene i mistikom obavijene prošlosti gledane kroz vizure mas-medijski ekploatisanih obrazaca. Vladanje popularnim znanjima ustuknuće, međutim, pred neočekivano živim misterijama koje nesmetano funkcionišu na obodima urbanog. Cena ulaska u te misterije visoka je jer traži ili voljno odricanje od prethodnog života ili nasilno žrtvovanje bezazlenih avanturista. I dok jedan od tragača za „srpskim gotikom“ neminovno postaje žrtva, junak „Sekte prljavih“ je nevoljnik koji se rado odvaja od svog dotadašnjeg promašenog života, sa svim navodnim blagodetima koje donosi, i, kroz niz inicijacijskih obreda, pristupa sasvim nepoznatom ali zavodljivom bitisanju u samoponištenju. Mada filozofski koncepti Zapadnog sveta, s manjim ili većim varijacijama, propovedaju individualnost kao princip i cilj, tvrdeći da je samosvesna jedinka ideal postojanja, u ovoj priči, kao i u romanu „Prokletije“, junak se dobrovoljno utapa u entitet koji ga nadilazi, prelazeći tako, potpuno zahvalan i zadovoljan, na novi nivo (ne)postojanja.
            Finalna priča kroz specifičnu formu filozofskog dijaloga prati naizgled lako i neobavezno nadmudrivanje predatora, prastarog bića, i žrtve, mladića nesvesnog blaga koje poseduje u apsurdnoj situaciji kada je ono što mladića opterećuje za predatora - jedini kvalitet vredan daljeg postojanja. Naravno i na žalost, sve se zablude moraju platiti bezmalo svime što se poseduje i lakonski „bagateliše“.
            Ognjanović koristi prepoznatljive teme i modele horora kao literarnog žanra ali s merom koja ne dozvoljava rutinersku ispraznost priča bilo tako što pažljivo kanališe njenu dužinu (kao kod „Noćenja“) bilo tako što obrazac oplemenjuje bogatom atmosferom, lokalnim koloritom i dijalektom odnosno živahnim dijalozima začinjenim dosetkama. Mogućnost iščitavanja proza na nekoliko značenjskih nivoa (za razliku od jednosmerno-funkcionalnog, konfekcijskog horor proizvoda) već je prepoznatljiva Ognjanovićeva odlika koja se očituje i u ovim pričama. Rečju, „Divlja kapela i druge priče“ zanimljiva je zbirka koja će biti interesantna kako ljubiteljima horor žanra tako i čitaocima kojima ovaj žanr nije prevashodna lektira. Ova knjiga potvrđuje Ognjanovića kao autora koji nastavlja svoju spisateljsku avanturu na tragu žanra ali mu i istrajno izmiče.

           

            („Književna fantastika“ broj 09, jun 2023.)

0 komentara:

Постави коментар

top