U FOKUSU
U
strip istoriji nema mnogo autora koji su uspeli da stvore više različitih
junaka koje je publika zavolela. Aleks
Rejmond (1900-1956) uspeo je u tome, čak, četiri puta! Nakon godina učenja
i šegrtovanja Rejmond je, za „King
Fičers“ stvori „Flaša Gordona“ i „Džima iz džungle“ - oba stripa imala su
premijeru 7. januara 1934. a dve nedelje kasnije, 22. januara, započele su avanture
„Tajnog agenta X-9“ koga je Rejmond crtao po scenariju proslavljenog
pisca Dešijela Hemeta. Zbog
nemogućnosti da ispuni svoje obaveze Rejmond
je 1935. napustio rad na „Tajnom agentu
X-9“ ali je, us pomoć asistenata, nastavio rad na prva dva serijala u
standardizovanom sistemu novinskih dnevnih kaiševa i nedeljnih tabli. Gordon je postao toliko popularan da ga
je, u jednom periodu, objavljivalo 150 novina. Godine 1944. Rejmond se prijavio za službu u
mornarici iz koje je izašao posle nepune dve godine i suočio se sa situacijom
da - nema posla jer je izdavač za njegove serijale angažovao druge crtače. Rejmond je morao da smisli novog junaka
a kako je rat od njega stvorio realistu (umesto ranijeg fantaste) njegov izbor
je bio kriminalistički strip u kome je glavna ličnost privatni detektiv
posebnog kova. U tom su periodu krimićima vladali „tvrdokuvani“ detektivi stvoreni deceniju ranije u delima Hemeta, Čendlera i brojnih drugih
pisaca; oni su nasledili i potisnuli prefinjene detektive ranijeg perioda. Rejmond, međutim, nije želeo puku divlju
avanturu i akciju već da se „spusti na zemlju“. Otuda je čitava postavka stripa
i njegovih aktera, kao i manir crtanja morao biti drugačiji, nov a, opet,
prihvatljiv širokoj publici. „Rip Kirbi“
je uspeo da se dopadne čitaocima ali i da postane strip klasik. Rejmond ga je, u saradnju sa scenaristom
Vordom Grinom, stvarao od 1945. (prva
epizoda počela je da izlazi 04. marta 1946.g.) do svoje pogibije u saobraćajnoj
nesreći 1956.g.
REČ KRITIKE
Rip Kirbi je ratni veteran, atleta,
naučnik, pisac i detektiv amater, momak finih manira ali i jakih pesnica,
elegantno se oblači, puši lulu i nosi naočare (na slomljenom nosu). Živi sam
mada ima stalnu devojku, manekenku Hani
Dorijan, plavušu koja ume da bude opasno ljubomorna jer lepotice neprestano
saleću njenog dragog. Kirbijev batler,
Dezmond, bivši obijač sefova pouzdana
je pomoć u akcijama ali ne uvek i kao savetodavac. Vreme dešavanja priča je
sadašnje, mesto veliki američki grad (najverovatnije Njujork). Kirbi uglavnom ne traži slučajeve već oni njega - tako u
prvoj avanturi manekenka biva ubijena pred vratima njegovog stana - ali ih
savesno i strpljivo rešava, koristeći se kako logičkim zaključivanjem tako i
brzim refleksima i preciznim pucnjima. Zločini se dešavaju u višim slojevima
društva, na univezitetu, u svetu mode i filma što Rejmondu daje priliku da crta puno lepih žena i luksuznih
enterijera. U prvih 7 epizoda, koje čine ovu knjigu, priča o Kirbiju se razvija i teče iz jedne u
drugu avanturu. Hani dobija
suparnicu, crnokosu Pagan Li, kojoj Kirbi pomaže da se izvuče iz zagrljaja
kriminala, izađe na pravi put i postane filmska zvezda. Kriminalac Mengler, begunac iz Alkatraza, iako je poražen, nije rekao svoju poslednju reč. Kirbi uspeva da spase svet od fatalnog
biološkog oružja ali i da otkrije, pored klasičkih kriminalnih radnji, mračne
rabote trgovine bebama. On sve vreme pokušava da uveri Hani u svoju ljubav ali u tome ima promenljiv uspeh.
Rejmond insistira na realističnom,
detaljnom crtežu i promišljenom senčenju koje je prilagođeno crno-beloj
novinskoj štampi (Rejmond je odbio da
radi nedeljne, kolorisane table). Montaža i kadriranje su u funkciji podizanja
tenzije i dočaravanja brzine akcije. Filmski foto realizam promovisan u „Ripu Kirbiju“ i promišljene, savremene
priče vrlo brzo su prihvatili mnogi autori/crtači pa je ovaj uspešni serijal
postavio i nove standarde u strip umetnosti.
(„Dnevnik“,
2015)
0 komentara:
Постави коментар