U FOKUSU
U korpusu strip umetnosti, alternativni, „andergraund“ ili autorski strip su nerazmrsivo povezane
kategorije koje se opiru pojedinačnom definisanju. „Andergraund“ strip ima svoje korene u Američkom strip pokretu koji je tokom 1960-tih bio izraz otpora
državnoj cenzuri ali i još jedan odraz buntovništva mladih generacija. Alternativni i autorski strip karakteriše
otklon od važećih pravila odnosno insistiranje na individualnim
interesovanjima, ludizmu, eksperimentima i iskušavanjima granica strip medija.
Sve tri kategorije, pak, stoje nasuprot korporativne strip zabave.
Na ovdašnjim prostorima alternativni-andergraund-autorski strip
sporadično se javlja tokom 1970-tih u radovima pojedinih avangardnih umetnika a
tokom 1990-tih, zahvaljujući radovima (umnožavanim pretežno fotokopiranjem i
distribuiranim individualno) niza mladih stvaralaca, postaje jedan od stubova
strip scene uvažavan kao relevantna pojava i u širem okruženju. Dve decenije
kasnije broj ovakvih izdanja vidno je manji pa je pojava „Žiga petokrake“, debitantskog ostvarenja Srboljuba Nikića (1971) prijatno iznenađenja, tim veće što dolazi
van centara strip produkcije (demetropolizacija stripa bitna je, kasnije
potisnuta, tekovina alternativnog stripa 1990-tih). Ovo delo, pak, kako zapaža
recenzent Zoran Stefanović,
korespondira, osim sa delovanjem beogradske umetničke strip grupe „Kosmoplovci“ i radovima članova „Vršačkog strip pokreta“ Danila Milošava
Wostoka i Borislava Grabovića Grabowskog, i
sa iskustvima neoavangardnog pokreta Signalizam,
kako po samom duhu tako i vizuelnim izražajnim sredstvima i tehnikama.
REČ KRITIKE
U
podnaslovu „Žiga petokrake“ stoji „Grafički roman“, što je kategorija
opšteprihvaćena poslednjih decenija, koja označava umetnički ambicioznija strip
ostvarenja spram korporacijskih standarda (u okviru kojih, ipak, egzistira);
ovaj termin u slučaju „Žiga...“ može
se smatrati i kao svojevrsna provokaciju jer ovo delo ne pripada korporativnom
svetu pa nema potrebu da poštuje njihove klasifikacije. „Žig...“ je priča u kojoj paraleno postoje elementi naučne
fantastike, društvene satire odnosno fantazmagorijskog odmaka od realnosti. Tako
se postupci ludog naučnika-genija koji uspeva da stvori drugačiji život mešaju
sa ulaskom u pukotine sveta koje vode u druge realnosti, melanholija i ljubav
sa cirkuskim i pozorišnim predstavama, tajne službe sa božanstva, „hodajuće žito“ sa pravim ljudima i sve
to dok petokrake blistaju na čelu tvorca i njegovog genetički skovanog čeda.
Krajnji rezultat je nelinearno pripovedanje zapleta koji svakako traži svu
čitaočevu pažnju i pleni ležernošću koja bez oklevanja slaže raznorodne
fantastičke linije.
Šarm
nekonvencionalne priče ima adekvatni vizuelni oblik u tzv novoprimitivnom crtežu koji insistira na rudimentarnosti oblika, na
krokiju umesto studije, bez poštovanja zanatskih principa proporcija,
perspektiva ili senčenja. Otuda, na prvi pogled, „Žig...“ liči na crtanku, na skice iz kojih bi mogle da se razviju
komplikovanije slike. No, taj utisak je varka autora koji besprekornim likovima
pretpostavlja karikature, nesavršene i manjkave ali, i njegovi junaci su upravo
takvi, daleko od sterilnog savršenstva, od zaokruženosti ličnosti, od
promišljenosti postupanja.
Rečju, „Žig petokrake“ je uspela umetnička
provokacija, izlet u prostore slobodne improvizacije, poštovanja i izigravanja
žanrovskih pravila i ikonografija, uživanja u ludizmu i radosti stvaranja.
(„Dnevnik“,
2014)
0 komentara:
Постави коментар